برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهترین و بدترین داروهای مکمل در درمان روماتیسم

بهترین و بدترین داروهای مکمل در درمان روماتیسم چه مکمل ها و داروهای گیاهی برای بیماران روماتیسمی مناسب است؟
چه مکمل ها و داروهای گیاهی برای بیماران روماتیسمی مناسب است؟ آیا مصرف این داروها برای سلامت بدن ضرری ندارد؟ آیا با مصرف این مکمل ها و داروهای گیاهی نیازی به مصرف داروهای تجویزی نیست؟
در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که داروهای گیاهی و مکمل ها به همان روشی که داروهای تجویزی شیمیایی مورد مطالعه قرار می گیرند، مطالعه نمی شوند. به عقیده محققان بین استفاده گسترده این داروها و عقیده مردم در تاثیر آنها بر بدن با آنچه که از لحاظ علمی ثابت شده، فاصله زیادی وجود دارد. تحقیقات نشان داده است اگرچه برخی داروهای گیاهی و مکمل ها ممکن است به تسکین التهاب کمک کنند، بهتر است این داروها در ترکیب با داروهای روماتیسمی مصرف شوند. بیماران نباید فکر کنند که با مصرف این داروها، می توانند داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری را قطع نمایند. قطع این داروها به معنای عقب افتادن سیر درمان بیماری و حتی گاهی عود و شعله ور شدن آن است.

همیشه قبل از مصرف مکمل ها و داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید، چون  برخی از آنها با داروهای تجویزی که می خورید تداخل دارند. به یاد داشته باشید از آنجا که این داروها همانند داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA کنترل نشده اند، نمی توانید همیشه از آنچه که می خرید اطمینان داشته باشید.

زنان باردار و شیرده و کودکان باید احتیاط زیادی در استفاده از این داروها کرده و با پزشک خود حتما مشورت کنند.
با توجه به مقدمه ای که گفته شد، در ادامه به برخی از مکمل ها و داروهای گیاهی که برای بیماری روماتیسم پیشنهاد شده است را معرفی می کنیم.
 
بیشتر بخوانید: مبتلایان به روماتیسم به چه ویتامین هایی بیشتر نیاز دارند
 

اسیدهای چرب امگا-3

اسیدهای چرب امگا-3 ضد التهاب بوده و در روغن ماهی به وفور یافت می شود. روغن ماهی از ماهی های آب های سرد مثل سالمون و تُن استخراج می شود. مطالعات روی اثر روغن ماهی بر بیماری های مزمن التهابی حاکی از اثرات مثبت آن از قبیل کاهش درد و خشکی صبحگاهی مفاصل و همچنین استفاده کمتر از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می باشد.

جنبه های منفی: روغن ماهی ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، بخصوص اگر با داروهای خاص مصرف شود. همچنین ممکن است امگا-3 با داروهای دیگری که برای بیماری هایی چون فشار خون بالا مصرف می کنید، تداخل ایجاد کند. امگا-3 طعم ماهی دارد و می تواند موجب نفخ شکم و ایجاد گاز و یا اسهال شود. سعی کنید از شرکت های معتبر امگا-3 تهیه کنید که طعم ماهی ندارند. به محض اینکه امگا3 در دستگاه گوارش آب می شود، باعث ایجاد باد گلو می گردد. از مکمل هایی استفاده کنید که دارای روغن ماهی بدون جیوه هستند.

 

روغن گل گاو زبان

روغن گل گاو زبان باعث کاهش تورم و التهاب مفاصل می شود. با مصرف این داروی گیاهی بیماران نیاز کمتری به مصرف داروهای استروئیدی پیدا می کنند که جهت تسکین علایم بیماری تجویز می شود. روغن گل گاو زبان ممکن است باعث نفخ و ناراحتی معده شود. روغن گل گاو زبان ممکن است به کبد آسیب رسانده و خطر خونریزی را افزایش دهد، بخصوص در کسانی که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند.
 

عصاره چای سبز، زردچوبه، کوئرستین، زنجبیل، پوست درخت بید سفید، کندر

این داروهای گیاهی به صورت بالقوه ضد التهاب هستند و بسیار شبیه به ایبوپروفن عمل می کنند اما در سطحی پایین تر. زردچوبه، کندر و زنجبیل از قدیم الایام بعنوان داروی ضد اروماتیسم و آسم مورد توجه بوده اند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، زنجبیل ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، بنابراین در کسانی که مشکلات خونریزی، بیماریهای قلبی و دیابت دارند نباید مصرف شود. زردچوبه ممکن است باعث ناراحتی معده و اسهال شود و نباید در افراد مبتلا به بیماریهای کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا استفاده شود. کندر نیز ممکن است باعث ناراحتی معده شود. پوست درخت بید سفید می تواند باعث واکنش آلرژیک در بیماران با سابقه حساسیت به سالیسیلات شود (آلرژی به آسپرین). دیگر اثرات جانبی ممکن است شامل ناراحتی معده، خونریزی، راش پوستی و مشکلات کلیوی باشد.
 
بیشتر بخوانید: 4 ماده غذایی که دارای اثر ضد التهابی در بیماری روماتیسم هستند
 

مخلوط غیر صابونی آووکادو و سویا

خاصیت این عصاره گیاهی کمک به بدن در بازسازی بافت همبند است. به نظر می رسد مصرف این عصاره گیاهی در درمان التهاب مفاصل تاثیر خوبی داشته باشد. این عصاره گیاهی ممکن است باعث ناراحتی معده شود. حتی خوردن آووکادو و سویا به تنهایی نیز اثر ملایمی بر دردهای التهابی می گذارد.
 

مکمل اس-آدنوزیل متیونین

اس-آدنوزیل متیونین (SAMe)‌ از متیونین در کبد تولید می‌گردد و برای درمان استئوآرتریت و همچنین سایر وضعیت‌ها نظیر افسردگی و بیماری کبدی استفاده می شود. این مکمل دارویی ممکن است باعث استفراغ، اسهال، سر درد و تهوع شود. البته هزینه درمان با این مکمل دارویی نیز بالاست.
 

پنجه گربه

می تواند درد و تورم مفاصل را به آرامی کاهش دهد، اما هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که بتواند بیماری روماتیسم را با موفقیت درمان کند. پنجه گربه ممکن است باعث تهوع، سر درد و سرگیجه شود.

 

آرنیکا یا تنباکوی کوهی

نیز از جمله گیاهان دارویی است که خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان روماتیسم استفاده می شود. استفاده موضعی از این گیاه ممکن است باعث خارش و بثورات جلدی شود.


گیاه دارویی پنجه شیطان

تصور می شود این گیاه اثرات ضد التهابی داشته باشد. استفاده از این گیاه دارویی به تنهایی یا در ترکیب با داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی سبب کاهش علایم درد ناشی از آرتروز می شود. پنجه شیطان ممکن است سبب عوارض جانبی نظیر اسهال، درد شکم و واکنش‌های پوستی شود. هرچند پنجه شیطان امیدوارکننده به نظر می‌رسد، قبل از توصیه به مصرف آن، درباره اثربخشی و بی خطریِ درازمدت دارو به شواهد بیشتری نیاز داریم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات