برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کشیدن مایع از مفصل متورم، چقدر ضرورت دارد؟

کشیدن مایع از مفصل متورم، چقدر ضرورت دارد؟ این باور غلط که کشیدن مایع مفصل باعث تخریب مفصل می‌شود، بر مبنای شنیده های غیر معتبر است، زیرا مقدار مایع مفصل طبیعی آنقدر کم است که نمی‌توان آنرا با سرنگ خارج نمود.

این باور غلط که کشیدن مایع مفصل باعث تخریب مفصل می‌شود، بر مبنای شنیده های غیر معتبر است، زیرا مقدار مایع مفصل طبیعی آنقدر کم است که نمی‌توان آنرا با سرنگ خارج نمود. زمانی که مقدار مایع داخل مفصل به حدی برسد که بتوان آنرا با سرنگ خارج کرد، معنی آن این است که مایع به طور غیرطبیعی زیاد شده و در اثر بیماری در مفصل جمع شده است، و لذا باقی ماندن آن در مفصل آسیب زا است.
بیماری های بسیاری می­توانند سبب تجمع مایع درمفصل شوند، از جمله بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری های کریستالی مانند نقرس و یا بیماری های عفونی.
امروزه بررسی های علمی براین باورند که در تورم مفصلی حاد چنانچه مایع مفصلی خارج نشود و درمان مناسب در طی ۲۴ ساعت صورت نگیردمی تواند باعث آسیب جدی در مفصل درگیر شود. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که در این­گونه موارد، پزشک با تجربه مایع مفصلی را خارج کرده و آن را برای آزمایش های لازم به آزمایشگاه ارسال کند. این اقدام هم در جهت تشخیص و هم در جهت درمان دارای اهمیت است.
بنابراین ضروری است که تاکید شود در مواردی که پزشک متخصص توصیه به کشیدن مایع مفصل می­کند، بیمار حتماً همکاری لازم را نموده و مطمئن باشد که این روش خطری برایش نداشته و کمک به روند تشخیص و درمان می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات