برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چند روش برای رسیدن به آرامش در بیماران روماتیسمی

چند روش برای رسیدن به آرامش در بیماران روماتیسمی بررسی عواملی که باعث بروز استرس در بیمار می شوند و یادگیری روش های جدید برای درمان استرس یا کنار آمدن با آن در بهبود بیماری های مزمن همانند روماتیسم، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
در این مقاله به معرفی تعدادی از تمرینات آرامش بخش یا به اصلاح ریلکسیشن پرداخته ایم. قبل از شروع، مطمئن شوید یک مکان ساکت که فاقد هرگونه عاملی برای حواس پرتی باشد، دارید. همچنین شرایط راحت و خوب بدن نیز مهم است. تلاش کنید افکار نگران کننده و منحرف کننده را دور بریزید.
 

تنفس ریتمیک

اگر تنفس شما به شکل تند و با عجله است، با تنفس های آرام و طولانی سرعت آن را کم کنید. یک دم آرام و سپس بازدم آرام. وقتی نفس می کشید به آرامی تا عدد پنج بشمرید و سپس در بازدم هم دوباره تا عدد پنج بشمرید. همچنان که نفس خود را بیرون می دهید (بازدم)، توجه کنید که چطور بدنتان به طور طبیعی شل و آرام می شود. فهمیدن این تغییر به شما کمک خواهد کرد حتی بیشتر هم احساس آرامش کنید.
 

تنفس عمیق

تصور کنید یک نقطه درست زیر ناف شما قرار دارد. از داخل آن نقطه نفس بکشید، شکم خود را با هوا پر کنید. اجازه دهید هوا از شکم، شما را پر کند سپس آن را بیرون بفرستید. مانند خالی کردن باد یک بادکنک. با هر بازدم آهسته و طولانی، شما باید احساس آرامش بیشتری کنید.
 

تنفس همراه با تصویرسازی

یک جای راحت پیدا کنید که بتوانید چشم هایتان را بسته و ترکیبی از تنفس آرام و تصویرسازی داشته باشید. تصور کنید آرامش به بدنتان وارد شده و استرس و فشار از بدنتان خارج می شود. عمیق نفس بکشید اما با یک ریتم طبیعی. تصور کنید هوا از سوراخ های بینی تان داخل میشود، به ریه ها می رود و در قفسه سینه و شکم تان پخش می شود. سپس تصور کنید هوا به همان شکل خارج می شود. به نفس کشیدن ادامه دهید، اما در هر بار دم تصور کنید که شما در حال نفس کشیدن در آرامش بیشتر هستید. هر بار که بازدم دارید، تصور کنید که دارید از کمی فشار بیشتر خلاص می شوید.
 

آرامش پیش رونده در عضلات

افکارتان را با تنفس تان عوض کنید. چند نفس عمیق بکشید و به آرامی بازدم کنید. بدن خود را با فکرتان اسکن کنید. به نقاطی فکر کنید که درد و استرس دارند. به سرعت این مناطق را شل کنید. اجازه دهید هرچقدر که می توانید از این مناطق تنش را دور نمایید. سرتان را بحالت چرخشی و آرام، یک یا دو بار بچرخانید. (هر حرکتی که باعث ایجاد درد می شود را متوقف کنید). شانه ها را چند بار به سمت جلو و عقب بگردانید. اجازه دهید همه عضلاتتان کاملا آرام گیرند. برای چند ثانیه به یک چیز خوب فکر کنید. نفس عمیق دیگری کشیده و به آرامی بازدم کنید. حالا باید احساس آرامش کنید.
 

آرامش با موسیقی

ورزش های آرامش بخش یا ریلکسیشن را با یک موسیقی آرام که دوستش دارید ترکی کنید. نوعی از موسیقی را انتخاب کنید که خلق و خوی شما را عوض کرده و به شما احساس آرامش و تسکین می دهد. البته موسیقی هایی در بازار وجود دارد که به نام موسیقی های آرامش بخش معروفند و می توانید آنها را تهیه کنید.
 

آرامش با تصویرسازی ذهنی

آرامش با تصویرسازی ذهنی یا تصویرسازی هدایت شده، شکلی اثبات شده از آرامش متمرکز است که به ایجاد هماهنگی بین ذهن و بدن کمک می کند. تصویرسازی ذهنی شما را به گونه ای تربیت می کند که بتوانید تصاویر آرامش بخش و روح نواز را در ذهنتان ایجاد کنید؛ در واقع یک جور فرار ذهنی. حرفهایی که با خودتان می زنید را مشخص کنید، در واقع آنچه که به خودتان در ارتباط با بیماریتان و آینده آن می گویید. با خودتان فکر کنید و ببینید کدامیک از حرفها منفی هستند؟ به جای آنها حرفهای مثبت و امیدبخش را بیشتر کنید. با تصدیق افکار مثبت، می توانید با افکار و احساسات منفی مقابله کنید.
در اینجا چند نمونه جملات مثبت را آورده ایم که می توانید تمرین کنید:

-من سالم، زنده و قوی هستم.
-هیچ چیزی در دنیا وجود ندارد که نتوانم آن را انجام دهم.
-همه نیازهایم برآورده شده اند.
-من کاملا ایمن هستم.
-هر روز و در هر مسیری من قوی تر می شوم.
-من خدایی دارم که به من توجه دارد.

اضطراب و افسردگی بر بروز استرس بسیار تاثیر گذارند و در صورت وجود باید درمان شوند. اگر تکنیک های آرامش بخشی که بر شمردیم، به شما کمکی نکرد و یا اگر فکر می کنید که استرس شما ناشی از افسردگی و اضطراب است، حتما به پزشک مراجعه کنید. داروهای موثر و خوبی وجود دارد که به کمک ۀنها اضطراب و افسردگی بهبود پیدا کرده و درمان می شود./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر عالی بودوکارامد,با تشکر فراوان

دیدگاه و نظــرات