برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

۴ ماده غذایی که دارای اثر ضد التهابی در بیماری روماتیسم هستند

۴ ماده غذایی که دارای اثر ضد التهابی در بیماری روماتیسم هستند اگرچه به واقع هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند روماتیسم را درمان کند، اما مواد غذایی وجود دارد که می تواند التهاب را در بدن بیمار کمتر کرده و به بیمار احساس بهتری دهند.

مبتلایان به روماتیسم به خوبی می دانند که التهاب مفاصل و درد از پیامدهای این بیماری است. اگرچه به واقع هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند این بیماری را درمان کند، اما مواد غذایی وجود دارد که می تواند التهاب را در بدن بیمار کمتر کرده و به بیمار احساس بهتری دهند.

یک رژیم غذایی روماتیسمی قدیمی


مبتلایان به روماتیسم سیستم های ایمنی دارند که به پوشش مفصلی شان حمله می کند. این حمله باعث التهاب، خشکی و درد مزمن می شود. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای که دارای ترکیبات سالم است باعث کم شدن التهاب در بیمار می شود.
در انگلیس مطالعه ای روی تاثیر رژیم مدیترانه ای بر زنان مبتلا به روماتیسم انجام شد. محقان ۱۳۰ زن را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول در کلاس های آشپزی مدیترانه ای شرکت کردند. به گروه دوم فقط جزوه داده شد و تغییری در رژیم غذایی ندادند.
زنانی که در کلاس حضور داشتند تشویق شدند به اینکه بیشتر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و ضد التهابی بخورند؛ مثلا میوه ها، سبزیجات و چربی های اشباع نشده (روغن زیتون). پس از گذشت ۶ ماه، این بیماران درد مفصلی و خشکی صبگاهی کمتری نسبت به گروه دیگر داشته و بطور کلی احساس سلامتی بیشتری در خود می کردند.
رژیم غذایی مدیترانه ای همانطور که برای سلامت قلب مناسب و مفید است، برای سلامت مفاصل نیز خوب است.
 
بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مدیترانه ای، بهترین رژیم غذایی 2019
 
حال سوال این است که شما چگونه می توانید این غذاها را به رژیم خود بیفزایید؟ در اینجا به معرفی 4 غذا پرداخته ایم:
 

ماهی: ضد التهاب


مبتلایان به روماتیسم سطوح بالایی از ماده ای به نام سیتوکینین در بدنشان دارند که باعث افزایش معنی دار التهاب در بدن می شود. چربی های اشباع نشده به خصوص امگا-۳ به کاهش سیتوکینین و دیگر مواد شیمیایی التهابی در بدن کمک می کنند.

درصورتی که این چربی های خوب با چربی های اشباع و ترانس جایگزین شوند، باعث کاهش کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید می گردند. سطوح بالای کلسترول LDL و تری گلیسیریدها (چربی های خون) باعث تشدید التهاب در بدن می شوند که تصور می شود نقشی حیاتی در بیماری های قلبی بازی کنند. این مساله برای مبتلایان به روماتیسم که بطور بارزی ریسک بالایی از بیماری های قلبی دارند، بسیار حائز اهمیت است.

همه ماهی ها مقادیری امگا-۳ دارند. اما ماهی سالمون، شاه ماهی، ساردین و کیلکا منبعی غنی از امگا-۳ می باشند. سالمون بیشترین مقدار امگا-۳ را دارد، در حدود ۲ گرم امگا-۳ در هر ۸۵ گرم از این ماهی که در یک وعده غذایی صرف می شود. توجه داشته باشید که ماهی را با حرارت ملایم طبخ کنید، پخت بیش از حد، بیش از نیمی از امگا-۳ ماهی را نابود می کند. گریل یا کباب کردن ماهی بجای سرخ کردن، به حفظ چربی های سلامت آور ماهی کمک می کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند هفته ای ۲ بار ماهی باید خورده شود. ماهی منبعی غنی از امگا-۳ است که جزو غذاهای ضد التهابی قدرتمند محسوب می شود و خواص درمانی بی نظیری دارد.
اگر از گروه افرادی هستید که ماهی دوست ندارند می توانید از دیگر منابع حاوی امگا-۳ استفاده کنید؛ مثل: گردو، روغن کانولا و سویا. یا اینکه با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدید برای شما داروهای مکمل امگا-۳ تجویز کند.

 

مواد غذایی رنگی: ضد التهاب


متخصصان تغذیه اغلب توصیه می کنند که مردم به رژیم غذایی خود رنگ اضافه کنند. چرا؟ ترکیباتی که در میوه ها و سبزیجات مسوول ایجاد رنگ هستند یعنی فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند. آنتی اکسیدان ها ترکیبات مهمی هستند که در رژیم غذایی ضد التهابی حتما باید گنجانده شوند. ویتامین C آنتی اکسیدان دیگری است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

میوه ها وسبزیجاتی که دارای این نوع از آنتی اکسیدان هستند شامل شاه توت، کدو، سیب زمینی شیرین، هویج، گوجه فرنگی، فلفل، پرتقال، کلم بروکلی و خربزه هستند.
انتخاب مواد غذایی رنگی دارای ترکیب رنگی قرمز، نارنجی، زرد، آبی، سبز و بنفش به شما اطمینان خواهد داد که تنوعی از میوه ها و سبزیجات می خورید و به شما در داشتن یک رژیم غذایی متعادل کمک می کند.

 

غلات سبوس دار: ضد التهاب


در مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه درمانی منتشر شده است نشان داد که افرادی که غلات کامل از قبیل جو دوسر، برنج قهوه ای و جو می خورند، سطح پروتئین واکنشی سی یا CRP که بعنوان یک مارکر التهاب در بدن است، را کاهش می دهند. در مبتلایان به روماتیسم، سطوح CRP ممکن است در طول دوران شعله وری بیماری بالا رود و گاهی CRP برای ردیابی و بررسی فعالیت بیماری و یا کارآیی داروها در پاسخ به بیماری، اندازه گیری می شود.

نان و پاستایی که از غلات کامل و حاوی سبوس تهیه شده اند –یکی از اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای- همچنین دارای سلنیوم هستند که چزو مواد آنتی اکسیدانی ضد التهاب شناخته می شود. در برخی از مبتلایان به روماتیسم مقدار سلنیوم در خون کاهش نشان می دهد.

یکی دیگر از فواید مصرف غلات کامل و سبوس دار به جای کربوهیدراتهای تصفیه شده همانند نان سفید یا برنج سفید، آن است که به شما در داشتن وزن متعادل کمک می کنند. حفظ وزن استاندارد و متعادل و یا کم کردن وزن برای رسیدن به وزن مطلوب، فشار وارد بر مفاصل را کاهش داده و از رنج و درد بیمار کم می کند.

 

روغن زیتون: ضد التهاب


در اساطیر یونانی زیتون نماد صلح است. و به نظر می رسد روغن آن اثری آرام بخش بر التهاب دارد.
در مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه درمانی منتشر شده است مشخص شد افرادی که کمترین مقدار روغن زیتون را در رژیم خود دارند، در مقایسه با کسانی که بیشترین مقدار روغن زیتون را مصرف می کنند، احتمال بیشتری دارد که به روماتیسم مبتلا شوند. مطالعات نشان داد که ترکیبی در روغن زیتون وجود دارد که باعث توقف تولید مواد شیمیایی می شود که ایجاد التهاب می کنند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID مثل آسپرین و ایبوپروفن همین گونه عمل می کنند، یعنی تولید مواد شیمیایی التهابی را کاهش می دهند. در یک مطالعه دیگر نیز مشخص شد روغن زیتون اثری مشابه ایبوپروفن در کاهش التهاب داشت.

وقتی صحبت از اثر ضد التهابی روغن زیتون می کنیم، انتخاب روغن زیتون اصل بسیار مهم است. روغن زیتون خالص و اصل از اولین مرحله فشردن زیتون بدست می آید و حاوی بیشترین مقدار مواد مغذی سالم است.

روغن زیتون علاوه بر اینکه دارای ترکیبات حیاتی ضد التهابی است، یک جایگزین خوشمزه برای اسیدهای چرب اشباع شده و ترانس است. اسیدهای چرب اشباع، در مواد غذایی چون شیر چرب، کره، بستنی و گوشت قرمز چرب وجود دارد. اسیدهای چرب ترانس نیز در بسیاری از محصولات فرآوری شده وجود دارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات