برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درد دست چپ، علل و علائم شایع

درد دست چپ، علل و علائم شایع اگر درد دست و بازو داشته باشید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که این درد ناشی از صدمه است. اما درد در یک بخش از بدن گاه معانی دیگری دارد. بعنوان مثال درد دست چپ ممکن است به دلیل صدمه مفصل، عصب تحت فشار یا بیماریهای قلبی باشد.

اگر درد دست و بازو داشته باشید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که این درد ناشی از صدمه است. اما درد در یک بخش از بدن گاه معانی دیگری دارد. بعنوان مثال درد دست چپ ممکن است به دلیل صدمه مفصل، عصب تحت فشار یا بیماریهای قلبی باشد.
 

1- حمله قلبی

حمله قلبی در واقع مرگ یا آسیب بخشی از عضله قلب به دلیل کمبود اکسیژن است.
حملات قلبی اغلب زمانی اتفاق می افتند که عروق کرونر قلب به دلیل افزایش کلسترول و جرم‌های چرب باریک می‌شوند. اگر بخشی از این پلاک یا جرم بشکند و از دیواره شریان رها شود، می‌تواند جریان خون غنی از اکسیژن به قلب را قطع کند و به یک حمله قلبی منجر شود.
درد دست چپ یکی از شایع‌ترین علائم حمله قلبی است؛ این امر شاید عجیب به نظر برسد، زیرا عضلات بازو آسیب ندیده‌اند.
با این وجود عصب‌هایی که از قلب نشات می‌گیرند و عصب‌هایی که از بازو می‌آیند، هر دو به یک سری سلول‌های مغزی سیگنال ارسال می‌کنند؛ به عبارت دیگر، مغز در مورد منبع درد گیج می‌شود.
این وضعیت که 'درد ارجاعی' خوانده می‌شود، چرایی این موضوع را توضیح می‌دهد که در پی وقوع حمله قلبی، ممکن است فرد تنها درد بازو و نه درد قفسه سینه را احساس کند.
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که اگر درد ناگهانی بازوی چپ در عرض چند دقیقه تشدید و یا با یکی از علائم زیر همراه شد، فوری با اورژانس تماس گرفته شود:

  • احساس ناراحتی در ناحیه وسط قفسه سینه که بیشتر از چند دقیقه طول بکشد یا این که برطرف شود و دوباره باز گردد.
  • درد، بی حسی یا سایر ناراحتی‌های غیرمعمول در پشت، گردن، فک یا قسمت پایین شکم.
  • تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه یا بدون آن
  • سوء هاضمه
  • تهوع یا استفراغ
  • سبکی سر
  • عرق ناگهانی سرد یا گر گرفتگی

با این حال، ناراحتی قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی در مردان و زنان است. این درد به شکل فشار، سنگینی، احساس سیری، سوزش یا درد تدریجی بروز می‌کند.
با این حال، زنان در قیاس با مردان بیشتر احتمال دارد که علائمی را بدون درد معمولی قفسه سینه یا درد بازو تجربه کنند. این علائم اغلب در نتیجه یک سوء هاضمه ویروسی یا استرس به وجود می‌آیند.
اگر فردی هر گونه ترکیب ناگهانی و نامترقبه از علائم تهوع، استفراغ، تنگی نفس، یا درد در قسمت تحتانی شکم، پشت، یا فک را تجربه کند باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد.

 

2- آنژین

آنژین به یک ناراحتی یا درد اطلاق می‌شود و زمانی احساس می‌شود که قلب اکسیژن کمتر از نیاز خود دریافت می‌کند؛ علائم این وضعیت به همراه درد دست چپ، می‌تواند در شانه‌ها، گردن، پشت یا فک احساس شود. آنژین همچنین می‌تواند مانند سوء هاضمه احساس شود؛ با این حال آنژین یک حمله قلبی نیست اما علامتی از یک مشکل قلبی است. این وضعیت بیشتر در نتیجه مسدود یا باریک شدن رگ‌های کرونری روی می‌دهد.
 

3- بورسیت

بورسیت به عارضه التهاب بورس ها گفته می شود. بورس یک کیسه ظریف بافتی است که موجب تسهیل حرکت تاندون ها میشود. بورسیت شانه اغلب به دلیل انجام حرکات تکراری با این مفصل ایجاد می گردد. خطر بورسیت با افزایش سن بیشتر می شود.
درد با حرکت شانه یا دراز کشیدن روی بازو یا شانه تشدید می شود. ممکن است نتوانید شانه خود را کامل بچرخانید. از دیگر علائم بورسیت شانه سوزش و سوزن سوزن شدن است.
 

4- شکستگی استخوان

با وجود درد گاه هیچ علامت بارزه ای که نشان دهنده شکستگی استخوان در بازو یا مچ فرد باشد، وجود ندارد. شکستگی استخوان بازو، مچ یا دست باعث بروز دردی می شود که با حرکت دادن بدتر می گردد. حتی ممکن است ظاهر بازو طبیعی اما دچار شکستگی باشد.
 

5- فتق دیسک

دیسک ها صفحاتی الاستیک بین استخوان های ستون فقرات هستند و نیروی ضربات وارد به ستون فقرات را جذب می کنند. در فتق دیسک گردن، دیسک ها از هم گسیخته شده و بر اعصاب گردن فشار وارد می آید.
درد ممکن است در گردن شروع شود، در شانه ها ادامه یابد و به بازوها انتشار پیدا کند. بی حسی، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش در بازوها از علائم دیگری است که بیمار حس می کند. درد ممکن است با حرکت بدتر شود
 

6- پارگی روتاتور کاف

بلند کردن جسم سنگین یا انجام حرکات تکراری می تواند باعث پارگی تاندون روتاتور کاف شانه شود. این وضعیت بطور چشمگیری باعث ضعیف شدن شانه می شود و فرد از عهده انجام وظایف روزانه اش برنمی آید.
درد ناشی از صدمه روتاتور کاف وقتی فرد به پهلو دراز می کشد بیشتر خودش را نشان می دهد. وقتی فرد بازویش را به شکل خاصی حرکت می دهد دردش بیشتر می شود. همچنین این وضعیت باعث ضعیف تر شدن هرچه بیشتر بازو می شود. دامنه حرکتی بازو نیز کاهش می یابد.
 

7- پیچ خوردگی و کشیدگی

پیچ خوردگی به معنای کشیدگی یا پارگی لیگامنت است. پیچ خوردگی بازو مثلا وقتی که فرد زمین می خورد و با بازو روی زمین می آید اتفاق می افتد. کشیدگی به چرخش یا کشیده شدن تاندون یا عضله می گویند. مثلا وقتی جسمی را با حالت بد بدن بلند می کنید یا از عضلات زیاد کار می کشید دچار کشیدگی می شوند.
از علائم شایع پیچ خوردگی و کشیدگی کبودی، تورم و ضعف است.
 

8- تاندنیت

تاندنیت، التهاب یا تحریک تاندون را می گویند؛ رشته های فیبری ضخیمی که عضله را به استخوان متصل می کنند. این وضعیت باعث درد و حساسیت به درد در قسمت خارجی مفصل می گردد. تاندنیت شانه یا آرنج می تواند باعث درد بازو شود. خطر تاندنیت با افزایش سن بیشتر می شود.
علائم تاندینت شبیه به علائم بورسیت است.
 

9- سندرم خروجی قفسه سینه

سندرم خروجی قفسه سینه به گروهی از اختلالات گفته می شود که در آن رگ های خونی یا اعصاب در فضای بین استخوان ترقوه و اولین دنده (خروجی قفسه سینه یا توراسیک اوتلت) تحت فشار قرار می گیرند. این عمل باعث بروز درد در شانه ها و گردن و بی حسی انگشتان می شود.
 

درمان

درد بازو و شانه زندگی را به خطر نمی‌اندازند اما درمان زودهنگام این درد می‌تواند به بافت یا استخوان اجازه دهد تا قبل از وارد شدن آسیب بیشتر به آنها، درمان شوند.
درصورتیکه پزشکان اورژانس تشخیص دهند که درد بازو علامت حمله قلبی یا یک انسداد شریانی است، فوراً وارد عمل می‌شوند.
مبتلایان به حمله یا آنژین قلبی، باید تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند. این تغییرات ممکن است شامل ترک سیگار، کم کردن وزن، آغاز یک برنامه ورزشی یا تنظیم رژیم غذایی برای برخورداری از قلب سالم‌تر باشد.
تجویز داروهای کاهش کلسترول، رقیق کننده خون یا فشار خون نیز از روش‌های درمانی احتمالی است.
چنانچه بورسیت، تاندنیت و پارگی روتاتور کاف بدون درمان رها شوند باعث عوارضی چون شانه یخ زده خواهند شد که درمان به مراتب سخت تری دارند. اگر نمی توانید بطور کامل شانه، آرنج یا مچ خود را بچرخانید حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان زود هنگام از بدتر شدن اوضاع پیشگیری خواهد کرد.
برای پیچ خوردگی و کشیدگی به دست خود استراحت داده و آن را بالا نگه دارید. روزی چندبار روی موضع درد کمپرس سرد بگذارید. داروهای ضد درد بدون نسخه نیز به تسکین درد کمک می کنند.
با اینکه اغلب بیماریهایی که برشمردیم زیاد جدی نیستند اما درصورتیکه بدون درمان رها شوند می توانند جدی شوند. بنابراین مراجعه به پزشک و پیگیری درمان در بهبود هرچه سریع تر شما کمک زیادی خواهد کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات