برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا مصرف مکمل برای حفظ سلامت چشم ضروری است؟

آیا مصرف مکمل برای حفظ سلامت چشم ضروری است؟ در دهه گذشته چشم پزشکان مکمل‌های غذایی را به منظور پیشگیری یا آهسته کردن روند پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) تجویز کرده‌اند. در حال حاضر استفاده از مکمل‌ها برای سلامت چشم شایع‌تر است. در دهه گذشته چشم پزشکان مکمل‌های غذایی را به منظور پیشگیری یا آهسته کردن روند پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) تجویز کرده‌اند. در حال حاضر استفاده از مکمل‌ها برای سلامت چشم شایع‌تر است. اما آیا این امر سبب افزایش حفاظت از چشم می‌شود؟
در یک مطالعه گزارش موردی (Case Report) دریافت مکمل بیشتر از نیاز بدن بررسی شده است. بیمار، شخصی بدون سابقه ابتلا به AMD یا مشکلات بینایی بود که به علت رسوب کریستال در منطقه ماکولای (لکه زرد) هر دو چشم به کلینیک مراجعه کرده بود. با نظارت پزشک در 8 سال گذشته در کنار مصرف رژیم غذایی غنی از لوتئین (شامل بروکلی، کلم پیچ، اسفناج و ...) روزانه مکمل حاوی 20 میلی‌گرم لوتئین دریافت می‌کرد. بنابراین بیمار بیش از دو برابر مقادیر توصیه شده برای بیماران AMD (10 میلی‌گرم در روز) لوتئین دریافت می‌کرد.
در گذشته نتایج مطالعه‌ای نشان داده که در بیماران در معرض خطر کاهش بینایی ناشی از AMD که مکمل حاوی 10 میلی‌گرم لوتئین و 2 میلی‌گرم zeaxanthi- دریافت می‌کنند خطر پیشرفت AMD کمتر است. لوتئین و zeaxanthi- کاروتنوئید و دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند که آسیب القا شده را توسط نور در چشم خنثی می‌سازند. انسان قادر به ساخت کاروتنوئیدها نیست و از طریق مصرف غذاهای گیاهی یا مکمل قادر به تامین نیاز خود است.
در بیمار فوق میزان کاروتنوئیدها در سرم، پوست و شبکیه حداقل 2 برابر بیشتر از بیماری بود که مکمل دریافت نکرده بود. بیمار مصرف مکمل را قطع کرد اما به مصرف رژیم غذایی غنی از لوتئین ادامه داد. درنتیجه بعد از 7 ماه کریستال‌های موجود در چشم راست ناپدید شدند.
توصیه می‌شود افراد از رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات رنگی استفاده کنند و در صورت تشخیص علائم AMD تحت نظر پزشک مکمل دریافت کنند.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات