برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

11 معیار سلامت برای خرید یک عینک آفتابی استاندارد

11 معیار سلامت برای خرید یک عینک آفتابی استاندارد متخصصان می‌گویند اشعه ماورای بنفش خورشید به شدت می‌تواند بر سلامت چشم‌ها اثر منفی بگذارد و زمینه‌ساز بیماری‌ها و مشکلات چشمی در سنین بالا باشد. راه‌حل ساده این ماجرا، استفاده از عینک آفتابی است. سوال اصلی اینجاست که عینک آفتابی باید بر اساس چه معیارهایی انتخاب شود؟

با شدید‌تر شدن نور خورشید و گرم‌تر شدن هوا کم‌کم عینک‌های آفتابی که در زمستان و اوایل بهار به‌عنوان یک وسیله تزیینی جلوی سر و روی موها گذاشته می‌شد، روی تیغه بینی می‌آید تا محافظ بینایی شود. متخصصان می‌گویند اشعه ماورای بنفش خورشید به شدت می‌تواند بر سلامت چشم‌ها اثر منفی بگذارد و زمینه‌ساز بیماری‌ها و مشکلات چشمی در سنین بالا باشد. راه‌حل ساده این ماجرا، استفاده از عینک آفتابی است!

به گزارش «بهپو»، سوال اصلی اینجاست که عینک آفتابی باید بر اساس چه معیارهایی انتخاب شود؟ رنگ و شیشه آن باید چگونه باشد؟ آیا باید متعلق به برند خاصی باشد یا می‌توان از دستفروش‌ها هم عینک آفتابی خرید؟ کودکان هم به عینک آفتابی نیاز دارند؟ عینک آفتابی کودکان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم به این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های دیگر که حین خرید عینک آفتابی ممکن است به ذهنتان برسد، پاسخ بدهیم.

 

عینک آفتابی هرچه تیره‌تر بهتر؟

باور عموم مردم این است که هرچه رنگ شیشه عینک تیره‌تر باشد، توانایی بیشتری در محافظت از چشم در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید دارد، اما حقیقت اینجاست که شیشه‌های تیره تنها مناسب افرادی است که چشم‌های حساس به نور دارند یا در فضاهایی که نور خورشید بسیار شدید است، کار می‌کنند. برای سایر افراد عینک‌هایی با شیشه‌های رنگی نه‌چندان تیره که چشم‌ها از پشت آن دیده شود، برای استفاده روزانه مناسب‌تر است.

 

حتما باید عینک‌های گرانقیمت خرید یا عینک‌های ارزان هم کیفیت خوبی دارند؟

نیازی به خرید عینک از برندهای معروف با قیمت‌های فوق‌العاده بالا نیست. کافی است تست UV بدهید تا مطمئن شوید عینکی که خریداری می‌کنید استانداردهای لازم را دارد. مسلما هرچه میزان محافظت عینک از اشعه‌های ماورای بنفش بیشتر باشد، یعنی کیفیت عینک بالاتر و قیمت آن گران‌تر است. برای پی بردن به کیفیت عینک آفتابی و انجام تست UV دستگاه‌های مخصوصی در عینک‌فروشی‌های معتبر وجود دارد.

 

عینک آفتابی با چند درصد حفاظت در برابر اشعه فرابنفش، استاندارد محسوب می‌شود؟

2 نوع اشعه UV وجود دارد؛ UVA و UVB عینک آفتابی باید تا 99 درصد اشعه UV را منعکس کند و شامل هر 2 اشعه UVA وUVB می‌شود. روی برچسب برخی عینک‌ها قید شده محافظت‌کنندگی در برابر UV تا 400 nm است. این نکته به این معنی است که عینک به مقدار قابل‌قبولی قدرت محافظت‌کنندگی در برابر اشعه UV را دارد. عینک‌های آفتابی که قدرت محافظت‌کنندگی ندارند و صرفا سایه‌ای جلوی چشم محسوب می‌شوند، باعث می‌شوند مردمک چشم در مواجهه با نور شدید بازتر و میزان نور و اشعه UV بیشتری وارد چشم شود.

 

چه قاب عینکی بخریم؟

بهترین نوع قاب انواع بزرگی هستند که دور تا دور چشم را محافظت می‌کنند و کاملا به صورت می‌چسبند. اگر برای ورزش عینک آفتابی می‌خرید باید انواعی را انتخاب کنید که به جای شیشه از پلی‌کربنات مقاوم ساخته شده‌اند.

 

شیشه فتوکرومیک بهتر است یا عینک آفتابی؟

آیا می‌توان از شیشه‌های فتوکرومیک که در مواجهه با نور خورشید تیره‌تر یا روشن می‌شوند، به جای عینک آفتابی استفاده کرد؟ بله، البته با تغییر در موقعیت و ورود از مکانی تاریک به روشن، چند دقیقه‌ای زمان می‌برد تا رنگ شیشه عینک تیره شود و همین فاصله می‌تواند تا حدودی به چشم آسیب بزند.

 

چه ساعاتی در روز لازم است حتما عینک آفتابی به چشم داشته باشیم؟

هر بار که از خانه خارج می‌شوید؛ چه در تابستان چه زمستان، چه هوا ابری باشد، چه آفتابی، لازم است عینک به چشم بزنید به‌خصوص افرادی که به دلیل کار یا ورزش ساعات طولانی در معرض نور طبیعی هستند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. افرادی که جراحی چشم داشته‌اند یا برخی داروها از جمله داروهای آرامبخش، سولفامیدها یا داروهای پیشگیری از بارداری مصرف می‌کنند، چشمشان به نور حساس‌تر است بنابراین باید مراقبت بیشتری از چشم‌شان داشته باشند.

 

آیا عینک‌های آفتابی آینه‌ای بی‌ضرر هستند؟

این نوع عینک‌ها محافظت خوبی در برابر اشعه آفتاب ندارند. در این نوع عینک‌ها یک لایه ظریف متالیک روی شیشه معمولی قرار گرفته است. این لایه از میزان نوری که به چشم تابیده می‌شود، می‌کاهد، اما تاثیر چندانی در محافظت از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش ندارد.

 

آیا کودکان هم باید عینک آفتابی بزنند؟

بله، چشم کودکان در برابر اشعه مضر آفتاب بسیار حساس است. تا 12 سالگی چشم کودکان توانایی فیلتر کردن اشعه UV را ندارد و مواجهه طولانی با نور خورشید می‌تواند سبب چسبندگی قرنیه و پیرچشمی شود. کودکانی که خارج از منزل بازی می‌کنند به عینک آفتابی نیاز دارند. قاب عینک کودکان باید انعطاف‌پذیر و نشکن و شیشه آن از جنس پلی‌کربنات باشد و به خوبی از اشعه UV محافظت کند. رنگ‌های قرمز، سبز و آبی مناسب کودکان نیست زیرا نور زیادی وارد چشم می‌کند. قبل از خرید حتما عینک را روی چشم کودک امتحان کنید تا مطمئن شوید با آن راحت است. دسته عینک باید سبک و از جنس الاستومر باشد. استفاده از بند هم برای عینک در کودکان زیر 3 سال لازم است. هرچه چشم در تماس بیشتری با اشعه فرابنفش باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی در سنین بالا بیشتر می‌شود. به همین دلیل لازم است از کودکی مراقب چشمان کودکانمان باشیم.

 

شیشه عینک آفتابی بهتر است چه رنگی باشد؟

قهوه‌ای، خاکستری و سبز رنگ‌های مناسبی هستند. آکادمی چشم‌پزشکان آمریکا رنگ سبز را برای استفاده روزانه توصیه می‌کند زیرا کنتراست خوبی ایجاد می‌کند. رنگ‌های قرمز، نارنجی، آبی و بنفش چندان مناسب نیستند زیرا سبب پخش رنگ‌ها می‌شوند و نور زیادی را وارد چشم می‌کنند.

 

شیشه‌های آفتابی که روی شیشه عینک طبی می‌چسبند چطور؟ آیا این عینک‌ها هم توصیه شده‌اند؟

این نوع شیشه‌ها عملی و کارآمدند اما بدون عیب هم نیستند و لازم است قبل از انتخاب در مورد آن با متخصص چشم یا عینک‌ساز مشورت کنید. گاهی اندازه این شیشه‌ها متناسب با شیشه عینک طبی نیست. در ضمن ممکن است سبب خراشیدگی شیشه عینک طبی شما شوند یا بازتاب ایجاد کنند.

 

اگر دستگاه تست uv موجود نبود، چگونه کیفیت عینک را بسنجیم؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، بدون استفاده از دستگاه «یووی متر» برای شناخت استاندارد بودن عینک‌های آفتابی، تشخیص یک عینک آفتابی مناسب، حتی برای چشم‌پزشکان نیز سخت خواهد بود. پس بهترین راه همان دستگاه تست UV است، اما برای اینکه در صورت دسترسی نداشتن به دستگاه بتوانید تا حدودی مناسب بودن عینک را تشخیص دهید، این راه‌ها را امتحان کنید؛ عینکی با شیشه فتوکرومیک را زیرعینک آفتابی خود قرار دهید و زیر آفتاب بگیرید. شیشه فتوکرومیک نباید تیره شود. همچنین می‌توانید عینک را به چشمتان بزنید و از داخل آن خط سرامیک را نگاه کنید. اگر با حرکت عینک، موجی روی خط ایجاد نشود، مبنی بر استاندارد بودن عینک است اما اگر با تکان دادن عینک خط به هم بخورد و موج ایجاد شود می‌توان گفت عینک استاندارد نیست. از نمایشگر تلفن‌همراه یا رایانه هم می‌توانید کمک بگیرید؛ هنگامی که با عینک به صفحه روشن تلفن‌همراه در حال چرخش نگاه می‌کنید باید صفحه خاموش و روشن دیده شود.

برای اینکه متوجه شوید عینکتان چقدر UV را از خود عبور می‌دهد، یک اسکناس زیر عینک گذاشته و آن را زیر اشعه آفتاب بگذارید. اگر روی اسکناس نوار امنیتی ظاهر شد، یعنی UV را رد می‌کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات