برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پاسخ به پرسش های شما درباره عمل لیزیک چشم

پاسخ به پرسش های شما درباره عمل لیزیک چشم لیزیک چشم عملی است که این روز ها تب آن بالا گرفته و افراد بسیاری متقاضی انجام آن هستند، اما نظرات متعدد و متفاوتی که از سوی پزشکان در مورد مفید یا مضر بودن این عمل مطرح شده است متقاضیان را دچار سردرگمی می کند. بسیاری از چشم پزشکان و متخصصان نامی این عمل را توصیه نمی کنند، اما عده ای دیگر آن را مفید و بدون عوارض می دانند و عده ای دیگر هم معتقدند نفس عمل مشکل ساز نیست، بلکه مراقبت های بعد از آن است که اگر خدشه ای به آن وارد شود برای بیماری مشکل ساز خواهد بود.
لیزیک چشم عملی است که این روز ها تب آن بالا گرفته و افراد بسیاری متقاضی انجام آن هستند، اما نظرات متعدد و متفاوتی که از سوی پزشکان در مورد مفید یا مضر بودن این عمل مطرح شده است متقاضیان را دچار سردرگمی می کند. بسیاری از چشم پزشکان و متخصصان نامی این عمل را توصیه نمی کنند، اما عده ای دیگر آن را مفید و بدون عوارض می دانند و عده ای دیگر هم معتقدند نفس عمل مشکل ساز نیست، بلکه مراقبت های بعد از آن است که اگر خدشه ای به آن وارد شود برای بیماری مشکل ساز خواهد بود.
به گزارش «بهپو»، سوال بزرگی که برای بسیاری از مردم مطرح است این است که اگر این عمل مفید و بدون عوارض بعدی است چگونه است که بسیاری از متخصصان نامی، خود برای رفع مشکل بینایی از عینک استفاده می کنند؟
«علی محمد سادات اخوی»، جراح و متخصص بیماری های چشمی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد به سوالات رایج مردم و متقاضیان عمل لیزیک پاسخ داده است.
 

عمل لیزیک چشم چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

با تابش اشعه لیزر بر سطح قرنیه و برداشت از بافت قرنیه، تغییری در شعاع انحنای قرنیه ایجاد می شود که باعث تصحیح نمره چشم خواهد شد.
افرادی که سن مناسبی برای عمل داشته باشند و دچار بیماری های جسمی و چشمی که باعث عدم پاسخ مناسب به درمان شود، نباشند، برای لیزیک چشم مناسبند. از طرف دیگر فرد باید بافت قرنیه مناسبی برای عمل موفق داشته باشد. سن مناسب آقایان 21 سال تمام و خانم ها 19 سال تمام است. به شرط اینکه نمره چشم آن ها به مدت 1 سال تغییر نکرده باشد. دوم اینکه فرد بیماری جسمی موثر در نتیجه عمل یا احتمال ایجاد ضایعه و عفونت بعد از عمل یا بیماری های چشمی دیگری نداشته باشد که تشخیص آن با پزشک است. در توپوگرافی –عکسبرداری مخصوص از قسمت قدامی چشم- موارد موجود در عکس مانند ضخامت قرنیه، شعاع انحنا، یکنواختی سطح قرنیه و ... برای عمل مناسب تشخیص داده می شود.
 

عوارض شایع بعد از عمل چشم چیست؟

خیرگی چشم، دیدن هاله اطراف اجسام، نوسان بینایی و خشکی چشم از جمله عوارض عمل جراحی در 24 ساعت تا 48 ساعت اول است.
 

آیا پس از عمل لیزیک، کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، باعث کاهش دید می شود؟

اصولا کوهنوردی اشکالی ندارد چرا که عینک آفتابی مناسب برای جلوگیری از ورود رفلکس های نوری و خیره شدن و ناراحتی چشم لازم است.
 

آیا وارد شدن آب به داخل چشم، عصبانیت شدید یا گریه بعد از عمل جراحی خطرناک است؟

در صورتی که آب تمیز باشد و آلودگی نداشته باشد ورود آن به چشم مانعی ندارد. 24 ساعت اول بهتر است صورت شسته نشود تا آبی وارد چشم نشود.
عصبانیت یا گریه خطری برای چشم عمل کرده ندارند. ممکن است باعث تحریک و ناراحتی از قبیل سوزش، اشک ریزش یا درد موقت چشم شوند، اما خطری بیمار را تهدید نمی کند و تاثیری بر نتیجه عمل نخواهند داشت.
 

آیا استفاده دایمی از عینک آفتابی پس از عمل لیزیک ضروری است؟

هر جا چشم در معرض نور آفتاب یا نور های شدید مثل پروژکتور یا لامپ های هالوژن قرار می گیرد برای جلوگیری از تحریک چشم و ایجاد درد و ناراحتی لازم است از عینک آفتابی استفاده شود.
 
بیشتر بخوانید: چشمانمان را لیزیک کنیم یا لازک؟

 

مدت زمان استراحت بعد از عمل چقدر است؟

معمولا تا وقتی که لنز پانسمان روی چشم است استراحت لازم است پس از ترمیم «اپی تلیوم» و برداشتن لنز و راحتی چشم می توان فعالیت کاری را شروع کرد. شفاف شدن دید به میزان نمره چشم و مقدار اصلاح بستگی دارد. نمره های بیشتر تاری دید بیشتر و طولانی تری می دهند و در صورت تورم بیشتر قرنیه، نیاز به استراحت بیشتری وجود دارد.
 

آیا عمل لیزیک برای دیابتی ها مانعی ندارد؟

در بیماران دیابتی به علت اینکه اصولا ترمیم بافت ها دچار تاخیر می شود و نیز احتمال ابتلا به عفونت بیشتر می شود با احتیاط کامل و پس از کنترل قند خون و اجازه پزشک معالج می توان لیزیک انجام داد ولی به ریسک آن نمی ارزد.
 

آیا حالت چشم بعد از عمل تغییر می کند؟

خیر عمل جراحی چشم هیچ تاثیری بر حالت چشم ندارد.
 

چرا چشم پس از لیزیک دچار خشکی می شود یا تیر می کشد؟

پس از عمل لیزیک مدتی احساس خشکی چشم ایجاد می شود که شدت آن به میزان نمره چشم و مقدار لیزیک بستگی دارد. در این مدت از اشک مصنوعی استفاده می شود ولی این عارضه به تدریج برطرف خواهد شد.
تیر کشیدن چشم به علت ادم و ورم ناشی از عمل در قرنیه است و با فعالیت چشم ممکن است تکرار شود.
 

استفاده از لنز رنگی پس از لیزیک مانعی ندارد؟

با رعایت ضوابط بهداشتی و اجازه پزشک معالج اشکالی ندارد.
 

خوابیدن به سمت چشم لیزیک شده یا انجام رکوع و سجود پس از عمل لیزیک عوارضی دارند؟

خیر هیچ کدام منعی ندارند و مشکلی ایجاد نمی کنند.
 

آیا درست است که پس از عمل لیزیک بیمار دچار آب مروارید می شود؟

عارضه آب مرواریدی که صرفا به دلیل عمل لیزیک باشد گزارش نشده است و اصولا ارتباطی با هم ندارند.
 

تا چه زمانی پس از لیزیک نمی توان رانندگی کرد و تلویزیون نگاه کرد؟

تا وقتی دید فرد کامل نشده و نور آفتاب یا نور ماشین مقابل مزاحمت ایجاد می کند نمی تواند رانندگی کند. هرچه نمره چشم بالا تر باشد و بیشتر اصلاح شده باشد، به خصوص در چشم های با آستیگماتیسم، این زمان طولانی تر می شود.
پس از طی دروه نقاهت هیچ مانعی ندارد که تلویزیون نگاه کند، اما توصیه می شود با تماشای تلویزیون چشم را خسته نکنند.
 

استفاده از استخر وسونا در چه فاصله زمانی بعد از عمل مجاز است؟

یکی دو ماه اول پس از عمل احتیاط کنند کلر موجود در آب استخر ها تا مدتی باعث تحریک و قرمزی چشم و سوزش آن می شود ولی ضرر عمده ای ندارد.
 

آیا عمل لیزیک به بیمارانی که در سن پیر چشمی هستند کمکی می کند؟

عمل لیزیک هم در سن پیری و هم برای اصلاح پیر چشمی باید تحت بررسی قرار گیرد و با صلاح دید پزشک متخصص انجام شود. پزشک می بایست عواملی مثل شماره چشم، شرایط بیمار، شرایط چشم به خصوص خشکی چشم، بیماری های شبکیه و احتمال آب مروارید را بررسی کند و سپس تصمیم بگیرد.
 

آیا نمره چشم پس از عمل لیزیک بازگشت خواهد داشت؟

در شرایط مناسب و اقدام خوب 95 درصد اطمینان در عمل لیزیک وجود دارد. یکی از عوارض پس از عمل احتمال برگشت مختصری از نمره، 2 تا 3 درصد، وجود دارد که قابل پیش بینی نیست و در نمره های بالاتر و ضخامت قرنیه کمتر این احتمال بیشتر است.
 

چرا پزشکان خودشان عمل لیزیک نمی کنند؟

همکاران بسیاری داریم که عمل کرده اند. برای عمل لیزیک انگیزه عمل مهم است. عده ای برای مزاح می گویند عینک برای پزشکان کلاس دارد و پرشکان با عینک باسوادتر و مطمئن تر به نظر می آیند، بنا بر این عمل لیزیک انجام نمی دهند، اما صرف نظر از مزاح بیشتر متخصصان در سنین پیر چشمی هستند و از مواردی که فعلا کمتر عمل می شود پیر چشمی است، زیرا دید دور را مشکل می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات