برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اسپری بینی جدید برای درمان افت قند خون دیابتی ها

اسپری بینی جدید برای درمان افت قند خون دیابتی ها یک کارآزمایی بالینی به‌تازگی نشان داده است که یک اسپری بینی جدید ممکن است درمان نجات‌بخش سریع‌تری برای دیابتی‌هایی باشد که به علت کاهش شدید قند خون دچار سرگیجه می‌شوند یا حتی غش می‌کنند.
 یک کارآزمایی بالینی به‌تازگی نشان داده است که یک اسپری بینی جدید ممکن است درمان نجات‌بخش سریع‌تری برای دیابتی‌هایی باشد که به علت کاهش شدید قند خون دچار سرگیجه می‌شوند یا حتی غش می‌کنند. این اسپری بینی حاوی پودر گلوکاگون است، هورمونی که باعث افزایش سریع قند خون می‌شود. نتایج این کارآزمایی نشان داد که این اسپری بینی تقریباً به اندازه پودر گلوکاگونی که باید با آب مخلوط شود و با سرنگ به داخل عضله تزریق شود، موثر است.

به گزارش Healthday، دکتر جورج گرانبرگر، استاد بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین در دیترویت و رئیس انجمن اندوکرینولوژیست‌های بالینی آمریکا گفت، ازآنجایی‌که این اسپری بینی به همان اندازه گزینه تزریق موثر است و تجویز آن به بیمار بسیار ساده‌تر است، می‌تواند درمانی سودمند برای موارد هیپوگلیسمی (افت قند خون) شدید باشد. او در این بررسی شرکت نداشت.

به گفته این پژوهشگران، افراد دارای دیابت که تلاش می‌کنند که قند خونشان را به شدت کنترل کنند، گاهی انسولین بیش‌ازحد تزریق می‌کنند و در نتیجه دچار افت شدید قند خون می‌شوند.

فرد دیابتی ‌در موارد خفیف تا متوسط افت قند خون می‌تواند با نوشیدن مقداری آب‌پرتقال یا مکیدن آب‌نبات قند خونشان را بالا ببرند اما در اغلب موارد افت شدید خون لازم است درمان با گلوکاگون انجام گیرد.

گرانبرگر در این باره گفت: «فرد باید ویال پودر گلوکاگون را در اختیار داشته باشد، بعد باید به آن آب اضافه کند و آن را تکان دهد و این مخلوط را به درون عضله تزریق کند. انجام این کارها مشکل است، زیرا اصولاً فرد دیابتی که نیاز به این دارو دارد، به علت ناهشیار بودن نمی‌تواند این تزریق را خودش انجام دهد.»
اسپری بینی نیازی به مخلوط کردن ندارد. چه فرد دیابتی چه فرد حاضر در صحنه می‌تواند این اسپری را به درون بینی بیمار شوت کند تا گلوکاگون در غشاهای مخاطی درون مجاری بینی جذب شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات