برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دیابت در حج - شرایط نگهداری انسولین

دیابت در حج - شرایط نگهداری انسولین دیابت یکی از بیماری هایی است که درصد بالایی از زایران خانه خدا به آن مبتلا هستند و چون نیازمند دریافت روزانه انسولین هستند بهتر است قبل از سفر حج با شرایط نگهداری و استفاده از آن در این سفر طولانی آشنا باشند.

با توجه به اینکه سن بیشتر زایران حج تمتع بالای 50 سال است، طبیعتا بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا در بسیاری از آنها دیده می‌شود. افرادی که تحت‌درمان با داروهای خوراکی هستند باید حتما داروهای مورد نیاز خود را به میزان کافی و برای تمام مدت سفر همراه داشته باشند. افرادی که تحت‌درمان با انسولین هستند هم باید انسولین کافی با خود بردارند تا حین سفر دچار مشکل نشوند، اما نکته‌ای که بیماران باید به آن توجه کنند نحوه نگهداری از انسولین است.

به گزارش «بهپو»، داروی انسولین معمولا در هوای معتدل آسیب نمی‌بیند و به نگهداری در فلاسک یخ نیاز ندارد، اما اگر در درجه حرارت خیلی پایین قرار بگیرد، یخ می‌زند و دیگر قابل‌استفاده نیست. به همین دلیل زایرانی که قرار است با خود انسولین داشته باشند باید آن را در کیف دستی‌شان بگذارند و با خود به کابین هواپیما ببرند و از گذاشتن داروی انسولین در چمدان‌ها که معمولا در قسمت بار هواپیما قرار می‌گیرند، بپرهیزند زیرا درجه حرارت هواپیما در قسمت بار پایین است و انسولین یخ می‌زند و آسیب می‌بیند.

 

بیشتر بخوانید: توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری ها در حج

 

توصیه می‌شود بیماران قبل از عزیمت به سفر حج از پزشک معالجشان نامه‌ای مبنی بر اینکه به دیابت مبتلا هستند و مجبورند روزانه انسولین تزریق کنند و سرنگ لازم دارند و... بگیرند تا مشکلی در بازرسی گمرک و پرواز نداشته باشند زیرا براساس ابلاغیه سازمان غذا و داروی کشور عربستان، همه بیمارانی که لازم است در طول سفر حج دارو مصرف کنند باید نسخه پزشکشان را همراه داشته باشند. در این نسخه باید نوع بیماری، نوع دارو و مقدار آن مشخص و به زبان انگلیسی نوشته شده باشد. با توجه به اینکه گرمای هوای عربستان بسیار زیاد است، زایران باید زمان‌هایی که خارج از هتل هستند و در مراسم منا و عرفات شرکت می‌کنند، انسولین را در پارچه‏ای بپیچند و سپس در فلاسک یخ بگذارند تا انسولین در تماس مستقیم با یخ قرار نگیرد و خنک بماند و خراب نشود.

همچنین لازم است انسولین از تابش مستقیم نور آفتاب درامان باشد زیرا آن هم می‌تواند باعث تخریب انسولین شود. حتی اگر انسولین در کیفتان قرار دارد، کیف را پشت شیشه اتومبیل نگذارید تا گرمای حاصل از تابش نور خورشید به شیشه و سپس کیف دستی‌تان نخورد و انسولین موجود در آن را فاسد نکند. افراد مبتلا به دیابت باید دستگاه تست قندخون و نوارهای آن یا قلم انسولین، لانست، سرنگ انسولین و پنبه الکل را به مقدار کافی در اختیار داشته باشند. با این حال، اگر بیماری در طول سفر به مشکلی برخورد یا در رابطه با کنترل قند، چربی و فشارخونش سوالی داشت می‌تواند با مراجعه به پزشک کاروان مشکلش را حل کند.

مساله دیگری که ما بعد از مراسم حج و معمولا پس از بازگشت زایران با آن روبرو می‌شویم، زخم پای دیابتی است، بنابراین بیماران دیابتی باید با توجه به ازدحام بالایی که در این مراسم وجود دارد، مراقب پاهایشان باشند تا زیر پای دیگران لگد نشود، پابرهنه راه نروند تا سنگ‌های داغ حرمین یا سایر مکان‌ها پوست کف پایشان را نسوزاند و به‌خصوص تیغ، سنگ، شیشه‌خرده و... باعث بریدگی و زخم پا و آلودگی‌های ویروسی و میکروبی نشود. متاسفانه حس‌ پاها در بیماران مبتلا به دیابت ضعیف است و افراد مبتلا معمولا متوجه زخمشان نمی‌شوند، درنتیجه زخم‌ها به‌راحتی عفونی می‌شوند و مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد می‌کنند. با توجه به اینکه پیاده‌روی زایران طی مراسم حج طولانی است به همه آنها، به‌خصوص بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌شود کفش‌های راحت و مناسبی بپوشند که پاهایشان تحت‌فشار نباشد. کفش‌ها باید پنجه پهن، جلوبسته، پشت‌بسته و با پاشنه مناسب باشد. از پوشیدن کفش‌های نوک‌تیز، پاشنه‌بلند و دمپایی‌های لاانگشتی باید به شدت خودداری کرد تا پاها دچار زخم و آسیب نشوند. ترجیحا بهتر است از پوشیدن کفش‌های نو هم بپرهیزید و کفشی بپوشید که قبلا از آن استفاده کرده‌اید و می‌دانید پاهایتان را نمی‌زند. با این حال اگر کفشی پوشیدید که پاهایتان را اذیت ‌کرد، دیگر آن را نپوشید و همان‌جا کفش بهتری تهیه کنید.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت انتخاب کفش و کفی طبی مناسب در بیماران دیابتی

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، نکته مهم دیگری که حجاج، به‌خصوص بیماران باید به آن توجه کنند، بهره‌گیری مناسب از غذاهایی است که در اختیارشان قرار می‌گیرد. معمولا غذایی که در هتل‏ها توزیع می‌شود بیشتر از نیاز افراد است بنابراین بیماران باید از خوردن زیاد مواد غذایی، نوشابه‌های گازدار و تنقلات خیلی شیرین که ممکن است زایران با خود همراه داشته باشند، بپرهیزند و رژیمی را که متخصص تغذیه قبل از سفر و با توجه به شرایطشان نوشته، رعایت کنند و مصرف آب فراوان و لبنیات کافی را فراموش نکنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات