برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دیابت نوع یک خطرناک تر است یا نوع دو؟

دیابت نوع یک خطرناک تر است یا نوع دو؟ دیابت بیماری است که در آن سطح قند یا گلوکز خون بسیار بالاست. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. افزایش قند خون عوارض زیادی در بدن به جای می گذارد.
دیابت بیماری است که در آن سطح قند یا گلوکز خون بسیار بالاست. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. افزایش قند خون عوارض زیادی در بدن به جای می گذارد.
 

کدام یک بدتر است، دیابت نوع یک یا دیابت نوع دو؟

به گزارش بهپو، "دیابت" وقتی بروز می‌کند که بدن فرد با انسولین مشکل پیدا ‌کند. هر دو گروه مبتلایان به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ با انسولین مشکل دارند، اما به شکلی متفاوت. بدن فرد مبتلا به نوع ۱ به هیچ وجه انسولین تولید نمی‌کند اما در "دیابت نوع 2" بدن یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند از انسولینی که تولید می‌کند درست استفاده کند. بنابراین تزریق انسولین برای همه مبتلایان به دیابت نوع ۱ مساله‌ای حیاتی است؛ ‌ اما همه مبتلایان به نوع ۲ به انسولین نیاز ندارند و می توانند با تغییر سبک زندگی، قند خونشان را کنترل کنند وگرنه نیاز به تزریق انسولین خواهند داشت.
مقدار انسولین باید بر اساس میزان غذای دریافتی و فعالیت فرد محاسبه و تزریق شود. خطای محاسبه و تزریق بیشتر باعث افت قند خون یا هیپوگلیسمی می شود. این حالت در مبتلایان به "دیابت نوع 1" بیشتر دیده می شود.
همچنین افراد مبتلا به "دیابت نوع 1" اگر میزان انسولین دریافتیشان را درست تنظیم کنند محدودیت کمتری در خوردن مواد غذایی دارند اما مبتلایان به "دیابت نوع 2" خیلی بیشتر باید مراقب خورد و خوراکشان باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش ها برای دیابتی ها کدامند؟
 

نشانه های اولیه دیابت چیست؟

علائم هشدار دهنده شایع "دیابت" به شرح زیر است:
  • افزایش تشنگی
  • افزایش گرسنگی (به خصوص پس از غذا خوردن)
  • خشکی دهان
  • تکرر ادرار یا عفونت های ادراری
  • کاهش وزن بی دلیل (حتی زمانی که احساس گرسنگی می کنید و خوب می خورید)
  • خستگی (ضعف، احساس کوفتگی)
  • تاری دید
  • سردرد
 

علل بروز دیابت نوع یک

علت اصلی دیابت نوع یک مشخص نیست. چیزی که مشخص است این است که سیستم ایمنی (که به طور طبیعی با ویروس ها و باکتری های مضر می جنگد) به سلول های تولید انسولین در پانکراس حمله می کند و آنها را از بین می برد. این اتفاق باعث می شود انسولین بدن فرد کم شود یا به صفر برسد. در این حالت قند خون به جای انتقال به سلول ها در رگ ها تجمع می کنند.
با اینکه عامل دیابت نوع یک، مجموعه ای از عوامل محیطی و استعداد های ژنتیکی فرد می باشد، اما شناخت دقیق بسیاری از این عوامل در هاله ای از ابهام است.

بیشتر بخوانید: 6 سوالی که درباره دیابت می پرسند
 

علت بروز پیش دیابت و دیابت نوع دو

در پیش دیابت (که ممکن است به دیابت نوع دو منتهی شود) و دیابت نوع دو، سلول ها در مقابل فعالیت انسولین مقاومت می کنند و پانکراس توانایی تولید انسولین کافی برای غلبه بر این مقاومت را ندارد. از این رو قند خون به جای انتقال به سلول هایی که نیاز به انرژی دارند در رگ ها تجمع می کند.
علت دقیق اینکه چرا چنین اتفاقی می افتد واضح نیست، اما پزشکان بر این باورند که عوامل محیطی و ژنتیک نقش موثری در ایجاد دیابت نوع دو بازی می کنند. اضافه وزن به شدت با دیابت نوع دو در ارتباط است، اما تمام مبتلایان به دیابت نوع دو دچار اضافه وزن نیستند.
 

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای غذایی در مبتلایان به دیابت نوع 2

 

علل دیابت بارداری

در طول بارداری، جفت برای تداوم بارداری هورمون هایی ترشح می کند. این هورمون ها سلول ها را به انسولین مقاوم تر می کنند.
به طور طبیعی پانکراس با تولید انسولین بیشتر بر این مقاومت غلبه می کند. اما گاهی پانکراس نمی تواند پا به پای مقاومت انسولینی پیش رود. وقتی چنین اتفاقی می افتد گلوکز کمی به سلول ها می رسد و قند خون افزایش می یابد. در نتیجه فرد دچار دیابت بارداری می شود.

بیشتر بخوانید: بارداری با وجود دیابت
 

آیا دیابت کشنده است؟

اینکه "دیابت" چقدر زود تشخیص داده شود، میزان پیشرفت عوارض چقدر باشد و اینکه آیا بیماری زمینه ای دیگری وجود دارد یا خیر، همگی در امید به زندگی فرد موثرند. و این مسئله به اینکه بیمار دیابت نوع یک داشته باشد یا نوع دو ارتباطی ندارد.
 

عمر بیمار دیابتی چقدر است؟

احتمال کاهش امید به زندگی در یک بیمار دیابتی تا حدود 10 سال امکان دارد.
عمر مبتلایان به دیابت نوع یک نیز کوتاه می شود، با توجه به گفته ها پیش از این امکان کاهش عمر در حدود بیست سال وجود داشت.
البته پیشرفت های موجود در این زمینه در دهه های اخیر باعث شده مبتلایان به دیابت نوع یک به طور قابل توجهی بیشتر عمر کنند.
خبر خوب اینکه مبتلایان به دیابت نوع یک می توانند با این عارضه بیش از 85 سال زندگی کنند. همانطور که گفته شد مطالعات اخیر در زمینه امید به زندگی پیشرفت قابل توجهی را در متولدین اواخر قرن بیست موجب شده است.
 

کدام دیابت قابل درمان است؟

با تحقیقات و پیشرفت هایی که در زمینه درمان های "دیابت" انجام شده است، ممکن است کسی تصور کند هم اکنون درمان قطعی "دیابت" کشف شده است. اما حقیقت این است که هنوز درمانی قطعی برای "دیابت" (نه دیابت نوع یک و نه نوع دو) وجود ندارد. (البته تغییرات سبک زندگی می تواند در برخی موارد به بهبودی اساسی در دیابت نوع دو منتهی شود).
با وجود درمان های مختلف، بیماران دیابتی می توانند با رعایت مسائل بسیار ساده به طور روزانه، به تغییرات بزرگی دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: آیا درمان قطعی برای دیابت وجود دارد؟
 

از کجا بدانیم مبتلا به دیابت هستیم؟

نشانه های شایع:
  • خستگی و گرسنگی: بدن غذایی که می خورید را به گلوکز تبدیل می کند و سلول ها آن را در قالب انرژی دریافت می کنند.
  • ادرار بیش از اندازه و تشنگی: یک انسان به طور متوسط می بایست در بیست و چهار ساعت بین چهار تا هفت بار ادرار کند، اما ممکن است دیابتی ها بیش از این ادرار کنند.
  • خارش پوست و خشکی دهان
  • تاری دید

بیشتر بخوانید: باورهای غلط درباره بیماری دیابت
 
 

کدام میوه دیابت را از بین می برد؟

یکی از آخرین کشفیات طبیعی اخیر در حوزه سلامت، یافتن خربزه تلخ به عنوان سلاحی علیه "دیابت" و سرطان است. این میوه در حوزه دریای کارائیب، افریقا و آسیا رشد می کند و خواص درمانی برجسته ای دارد. اخیرا دانشمندان دریافته اند آب خربزه تلخ توانسته است سلول های سرطان پانکراس را در محیط آزمایشگاه از بین ببرد.
 

چه غذایی می تواند روند دیابت را معکوس کند؟

سبزیجات غیر نشاسته ای: سبزیجات غیر نشاسته ای و غیر سبز مثل قارچ، فلفل ها و غیره ترکیباتی ضروری برای پیشگیری از "دیابت" (یا معکوس کردن روند دیابت) هستند. این مواد غذایی تقریبا هیچ تاثیری روی گلوکز خون ندارند و به همراه فیبر و مواد فیتوشیمیایی مصرف می شوند.
 

آیا تخم مرغ برای مبتلایان به دیابت مفید است؟

انجمن "دیابت" امریکا تخم مرغ را انتخابی عالی برای مبتلایان به "دیابت" می داند. یک تخم مرغ بزرگ حاوی تنها نیم گرم کربوهیدرات است و به همین علت تصور می شود قند خون را بالا نبرد.
اگر مبتلا به "دیابت" هستید نظارت بر کلسترول بسیار مهم است. زیرا "دیابت" عامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی است. کلسترول بالا در رگ ها نیز خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد. اما دریافت کلسترول از طریق غذا آن چنان که تصور می شد، تاثیر شدیدی روی کلسترول خون نمی گذارد. بنابراین برای مبتلایان به "دیابت" بسیار مهم است که از دیگر عوامل کاهنده خطر بیماری قلبی نیز آگاه باشند.
تحقیقات نشان می دهد مصرف زیاد تخم مرغ خطر ابتلا به "دیابت" نوع دو و بیماری قلبی را بالا می برد. با اینکه ارتباط بین این مسائل هنوز مشخص نیست، اما محققان بر این باورند دریافت کلسترول اضافی از منابع حیوانی خطر این دو عارضه را افزایش می دهد.
از آن جایی که تمام کلسترول تخم مرغ در زرده است می توانید با مصرف سفیده، نگرانی از دریافت کلسترول را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: روش های سالم ماندن حداکثری در صورت ابتلا به دیابت
 

آیا باید از میوه های شیرین پرهیز کرد؟

یک تصور غلط شایع است که اگر مبتلا به "دیابت" هستید نباید مواد غذایی بسیار شیرین را مصرف کنید. درست است که برخی میوه ها بیش از بقیه قند دارند اما این بدان معنی نیست که نباید آنها را بخورید.
کربوهیدرات کل در یک غذا بیشتر از مصرف منابع کربوهیدارت قند خون را بالا می برد، چه این منابع، نشاسته ای باشند چه قندی. یک سهم میوه باید حاوی 15 گرم کربوهیدرات باشد. اندازه سهم به اندازه کربوهیدرات موجود در میوه بستگی دارد.
فایده خوردن میوه های کم کربوهیدرات این است که می توانید بیشتر بخورید. اما چه میوه کم کربوهیدرات چه پرکربوهیدرات بخورید، وقتی میزان کربوهیدرات به 15 گرم برسد همان تاثیر را روی قند خون شما خواهد داشت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات