برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خستگی مفرط پس از شیمی درمانی

خستگی مفرط پس از شیمی درمانی خستگی در 14 تا 96 درصد از مبتلایان به سرطان، به ویژه آنها که تحت درمان هستند، بروز می‌کند. خستگی یکی از عوارض پیچیده سرطان است و علل زیست‌شناختی، روانشناختی و رفتاری دارد.
خستگی در 14 تا 96 درصد از مبتلایان به سرطان، به ویژه آنها که تحت درمان هستند، بروز می‌کند. خستگی یکی از عوارض پیچیده سرطان است و علل زیست‌شناختی، روانشناختی و رفتاری دارد.
توصیف خستگی مشکل است و افراد مبتلا به سرطان هر یک این حالت را به‌گونه‌ای متفاوت بیان می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌گویند؛ احساس خستگی، ضعف، ناتوانی، کسلی، کوفتگی، سنگینی یا کندی می‌کنند، ولی کارشناسان بهداشت و درمان از عباراتی نظیر سستی، خستگی، بی‌میلی، ناتوانی، عدم تحمل فعالیت‌های فیزیکی، کم انرژی بودن و ضعف برای توصیف خستگی استفاده می‌کنند.
می‌توان خستگی را وضعیتی توصیف کرد که به دلیل کمبود انرژی باعث پریشانی و کاهش توان فعالیت می‌شود. علائم خاص آن ممکن است فیزیکی، روانی یا عاطفی باشند. برای درمان مؤثر، خستگی ناشی از سرطان و درمان آن باید از انواع دیگر خستگی متمایز شود.
شیمی‌درمانی ممکن است شما را خسته کند. همین‌طور چیزهای دیگر مانند کم‌خونی، که کم شدن تعداد گلبول‌های قرمز خون است. افسردگی یا درد مداوم، مصرف داروهای تکراری یا بدخوابی هم موجب خستگی شما می‌شود. بنابراین، طوری برنامه‌ریزی کنید تا کمتر احساس خستگی کنید. کمتر کار کنید. بگذارید دیگران به شما کمک کنند. ابتدا فعالیت‌هایی را که مهم‌ترند، انجام دهید. از دیگران کمک بخواهید. مرخصی بگیرید یا ساعات کمتری کار کنید.
پزشک یا پرستار خود را در جریان بگذارید اگر: قادر به انجام فعالیت‌های عادی خود نیستید، حتی بعد از استراحت و خواب احساس خستگی زیاد می‌کنید، خوب بخورید و بیاشامید. وقتی حالتان خوب است غذاهای سالم درست کنید. آنها را در فریزر بگذارید تا بعدا نیز مصرف کنید. به‌جای 3کامل در روز،5 یا 6 وعده کم غذا بخورید تا نیروی خود را حفظ کنید. بیش‌تر مردم به نوشیدن دست کم ? لیوان آب در روز نیاز دارند. ظرف آبی همراه خود داشته باشید و در طول روز جرعه‌جرعه بنوشید.
تا حد ممکن فعال باشید. سعی کنید هر روز ورزش کنید. حتی 15 تا 30 دقیقه در روز شما را سرحال می‌آورد. پیاده‌روی کنید یا دوچرخه ثابت سوار شوید. از پزشک یا پرستار خود بخواهید ورزش‌های دیگری را که می‌تواند به شما کمک کند، معرفی کنند. کشش، یوگا یا تایچی به برخی افراد کمک کرده است.
برای استراحت وقت بگذارید. به پیام بدن خود توجه کنید. وقتی احساس خستگی می‌کنید استراحت کنید. سعی کنید در طول روز یک ساعت یا کمتر چرت بزنید. برای خواب یک روال مشخص در پیش بگیرید. دوش گرفتن یا موسیقی گوش دادن پیش از خواب به شما کمک می‌کند آرامش بیابید. هر شب دست کم 8 ساعت بخوابید.
مواردی که باید از پزشک یا پرستار خود بپرسید: برای چه مشکلاتی باید با شما تماس بگیرم؟ چه دارو یا درمانی به من کمک می‌کند؟ بهترین نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها برای من کدام است؟ در روز چقدر مایعات باید مصرف کنم؟ چه ورزش‌هایی به بهبودی من کمک می‌کند؟/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات