برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کودکان قربانیان حمل کیف های سنگین

کودکان قربانیان حمل کیف های سنگین بسیاری از کودکان جهان قربانی درد کمری هستند که عامل آن حمل کیف‌های مدرسه‌ای سنگین است. اکثر این کودکان و خانواده‌های آن‌ها از عوامل خطر کیف‌های سنگین بی‌اطلاع هستند، اما دانستن عوامل خطر احتمالی کیف‌های مدرسه‌ای می‌تواند در مقابله با این مشکل مفید باشد.
بسیاری از کودکان جهان قربانی درد کمری هستند که عامل آن حمل کیف‌های مدرسه‌ای سنگین است. اکثر این کودکان و خانواده‌های آن‌ها از عوامل خطر کیف‌های سنگین بی‌اطلاع هستند، اما دانستن عوامل خطر احتمالی کیف‌های مدرسه‌ای می‌تواند در مقابله با این مشکل مفید باشد. به همین دلیل در زیر بعضی از عوامل خطر کیف‌های مدرسه‌ای اشاره می‌کنیم که در شکل‌گیری کمردرد و کتف درد موثر هستند:

1. حمل کیف‌هایی که وزن آن‌ها بیشتر از ۱۰ درصد وزن کودک هستند.
2. حمل کیف‌هایی که چیزهای درون آن به‌خوبی مرتب‌نشده‌اند و وزن بعضی از قسمت‌های کیف بیشتر است.
3. حمل کردن کیف روی یک دوش
4. نگه‌داشتن کیف با یکی از بندهای کیف
5. حمل کوله‌پشتی‌هایی که فرم نامناسب دارند.

در مورد تاثیر حمل کیف‌های سنگین روی کمر کودکان تحقیقات بسیاری انجام‌گرفته است و نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که حمل کیف‌های سنگین روی ستون فقرات در حال رشد دانش آموزان تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، بسیاری از تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که حمل کیف‌های مدرسه‌ای سنگین نه‌تنها روی کمر و ستون فقرات تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه باعث آسیب دیگر اعضای بدن نیز می‌شود. در ادامه به بعضی از این تحقیقات انجام‌گرفته اشاره می‌کنیم:

1. در ژوئن ۲۰۰۴ تحقیقی به چاپ رسید که موضوع آن بررسی ارتباط کوله‌پشتی با بیماری ستون فقرات بود. نویسندگان این تحقیق مقاله‌هایی را موردبررسی قراردادند که در این زمینه بود. نتایج همه این تحقیقات نشان می‌دهند که وزن کوله‌پشتی‌های مدرسه‌ای باعث افزایش چشمگیر احتمال کمردرد در کودکان می‌شود، مخصوصاً اگر وزن کوله‌پشتی بیش از ۲۰ درصد وزن بدن کودک باشد. از دیگر نتایج این تحقیقات که در این مقاله اشاره‌شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • هرچه زمان حمل کیف‌های سنگین بیشتر باشد، احتمال ابتلا به کمردرد بیشتر خواهد بود.
  • کیف‌های مدرسه‌ای سنگین نه‌تنها عامل کتف درد و کمردرد هستند، بلکه باعث جراحت دست‌ها، آرنج، مچ دست، پا و مچ پا نیز می‌شوند.
  • کودکانی که کوله‌پشتی را با دوبند آن نگه می‌دارند، حالت بدن و طرز راه رفتن آن‌ها در معرض آسیب خواهد بود.
  • با افزایش وزن کیف حالت ستون فقرات نیز به‌تدریج تغییرمی کند.

2. در سال ۲۰۱۴ محققان هندی تحقیقی را راجع به تاثیر حمل کیف‌های سنگین روی سلامت فیزیکی کودکان انجام دادند. این تحقیق روی کودکان ۱۰ تا ۱۳ ساله‌ای انجام گرفت که کیف مدرسه آن‌ها سنگین بود. نتایج این تحقیق نشان داد که اکثر این کودکان از مشکل کمردرد، کتف درد، انقباض ماهیچه و لکه‌های قرمز روی کتف رنج می‌بردند.

3. محققان در سال 2012 تاثیر حمل کیف‌های سنگین (کیف‌هایی که وزن آن‌ها بیش از ۱۰ درصد وزن کودکان بود) را روی ۱۴۰۰ کودک مدرسه‌ای موردبررسی قراردادند. بنا بر نتایج این تحقیق، احتمال ابتلا به کمردرد در کودکانی که کیف آن‌ها سنگین بود در مقایسه با کودکانی که کیف آن‌ها وزن کمتری داشت ۵۰ درصد بیشتر بود.

4. در سال ۲۰۱۱ محققان ایرانی ۳۰۷ کودک ابتدایی را موردبررسی قراردادند که وزن کیف آن‌ها بیشتر از ۱۰ درصد وزن بدنشان بود. نتایج این تحقیق نشان داد که ۷۰ درصد این کودکان از مشکل کتف درد، ۱۸/۵ درصد آن‌ها از درد دست و مچ دست و ۸/۷ درصد آن‌ها از مشکل کمردرد رنج می‌بردند.

5. در سال ۲۰۰۲ محققان ایتالیایی در طی شش روز تحقیقی را روی ۲۳۷ کودک کلاس ششم انجام دادند که کیف آن‌ها سنگین بود. بر اساس نتایج این تحقیق، بعدازاین مدت شش‌روزه 65.7 درصد این کودکان احساس خستگی کردند و 46.1 درصد آن‌ها از مشکل کمردرد شکایت داشتند. نتایج تحقیقات بالا نشان می‌دهد که کیف‌های مدرسه‌ای سنگین باعث کمردرد در کودکان می‌شوند. وزن بیش‌ازحد کیف و همچنین مدت‌زمان حمل این کیف‌های سنگین روی استخوان‌ها و ماهیچه‌های در حال رشد کودکان تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که هوشیاری و نظارت والدین از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در جهت کاهش احتمال تاثیر این کیف‌های سنگین روی شانه‌ها و کمر کودک انجام داد.

 

پیشنهادهای مفید در جهت کاهش وزن کیف‌های مدرسه‌ای

1. در کشورهای پیشرفته قفسه‌هایی را در مدارس قرار می‌دهند تا کودک وسایل خود را در آنجا نگه دارد. درنتیجه یکی از راه‌های کاهش وزن کیف کودکان قرار دادن قفسه‌هایی در مدارس است که کودک می‌تواند وسایل و کتاب‌های خود را در آن قرار دهد.

2. برای کشورهای درحال‌توسعه پیشنهاد می‌شود که وزارت آموزش‌وپرورش برنامه درسی کودکان را مورد بازبینی قرار دهد، به‌طوری‌که کودکان مجبور نباشند هرروز حجم زیادی از کتاب‌ها را به مدرسه بیاورند و بازگردانند.

3. مدرسه‌های دولتی و مدرسه‌های خصوصی می‌توانند از میزهایی استفاده کنند که دارای کشوهای قفل‌دار هستند. درنتیجه کودک می‌تواند بعضی از وسایل و کتاب‌های خود را در آن بگذارد.

4. معلم‌های می‌توانند طوری برنامه‌ریزی کنند که کودکان کتاب‌های زیادی را هرروز به مدرسه نیاورند. علاوه بر این، معلم‌ها باید از تنبیه کردن کودکانی که کتاب و وسایل موردنیاز خود را نیاورده‌اند خودداری کنند.

5. پدر و مادرها باید کودک خود را آموزش دهند که تنها کتاب‌های درسی موردنیاز آن روز را به مدرسه بیاورد و از آوردن کتاب، دفتر و وسایل اضافی خودداری کند./

 
*به نقل ازMedindia
 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات