برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کیف و کفش مدرسه باید اینگونه باشد

کیف و کفش مدرسه باید اینگونه باشد روزهای پایانی شهریور بازار خرید کیف و کفش و لوازم التحریر گرم می شود؛ در شلوغی های بازار و تنوع رنگ ها و مدل ها و خواسته های تمام نشدنی فرزندان، گاه نکات مهمی که برای انتخاب درست باید رعایت شود فراموش می شود که نتیجه آن به خطر افتادن سلامتی کودک در دراز مدت خواهد بود.
روزهای پایانی شهریور بازار خرید کیف و کفش و لوازم التحریر گرم می شود؛ در شلوغی های بازار و تنوع رنگ ها و مدل ها و خواسته های تمام نشدنی فرزندان، گاه نکات مهمی که برای انتخاب درست باید رعایت شود فراموش می شود که نتیجه آن به خطر افتادن سلامتی کودک در دراز مدت خواهد بود.
به گزارش «بهپو»، خرید کیف و کفش شاید مهم ترین بخش خرید باشد که انتخاب نادرست آن می‌تواند در بلند مدت باعث ایجاد مشکلات حرکتی و آسیب به ستون فقرات در کودکان شود.
 

اهمیت انتخاب کفش استاندارد

راحتی کفش موجب می شود دانش آموزان در طول سال تحصیلی و زمانی که در مدرسه حضور دارند از نظر ذهنی و فکری آرامش بیشتری داشته و راحت تر باشند. از طرف دیگر، نباید فراموش کنیم در بسیاری از مواقع دردهایی که در ناحیه زانو، لگن یا کمر ایجاد می شود ناشی از پوشیدن کفش نامناسب و اختلال کف پاست.
ثابت شده است که قدرت یادگیری و تمرکز بچه هایی که کفش راحت و مناسبی در مدرسه می پوشند، بیشتر و بهتر از دیگر همکلاسی هاست و در مقابل، کسانی که کفشی ناراحت می پوشند و پاهایشان اذیت می شود، تمرکز و توجه کافی را ندارند.
زیبایی و مارک کفش باید به عنوان آخرین معیار در نظر گرفته شود. در صورتی که متأسفانه این روزها، گاهی می بینیم بچه ها فقط به فکر خریدن مارکی خاص یا مدلی جدید هستند و بیش از هر چیز به زیبایی و ظاهر کفش توجه می کنند.
 

نکات مهم در خرید کفش

  1. کفش مناسب باید حدود نیم سایز بزرگ تر از اندازه پای فرد باشد، چون کفش جا باز نمی کند و این باور اشتباه است. کفشی مناسب است که در همان لحظه اول، فرد با آن احساس راحتی کند.
  2. حتما باید بعدازظهر که پا در بزرگ ترین حالت ممکن قرار دارد، برای خرید کفش مراجعه کنید.
  3. مدل پای هر کس با دیگری فرق می کند و به همین دلیل هر کس باید متناسب با مدل خاص پای خودش، کفش مناسب انتخاب کند؛ به این معنا که اگر کفشی برای یکی از فرزندان شما راحت و مناسب است، لزوما برای بقیه بچه ها این طور نخواهد بود.
  4. بهترین کفش، کفشی است که رویه چرمی داشته باشد، چون انتقال هوا بین پوست و خارج بهتر برقرار می شود. در کفش های پلاستیکی تعریق زیاد پا حتی می تواند باعث ایجاد عفونت های قارچی بین انگشتان پای کودک شود.
  5. کفش مناسب باید لژ کوچکی زیر پای فرد داشته و حتی المقدور بهتر است این لژ بین پنجه و پاشنه پا نیز همسان باشد یا حدود یک سانتی متر نسبت به جلوی پا بیشتر باشد. پوشیدن چنین کفش هایی باعث می شود، فشار به طور یکسان در کف پا و بین پنجه و پاشنه توزیع شود و در نتیجه وضع بهتری ایجاد می کند. از خرید کفش های تخت یا پاشنه بلند اجتناب کنید.
  6. کفش های نوک باریک هم با ایجاد فشار روی انگشتان پا به هیچ عنوان مناسب نیست و حتما باید هنگام خرید از کفش هایی که پنجه های پهنی دارد و نوک آنها خیلی باریک نیست، انتخاب کنید.
  7. از دیگر ویژگی‌های کفش مناسب برای دانش‌آموزان، وجود کفی است تا از برخورد کف پا با زمین محافظت کند از این‌رو کفی باید ضخامت مناسبی داشته باشد و نازک نباشد.
 
بیشتر بخوانید: مراقب باشید کیف قاتل جانتان نشود!

اهمیت انتخاب کیف استاندارد

بسیاری از کودکان جهان قربانی درد کمری هستند که عامل آن حمل کیف‌های مدرسه‌ای سنگین است. اکثر این کودکان و خانواده‌های آن‌ها از عوامل خطر کیف‌های سنگین بی‌اطلاع هستند.
در مورد تاثیر حمل کیف‌های سنگین روی کمر کودکان تحقیقات بسیاری انجام‌گرفته است و نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که حمل کیف‌های سنگین روی ستون فقرات در حال رشد دانش آموزان تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، بسیاری از تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که حمل کیف‌های مدرسه‌ای سنگین نه‌تنها روی کمر و ستون فقرات تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه باعث آسیب دیگر اعضای بدن نیز می‌شود.
بعضی از عوامل خطر کیف‌های مدرسه‌ای که در شکل‌گیری کمردرد و کتف درد موثر هستند:
1. حمل کیف‌هایی که وزن آن‌ها بیشتر از ۱۰ درصد وزن کودک هستند.
2. حمل کیف‌هایی که چیزهای درون آن به‌خوبی مرتب‌نشده‌اند و وزن بعضی از قسمت‌های کیف بیشتر است.
3. حمل کردن کیف روی یک دوش
4. نگه‌داشتن کیف با یکی از بندهای کیف
5. حمل کوله‌پشتی‌هایی که فرم نامناسب دارند.
 

نکات مهم در خرید کیف مدرسه

  1. خودتان را وزن کنید، عدد وزن‌تان را تقسیم بر 10 کنید. اگر در دوره دبستان یا راهنمایی درس می‌خوانید، وزن کیف و کوله‌ مدرسه‌‌تان همراه با وسائل آن باید مقداری کمتر از 10درصد وزن خودتان باشد.
  2. وزن کیف و کوله‌ دبیرستانی‌ها همراه با وسایلی که در آن می‌گذارند باید کمتر از 15 درصد وزن خودشان باشد.
  3. کوله‌ سنگین‌تر از حد مذکور باعث بروز مشکلاتی چون آرتروز شانه، فشار بر عضلات گردن و پشت، قوس ستون ‌فقرات و ناراحتی‌های عضلانی و استخوانی در نواحی اطراف کوله می‌شود.
  4. پهنای کوله برای استفاده‌ کودکان نباید از پهنای تنه‌ آنها تجاوز کند.
  5. اگر به جای کوله از کیف استفاده می‌کنید نیز در صورت سنگینی بیش از حد آن به استقبال ابتلا به آرتروز مچ و احساس درد در عضلات بازو رفته‌اید.
  6. کیف‌ها و کوله‌های تک‌بند که بندشان معمولا از یک سمت بدن بر دوش می‌افتد، در صورت استفاده‌ طولانی‌‌مدت سبب نامتقارن شدن ستون مهره‌ها و احساس درد در نواحی شانه، گردن و کمر می‌شود.
  7. بند کیف یا کوله حداقل باید شش سانتی‌متر عرض داشته باشد تا وزن آن با فشار بر رشته‌های عصبی یا نواحی گذر رگ‌های خونی باعث آسیب، ضعف و گزگز دست یا بازو و شانه نشود.
  8. کوله را طوری بر پشت خود قرار دهید که حین حرکت پیچ و تاب نخورد یا جابه‌جا نشود.
  9. بخش فوقانی کوله نباید بالاتر از شانه‌هایتان باشد. بخش تحتانی آن باید بالاتر از استخوان لگن و باسن قرار گیرد .
  10. کوله‌ای بخرید که دو بند شانه‌ای و یک بند کمری داشته باشد. بندهای کوتاه یا بلند شونده‌ قابل تنظیم، پهن و اسفنجی، با توزیع مناسب‌تر وزن، فشار و آسیب کمتری به بدن وارد می‌کند.
  11. حین خرید کیف افزون بر معیار پهنا و نرمی اسفنجی بند آن ، دقت کنید که دسته‌ آن سفت، خشک و خیلی باریک نباشد.
  12. مشخص شده که درصد بسیار زیادی از دردهای دست، شانه، پشت و کمر دانش‌آموزان، طریقه‌ استفاده‌ نادرست از کوله‌پشتی و کیفشان است.
  13. کیف و کوله باید روی کمر بیفتد. هیچ وقت بندها را آن‌قدر شل و بلند نکنید که کوله روی باسن یا حتی زیر آن قرار گیرد.
  14. سعی کنید همواره کوله‌ خود را سبک نگاه دارید و آن را به‌گونه‌ای صحیح حمل کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات