برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دردسرهای یک مهندس کامپیوتر!

دردسرهای یک مهندس کامپیوتر! مهندسان کامپیوتر به دلیل نوع شغل شان مجبورند ساعت های طولانی بدون استراحت پشت رایانه بنشینند. به همین دلیل آسیب های ستون فقرات، کمر و گردن از جمله خطراتی است که سلامت این افراد را تهدید می کند

آیا با مخاطرات رشته مهندسی کامپیوتر آشنا هستید؟ شاید در نگاه اول این شغل ساده به نظر برسد؛ چراکه نیاز به فعالیت بدنی چندانی ندارد و ساعت های کاری آن زیاد نیست، اما همین بی تحرکی و عوارض ناشی از آن، ازجمله آسیب های شغلی مهندسی کامپیوتر است.

وقتی نشستن بلای جان می شود

مهندسان کامپیوتر به دلیل نوع شغل شان مجبورند ساعت های طولانی بدون استراحت پشت رایانه بنشینند. به همین دلیل آسیب های ستون فقرات، کمر و گردن از جمله خطراتی است که سلامت این افراد را تهدید می کند و معمولا هم به علت نشستن های نامناسب و غیراصولی ایجاد می شود.

برای پیشگیری از این آسیب ها هر فرد با توجه به قد و شرایط بدنش به میز و صندلی خاصی نیاز دارد و باید تناسب میز و صندلی را از نظر ارتفاع و تسلط به میز کار تنظیم کند به طوری که در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه 90 درجه و ساعد موازی و همسطح با میز قرار گیرد.

از طرفی برای پیشگیری از آرتروز، لبه بالایی مانیتور باید همسطح چشم ها باشد. همچنین مهندسان کامپیوتر زمانی که پشت میز کارشان می نشینند باید یک زیرپایی داشته باشند تا مجبور به خم کردن بدنش نشوند و در حالی که آرنج هایشان روی میز قرار دارد، بتوانند از صفحه کلید استفاده کنند.

خطر در کمین انگشت و مچ

مهندسان کامپیوتر، بویژه آنهایی که در قسمت نرم افزار و طراحی برنامه های کامپیوتری فعالیت می کنند، در معرض مشکلات مچ و انگشتان قرار می گیرند.

به عنوان مثال در این افراد به دلیل کارکردن های مداوم با صفحه کلید، گاهی علائم آرتروز دست بروز می کند که با درد، ورم و تغییر شکل مفصل همراه است.

از جمله مشکلات دیگر، دردهای شدید مفصلی در ناحیه مچ و التهاب تاندون هاست که می تواند به اعصاب مجاور خود فشار بیاورد و باعث کرختی اندام شود. بد نیست بدانید درمان اصلی تاندونیت، استراحت دادن به عضو مبتلاست و گاهی نیز پزشک متخصص مصرف داروهای ضدالتهاب و استفاده از کمپرس گرم یا سرد و ماساژ را توصیه می کند.

مراقب چشم ها و پوستتان باشید

بسیاری از مهندسان کامپیوتر معمولا بعد از مدت کوتاهی دچار کاهش نمره چشم می شوند که بر اثر نگاه کردن های طولانی مدت به صفحه مانیتور ایجاد می شود و با علائمی مثل خستگی، خشکی، قرمزی و آبریزش چشم همراه است.

بنابراین اگر می خواهید دچار این عوارض نشوید باید از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور خودداری کنید، هنگام کار مدام پلک بزنید و بعد از هر 30 دقیقه کار با کامپیوتر دو تا سه دقیقه به چشم هایتان استراحت دهید و به اشیای دور نگاه کنید.

اگر هم بیشتر از هشت ساعت در روز مقابل نور کامپیوتر می نشینید، باید هر چهار ساعت یکبار ضدآفتاب بزنید تا احتمال بروز آسیب های پوستی به کمترین حد ممکن برسد چون نورهای مصنوعی که از مانیتور ساطع می شود به اندازه نور خورشید مضر و آسیب رسان است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات