برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 باور غلط پزشکی!

8 باور غلط پزشکی! با پیشرفت علم پزشکی گاهی نتایج تحقیقات گذشته مورد سوال واقع شده و حتی نقض می شود.

با پیشرفت علم پزشکی گاهی نتایج تحقیقات گذشته مورد سوال واقع شده و حتی نقض می شود. در این مطلب به 8 باور در حوطه پزشکی و سلامت اشاره کرده ایم که نتایج تحقیقات جدید، نظر دیگری درمورد آنها دارد.


1-صاف بنشینیم؟ صاف ننشینیم؟

باور قدیمی: صاف بنشینید
طبق این باور صاف نگه داشتن فقرات موقع نشستن باعث می شود که شما کمر درد نگیرید و از مشکلا بعدی ستون فقرات هم جلوگیری کنید.
 
بیشتر بخوانید: آموزش الگوی صحیح نشستن، ایستادن و راه رفتن
 
توصیه جدید: بهتر است پشتتان را به صندلی تکیه بدهید.
بعد از مطالعه ای که پزشکان دانشگاه آلبرتای کانادا انجام دادند مشخص شد که نشستن در زاویه ۱۳۵ درجه (۴۵ درجه مایل به عقب) برای دیسکهای بین مهره ای  بسیار بهتر از نشتن ۹۰ درجه و صاف است. در این تحقیق با استفاده از ام آر آی تاثیر نحوه نشستن بر میزان فشار وارده به فقرات بررسی شد و مشخص گردید که کاملا صاف نشستن باعث فشار زیادی به دیسک می شود و احتمال بیرون زدگی دیسک و مشکلات دیسک کمر را در آینده زیادتر می کند.
بهترین حالت برای نشتن این است که پشت خود را کاملا به صندلی مناسبی که گودی کمر را می پوشاند تکیه بدهید و گردن خود را مختصری جلو بیاورید.
باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا تحقیقات بعدی هم این روش را تایید خواهند کرد یا باز هم روش دیگری برای نشستن پیشنهاد خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید: تغییر رنگ خلط نشانه چیست؟

2-خلط سبز نشانه عفونت است؟

باور قدیمی: دفع خلط سبز نشان دهنده عفونت است.
بسیاری از مردم بر این عقده اند که دفع خلط سبز یا زرد رنگ حتما به معنی عفونت باکتریایی است و بنابراین نیاز به آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) خواهند داشت. اما به گفته  دکتر ریچل وریمن از دانشگاه ایندیانا، علم ثابت کرده که هیچ رابطه قطعی بین رنگ خلط و عفونت موجود در ان وجود ندارد.

توصیه جدید: پزشک خود را برای دریافت آنتی بیوتیک تحت فشار نگذارید.
در واقع دفع خلط رنگی اصلا ارتباطی به نوع عفونت ندارد. بدن شما در مواجهه با بیماری، موادی را در اخلاط ترشح می کند که ممکن است باعث تغییر رنگ آن شوند، مثلا وجود آهن یا دیگر یونها می تواند رنگ زرد یا سبز در خلط ایجاد کند، بدون آنکه اثری از باکتری وجود داشته باشد.
بنابراین بهتر است در صورت دفع خلط رنگی، دکتر خودتان را برای دریافت آنتی بیوتیک تحت فشار نگذارید و اجازه بدیهد آنچه را که صلاح است برای شما تجویز کند. بسیاری از سرماخوردگی ها (حتی با دفع خلط غلیظ و رنگی) ویروسی هستند و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. مصرف بی مورد داروهای ضدعفونت تنها باعث افزایش مقاومت دارویی می شود.
 

3-زخم را با الکل تمیز کنیم؟

باور قدیمی: برای ضدعفونی کردن یک زخم یا خراشیدگی از الکل یا آب اکسیژنه استفاده کنید.
استفاده از این محلولها باعث کشته شدن باکتریهای عفونت زا می شود. بیشتر مراکز بهداشتی و پزشکی توصیه می کنند حداقل یک بطری الکل یا آب اکسیژنه در جعبه کمکهای اولیه خود داشته باشید

توصیه جدید: فقط از آب و صابون استفاده کنید.
آب اکسیژنه و الکل همانطور که باکتریها را می کشند، سلولهای سالم و خوب بافت زخمی را هم از بین می برند و در نتیجه باعث تاخیر ترمیم می شوند. دکتر کارول، تدوین کننده پروتکل کمکهای اولیه هوشمندانه پیشنهاد می کند که زخم را با صابون ملایم و آب ولرم به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بشویید و سپس روی آن را با لایه ضخیمی از پماد آنتی بیوتیک بپوشانید و بعد آن را با پانسمان مناسب بپوشانید.
بر اساس یک تحقیق که در  Journal of Family Practice منتشر شده است، تاولهای عفونی که با این روش ضدعفونی و پانسمان شدند بسیاری سریعتر از موارد معمول ترمیم شدند. در این حالت جای زخم هم کمتر باقی می ماند.
 
بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع زخم‌ها و بهترین روش برخورد و درمان آنها
 

4-تب را باید در نطفه خفه کرد؟

توصیه قدیمی: با مشاهده اولین علائم تب، تب بر مصرف کنید.
بالا رفتن تب نه تنها باعث لرز و احساس ناخوشی می شود، بلکه تب بالا می تواند عوارض خطرناکی مانند تب-تشنج را در اطفال به همراه داشته باشد. بنابراین مهم است که تب را کنترل کنیم.

توصیه جدید: تنها در صورتیکه تب واقعا بالاست دارو استفاده کنید.
تب های خفیف نه تنها خطرناک نیستند بلکه مفید هم هستند. تب های خفیف باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن شما برانگیخته شود. علاوه بر آن تب خفیف باعث ضعف و آسیب پذیر شدن میکربها می شود. تنها در صورتی اقدام به مصرف داروهای تب بر کنید که واقعا تب شما بالاست.
می پرسید تب بالا یعنی چقدر؟ خب، می شود گفت تب زیر۳۸٫۵ درجه سانتیگراد خفیف محسوب میشود و بیش از این مقدار را تب بالا در نظر می گیریم. بعضی منابع عقیده دارند که در شیرخوران زیر ۳ ماه بهتر است تب بالای۳۸ درجه هم درمان شود.
 در هر صورتی توصیه می کنیم در درمان تب خودسرانه عمل نکنید.
 
بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای فرو نشاندن تب کودکان
 

5-کم بخور، همیشه بخور؟

باور قدیمی: به جای سه وعده غذای کامل، پنج یا شش وعده غذای سبک بخورید تا لاغر شوید
بعد از مطالعاتی که در نشریه پزشکی نیو انگلند و مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، مشخص گردید که تغذیه با وعده های کم حجم و مکرر به جای وعده های سه گانه معمول، می تواند به کنترل بهتر قند خون و چربی خون کمک کند. بعبارتی پزشکان توصیه می کردند که کم بخورید اما مکرر بخورید. به دنبال این نتایج عده ای از کارشناسان تغذیه هم مدعی شدند که این نحوه تغذیه می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و منجر به کاهش وزن شود.

توصیه جدید: بهتر است به همان روش معمول وعده های سه گانه برگردید
تحقیقی که اخیرا در دانشگاه پوردیو صورت گرفته، روش تغذیه سه وعده ای را توصیه می کند. در این تحقیق افراد شرکت کننده روی رژیم های کم کربوهیدرات و با پروتئین بالا قرار گرفتند. بعضی از آنها این حجم غذا را در ۳ وعده و عده ای هم آن را در ۶ وعده دریافت کردند. نتایج نشان داد که گروه ۶ وعده ای بیشتر احساس گرسنگی می کردند.
محققین این نتایج را به اینصورت تفسیر کردند: احساس سیری در وعده های کوچک و مکرر ایجاد نمی شود و بنابراین خطر اینکه فرد رژیم خود را بشکند و به تنقلات ناخنک بزند بیشتر می شود. این ناخنکها تمام دست آوردهای رژیم غذایی را نقش بر آب می کنند.
 

6-بعد از غذا خوردن بلافاصله مسواک بزنیم؟

توصیه قدیمی : بعد از غذا بلافاصله دندانهای خود را مسواک بزنید.
بسیاری از مردم (و دندانپزشکان) بر این عقده هستند که برای مبارزه با پلاکها و پوسیدگی ها دندان، بهتر است بلافاصه بعد از خذا، دندانهایتان را مسواک بزنید.

توصیه جدید: بعد از غذا بلافاصله دهان خود را با آب بشویید، اما قبل از مسواک زدن حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید.
یکی از اعضای آکادمی دندانپزشکان عمومی آمریکا می گوید: ” مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا می تواند سلامت دندانهای شما را به خطر بیندازد. در این حالت شما مینای دندان خود را با  مواد اسیدی موجود در غذا و نوشیدنیهایی مانند آب مرکبات، نوشابه ها، سرکه و بعضی میوه ها می سابید و نتیجه بسیار مضر خواهد بود. انگار که یک ظرف تفلون را بسابید.”
 
بیشتر بخوانید: 15 تثور غلط و درست درباره پوسیدگی دندان
 

7-اگر دیورتیکولیت دارید نباید آجیل بخورید؟

باور قدیمی: اگر دیورتیکلوز دارید نباید تخمه، آجیل، پف فیل و چنین چیزهایی بخورید
دیورتیکلیت یک بیماری دستگاه گوارش است که مشخصه آن گشاد شدن روده بزرگ در بعضی نقاط است که باعث میشود دیورتیکول هایی (مثل کیسه های کوچک) از دیواره روده بیرون بزنند. در سالهای گذشته عده زیادی بر این عقیده بودند که مصرف آجیل و تخمه ها ممکن است باعث عارضه دار شدن دیورتیکول ها بشود. چرا که ممکن است این تخمه ها درون دیوتیکول جای بگیرند و با ایجاد انسداد، باعث عفونت یا خونریزی آنجا شوند.

توصیه جدید: چرا نباید آجیل و تخمه بخورید؟ خودتان را از این منابع سرشار غذایی محروم نکنید
بر اساس مطالعه ای که بر روی ۵۰ هزار نفر صورت گرفته و نتایج آن در  Journal of the American Medical Association منتشر شده است، مصرف این مواد غذایی هیچ تاثیری در بالا بردن ریسک عفونت و خونریزی و عوارض دیورتیکولوز در بیماران ندارد؛ بر عکس ، مصرف آجیل به دلیل فیبر بالایی که دارد به روده ها کمک هم می کند. دکتر شث می گوید: اگر می خواهید احتمال بروز دیورتیکول در شما پایین باشد، بهتر است از میوه جات و آجیلها به حد کافی استفاده کنید تا یکی از میلیونها فردی که در سنین بالای ۶۰ سال دچار این بیماری می شوند، نباشید.
 
بیشتر بخوانید: کدام آجیل برای کدام بیمار؟
 

8-زیاد تخم مرغ نخوریم؟

توصیه قدیمی: کمتر تخم مرغ بخورید تا سلامت باشید
از حدود ۴۰ سال پیش متخصصین قلب و عروق به مردم هشدار می دهند که از مصرف تخم مرغ برحذر باشند چرا که زرده تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است و کلسترول بالای خون هم می تواند باعث مسکلاتی در عروق خونی نظیر آترو اسکلروز (تنگی عروق خونی) شود. در تحقیقی که تابستان سال پیش در مجله Atherosclerosis منتشر شد، میزان ضرر یک تخم مرغ تقریبا معادل با آسیب ناشی از دود کردن یک سیگار اعلام شده است.

توصیه جدید: تخم مرغ اینقدر ها هم وحشتناک نیست.
بر اساس تحقیقی که اخیرا در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، مصرف تخم مرغ در افراد سالم، مشکلی ایجاد نمی کند. تحقیق دیگر هم نشان داده که حتی افراد مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی هم می توانند یک تخم مرغ در روز را بدون دغدغه میل کنند.
 
بیشتر بخوانید: باورهای غلط درباره مصرف تخم مرغ

علت: کلسترولی که در تخم مرغ و میگو یافت می شود، اثر مختصری بر سطح کلسترول خون دارند. دکتر کاتز می گوید: اساسی ترین افزایش در سطح کلسترول را مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس ایجاد می کنند. وقتی این نوع چربیها به کبد تحمیل می شوند، کبد انها را به فرم کلسترول بد در می آرود که برای قلب و عروق مضرند.
علاوه بر آن بر اساس توصیه انجمن قلب آمریکا، میزان مجاز استفاده از کلسترول در افراد عادی حدود ۳۰۰ میلیگرم روزانه و در افراد مبتلا به بیماریهای قلب و عروق، ۲۰۰ میلیگرم در هر روز است. در حالیکه هر تخم مرغ بطور متوسط ۱۶۰ میلیگرم کلسترول دارد، بنابراین مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ برای هیچ کس مشکلی ایجاد نمی کند، به شرطی که از مواد غذایی پرچرب استفاده نشود.
گفتنی است تخم مرغ حاوی مواد مغذی بسیار ارزشمندی همچون کولین و اودئین و آنتی اکسیدانهایی است که برای بهبود عملکرد مغز و دیگر ارگانها مفیدند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات