برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راهکار هایی برای فرو نشاندن تب کودک

راهکار هایی برای فرو نشاندن تب کودک تب، ساز و کاری برای مقابله با عفونت است. کودک شما برای کشتن میکروب ها دمای بدن خود را بالا می برد. در بیشتر موارد، این عارضه بی خطر است و ظرف 3 روز به خودی خود از بین می رود.
«تب کردن کودک» برای والدین او صحنه ای بسیار آشنا است. گاهی پیش می آید که دستتان را روی پیشانی کودک بیمارتان قرار دهید و احساس گرما کنید. سپس از دماسنج کمک می گیرید، آن هم شک شما را تایید می کند؛ بله او تب دارد. اگر نکات ساده زیر را به کار بگیرید، خطر را از کودکتان دور می کنید و راحتی بیشتری برایش به ارمغان می آورید.
به گزارش «بهپو»، تب، ساز و کاری برای مقابله با عفونت است. کودک شما برای کشتن میکروب ها دمای بدن خود را بالا می برد. در بیشتر موارد، این عارضه بی خطر است و ظرف 3 روز به خودی خود از بین می رود.
 

چه باید کرد؟

استامینوفن دمای بدن کودک را کاهش می دهد. اگر بیش از 2 سال سن داشته باشد، دوز مصرفی روی برچسب ذکر شده است. اما اگر سن او زیر دو سال است، از پزشک بپرسید باید چقدر استامینوفن به او بدهید. اگر فرزندتان حداقل 6 ماهه باشد می توان از ایبوپروفن هم استفاده کرد.
اقدامات زیادی را برای کاهش شدت ناراحتی کودک وجود دارد. کمپرس سرد روی سرش قرار دهید و دمای اتاقش را در حد متوسط ​​نگه دارید - نه خیلی گرم و نه خیلی سرد. باید او را تنها با یک لباس، آن هم سبک، بپوشانید و پتوی سبکی رویش بکشید. همچنین می توانید بدن او را با یک اسفنج نرم و آب ولرم مرطوب کنید.
فراموش نکنید که باید مقدار زیادی مایعات بنوشد.

 

کارهایی که نباید انجام داد 

هرگز به فرزندتان آسپرین ندهید. ممکن است دچار یک عارضه جدی به نام سندرم ری شود. از ترکیب داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان اجتناب کنید. نباید از ترکیب این دارو ها برای درمان کودکان زیر 4 سال استفاده شود. البته اثر آن روی بچه های بزرگتر هم هنوز مشخص نیست.

 اگر تصمیم به استفاده از داروهای سرماخوردگی دارید، برچسب آن ها را به دقت بخوانید و دارویی را انتخاب کنید که دقیقا با علایم کودکتان مطابقت دارد. بدون مشورت با متخصص اطفال، داروهای مختلف را روی کودکتان امتحان نکنید.
حمام کردن با آب سرد یا شستن پوست کودک با الکل روش های مناسبی نیستند و ممکن است تب او را بالا ببرند.
حتی اگر فرزندتان لرز داشته باشد، او را با لباس و پتوی ضخیم نپوشانید.
 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا، لازم نیست فرزندتان را نزد دکتر ببرید. اما گاهی ممکن است تب نشانه ای از یک هشدار جدی باشد. در موارد زیر با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید:
  • تب 40 درجه سانتیگراد و بالاتر
  • تب 38 درجه و بالاتر در نوزادن زیر سه ماه
  • تبی که بیش از 72 ساعت طول می کشد -یا بیش از 24 ساعت، اگر کودک زیر 2 سال باشد.
  • تب به همراه علایم دیگری مانند سفتی گردن، گلودرد شدید، گوش درد، بثورات و یا سردرد شدید
  • تشنج
  • کودک بسیار بیمار و ناراحت است یا به پیام ها خوب پاسخ نمی دهد
 

نکاتی برای بررسی دمای بدن کودک

این که چند وقت یک بار باید دمای بدن کودک را بررسی کرد بستگی به وضعیت کودک دارد. بهتر است در این مورد با متخصص اطفال مشورت کنید، اما معمولا نیازی نیست مدام دماسنج دستتان باشد یا اگر کودک به آرامی خوابیده باشد لازم نیست او را از خواب بیدار کنید و دمای بدنش را چک کنید. ولی اگر انرژی اش کم شده باشد بهتر است دمای بدنش را بررسی کنید.
 

کدام دماسنج برای بچه ها مناسب است؟

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، بهترین دماسنج، نوع دیجیتالی آن است. این دماسنج ها را می توان در دهان، مقعد یا زیر بغل قرار داد. برای کودکان زیر 4 یا 5 سال، دماسنج رکتال –مقعدی- دقیق تر است. اما اگر کودک بالاتر از 4-5 سال باشد، معمولا دماسنج دهانی دمای دقیقی به شما می دهد. کمتر می توان به دمای زیر بغل اعتماد کرد، اما قرار دادن آن معمولا آسان تر است. به یاد داشته باشید برای اینکه دمای زیر بغل دقیق باشد باید عددی را به ان اضافه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات