برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مواد غذایی برای افزایش قد کودک

مواد غذایی برای افزایش قد کودک برخی مواد غذایی تاثیر به سزایی در رشد کودک دارند.

موادمغذی به دو گروه ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها تقسیم می‌شوند. درشت‌مغذی‌ها شامل کربوهیدرات‌ها یا مواد نشاسته‌ای، غذاهای پروتئینی و چربی‌ها هستند. از میان درشت‌مغذی‌ها، مواد غذایی پروتئینی به‌دلیل آمینواسیدهایی که در ساختارشان دارند نقش مهمی در رشد قدی کودکان ایفا می‌کنند. متاسفانه در برخی مناطق که افراد به‌دلیل فقر مالی یا ناآگاهی کمتر از مواد پروتئینی استفاده می‌کنند، شیوع کاهش رشد قدی بیشتر دیده می‌شود، بنابراین حتما پروتئین کافی را در رژیم غذایی فرزندانتان بگنجانید تا کودک بتواند از پتانسیل رشد قدی‌اش استفاده کند.

ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و املاح هستند. یکی از این ریزمغذی‌های مفید و موثر در رشد قدی زینک یا همان روی است. روی در موادغذایی پروتئینی مختلف مانند انواع گوشت به‌خصوص گوشت قرمز و آجیل‌ها از جمله مغز پسته، گردو، بادام، فندق و... یافت می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: آیا تزریق هورمون رشد به افزایش قد کودک کمک می کند؟

 

از میان املاح دیگر می‌توان به کلسیم اشاره کرد. کلسیم به وفور در شیر و لبنیات یافت می‌شود اما متاسفانه بسیاری از کودکان طعم و مزه شیر را دوست ندارند یا به‌دلیل حساسیت به پروتئین آن یا عدم تحمل لاکتوز قادر به خوردن شیر نیستند. این کودکان می‌توانند به جای شیر از سایر محصولات لبنی کم‌چرب مانند ماست، کشک، دوغ، پنیر، بستنی و... استفاده کنند. در صورتی که کودک به دلایلی مثل بیماری‌های متابولیک نتواند هیچ کدام از این مواد را مصرف کند باید با تجویز متخصص تغذیه از مکمل‌های کلسیمی بهره ببرد.

ویتامینD نیز جزو ریزمغذی‌‌ها و یکی از مهم‌ترین عوامل رشد قدی است زیرا برای جذب کلسیم به ویتامینD نیاز داریم، اما متاسفانه تعداد زیادی از مردم کشور ما به‌خصوص زنان و کودکان با کمبود ویتامینD مواجه هستند زیرا هم تابش نور آفتاب به‌خصوص در ماه‌های سرد سال و در شهرهای بزرگ کم است و هم ویتامینD در منابع غذایی ما بسیار محدود است. میان منابع غذایی، ویتامینD بیشتر در زرده تخم‌مرغ، جگر یا برخی منابع دریایی یافت می‌شود اما مهم‌ترین منبع آن تابش مستقیم آفتاب به پوست است. البته امروزه برخی موادغذایی مانند شیر و لبنیات در صنعت با ویتامینD غنی‌سازی می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود برای پیشگیری از کمبود ویتامینD از محصولات غذایی غنی‌شده با این ویتامین استفاده کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات