برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا تزریق هورمون رشد به افزایش قد کودک کمک می کند؟

آیا تزریق هورمون رشد به افزایش قد کودک کمک می کند؟ پدر و مادرها اغلب نگران رشد قدی کودکشان هستند؛ به ویژه اگر پسر باشد. آنها قد فرزندشان را با هم سالانش مقایسه می کنند و از اینکه او به اندازه دوستش قد بلند نیستند ناراحتند. درمان با هورمون رشد یکی از روش هایی است که پیش روی شماست اما، این درمان چقدر موثر است و آیا ارزش هزینه مادی و عوارض جانبی احتمالی آن را دارد؟

پدر و مادرها اغلب نگران رشد قدی کودکشان هستند؛ به ویژه اگر پسر باشد. آنها قد فرزندشان را با هم سالانش مقایسه می کنند و از اینکه او به اندازه دوستش قد بلند نیستند ناراحتند. درمان با هورمون رشد یکی از روش هایی است که پیش روی شماست اما، این درمان چقدر موثر است و آیا ارزش هزینه مادی و عوارض جانبی احتمالی آن را دارد؟

به گزارش «بهپو»، همه کودکان از 3 سالگی تا قبل از بلوغ باید حداقل سالی 5 سانتی‌متر رشد کنند. این میزان به طور طبیعی و متوسط 5 تا 7 سانتی‌متر در سال است بنابراین اگر کودکی کمتر از 5 سانتی‌متر در سال رشد قدی داشته باشد غیرطبیعی است و نشان می‌دهد مشکلی وجود دارد که باید آن را پیدا کرد. به همین دلیل پایش رشد کودکان از نظر قد و وزن اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

بیشتر بخوانید: آیا نوع ورزش بر قد کودک موثر است؟

بیشتر بخوانید: آیا افزایش قد بعد از 18 سالگی امکان دارد؟

 

عوامل متعددی در کاهش رشد قدی کودکان موثر است که مهم‌ترین آنها شامل کم‌کاری تیروئید، کاهش هورمون رشد، بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سلیاک یا حساسیت به پروتئین گندم، سوءجذب و.... است. همه این علل باید یک به یک مورد بررسی قرار بگیرند. چنانچه براساس آزمایش‌های دقیق هورمونی و معاینات بالینی اثبات شود کودکی دچار کمبود هورمون شده، کودک تحت درمان با هورمون رشد قرار می‌گیرد.

درمان با هورمون رشد به زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است این کار چند سالی طول بکشد. از طرفی این هورمون باید هر شب تزریق شود. معمولا در سال اول درمان، کودک بین 8 تا 10 سانتی‌متر رشد قدی خواهد داشت اما از سال دوم به بعد، رشد قدی کمتر خواهد شد و به 6 تا 7 سانتی‌متر در سال خواهد رسید. بنابراین باید بدانیم فرزندتان قبل از شروع درمان چند سانتی‌متر قد داشته و اکنون چند سانتی‌متر شده است؟ اگر درمان با هورمون رشد به درستی و منظم انجام شود، رشد قدی هم آشکارا دیده خواهد شد، مگر اینکه تشخیص ابتدایی نادرست باشد یا اختلال دیگری همزمان با کمبود هورمون رشد وجود داشته باشد که از دید پزشک پنهان مانده است.

با توجه به اینکه درمان با هورمون رشد سخت و گرا‌نقیمت است برخی از بیماران خوب همکاری نمی‌کنند و درمان را به درستی انجام نمی‌دهند. یادتان باشد تزریق هورمون رشد درمان کم‌عارضه اما گرانقیمت، مشکل و پیچیده‌ای است ولی اگر این درمان به موقع و تحت نظر متخصص مربوط انجام شود هیچ مشکلی برای کودک نخواهد داشت بنابراین همکاری بیمار در این شرایط الزامی است.

نکته مهم دیگر این است که اگر شما جزو والدینی هستید که قد خیلی بلندی ندارید نباید انتظار داشته باشید قد فرزندتان خیلی بلندتر از قد شما شود. درمان با هورمون رشد در این کودکان هم نتایج چشمگیری نخواهد داشت. پتانسیل ژنتیکی کودک را نمی توان تغییر داد.

یادتان باشد ارث و ژنتیک حدود 40 تا 45 درصد در رشد قدی و وزن ما اثر دارد و 55 تا 60 درصد رشد قدی و وزنی کودکان دست عوامل محیطی از جمله تغذیه است که اگر مراقب آنها باشید می‌توانید کودکان را به رشد قدی ایده‌آل برسانید. پس بهتر است به جای اینکه نگران باشید، مواد لازم برای رشد را از راه مواد غذایی طبیعی به فرزندتان برسانید. برای این کار بهتر است از متخصصان تغذیه کمک بگیرید.

کودکی که به اندازه کافی شیر نمی‌نوشد، منابع پروتئینی کافی نمی‌خورد، میوه و سبزی مصرف نمی‌کند و... ناچار است با نظر پزشک یا متخصص تغذیه از برخی مکمل‌ها به طور جانبی استفاده کند اما باز هم هیچ ماده‌ای جای غذاهای طبیعی را نمی‌گیرد.

متخصص تغذیه کمک می کند که کودک به نهایت رشد قدی خودش براساس ژنتیکی که برایش تعریف شده، برسد. بنابراین توصیه می‌شود دخترانی که والدین کوتاه قدی دارند از 8-7 سالگی و پسران از 11-10 سالگی به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، گنجاندن مواد غذایی غنی از پروتئین، روی، آهن و ویتامین C در رژیم غذایی کودکان همراه با مکمل‌های ویتامین A و D زیرنظر متخصص تغذیه‌ می‌تواند به رشد قدی مطلوب کودکان کمک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات