برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علائم قبل و بعد از یائسگی

علائم قبل و بعد از یائسگی بسیاری از زنان متوجه می شوند که یائسگی زمانی برای جشن گرفتن مرحله جدیدی از زندگی به جای سوگواری برای جوانی از دست رفته است. پس از گذر از دوران یائسگی، زنان دیگر دوره یا علائم PMS را نخواهند داشت.

یائسگی چیست؟

یائسگی یک بیماری نیست، بلکه نقطه ای از زندگی زن است که در آن زن دیگر بارور نیست و دوره های قاعدگی متوقف شده است.


یائسگی چگونه است؟

در این مدت تخمک گذاری متوقف می شود و هورمون های استروژن کاهش می یابد. یائسگی می تواند در برخی از زنان با علائم فیزیکی مانند گرگرفتگی یا تعریق شبانه همراه باشد. یائسگی زمانی است که زن به مدت 12 ماه قاعدگی نداشته است. قبل از یائسگی زمان منتهی به یائسگی است و علائم این گذار می تواند دو تا ده سال طول بکشد. یائسگی را می توان به عنوان آغاز مثبت مرحله جدیدی از زندگی، با فرصت هایی برای انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر خطرات عمده سلامتی در نظر گرفت.

علل یائسگی

سن شایع ترین عاملی است که بر یائسگی تأثیر می گذارد. تخمدان ها به تدریج توانایی تولید هورمون ها را از دست می دهند و با افزایش سن تخمک گذاری می کنند. دلایل دیگری برای یائسگی وجود دارد، زیرا برخی از جراحی ها و درمان های پزشکی می توانند باعث یائسگی شوند. این علل عبارتند از برداشتن تخمدان ها، شیمی درمانی برای سرطان و پرتودرمانی لگن.

هنگامی که رحم بدون برداشتن تخمدان در یک زن پیش از یائسگی برداشته می شود (هیسترکتومی)، دوره های قاعدگی نمی تواند رخ دهد، اما تغییرات هورمونی مشخصه یائسگی رخ نخواهد داد.

یائسگی چه زمانی شروع می شود؟

میانگین سنی برای یائسگی طبیعی 51 سال است، اما ممکن است زودتر یا دیرتر رخ دهد.
به ندرت، زنان ممکن است در اوایل 40 سالگی یا در اواخر 60 سالگی به یائسگی برسند. زنانی که سیگار می کشند نسبت به زنان غیرسیگاری زودتر یائسه می شوند. هیچ راهی برای پیش بینی دقیق زمان یائسگی یک زن خاص وجود ندارد. یائسگی زمانی تایید می شود که زن برای 12 ماه متوالی قاعدگی نداشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: یائسگی و تاثیر آن بر پوست

 

یائسگی چقدر طول می کشد؟
شروع یائسگی تا زمان یائسگی معمولاً دو تا هشت سال طول می کشد. برخی از زنان این انتقال را سریعتر از دیگران پشت سر می گذارند.

قبل از یائسگی چیست؟
گذار به یائسگی و زمان نزدیک شدن به یائسگی را پیش یائسگی می گویند. پری یائسگی به معنای «زمان حوالی یائسگی» است. در این مدت تخمدان ها هنوز کار می کنند، اما عملکرد آنها شروع به کاهش کرده است. حتی اگر علائم پیش از یائسگی را نشان دهد، هنوز هم ممکن است یک زن باردار شود، زیرا ممکن است هنوز تخمک گذاری داشته باشد. سطح استروژن نیز در این مدت افزایش و کاهش می یابد.
علائم پیش از یائسگی در زنان متفاوت است.قاعدگی نامنظم یک علامت رایج است که زنان ممکن است در دوران پیش از یائسگی تجربه کنند.

فهرست علائم قبل از یائسگی

  • گرگرفتگی
  • حساسیت سینه
  • بدتر شدن سندرم پیش از قاعدگی
  • کاهش میل جنسی
  • خستگی
  • پریودهای نامنظم
  • خشکی واژن
  • نشت ادرار هنگام سرفه یا عطسه
  • فوریت های ادراری
  • نوسانات خلقی
  • مشکل خواب

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است قبل از یائسگی علت آن نباشد:

  • پریودها بسیار سنگین هستند یا لخته خون دارند
  • پریودها چندین روز بیشتر از حد معمول طول می کشد
  • لکه بینی بین پریودها
  • لکه بینی بعد از رابطه جنسی
  • دوره ها نزدیکتر به هم اتفاق می افتند

علائم یائسگی: تغییرات پریود
با نزدیک شدن به یائسگی، دوره های قاعدگی زنان ممکن است تغییر کند. ممکن است کوتاه تر یا طولانی تر، سبک تر یا سنگین تر شوند. فاصله بین پریودها ممکن است افزایش یا کاهش یابد. در دوران پیش از یائسگی، معمولاً زنان پس از چندین ماه بدون قاعدگی پریود می شوند. ممکن است سال ها طول بکشد که یک زن به یائسگی برسد. بارداری در دوران پیش از یائسگی امکان پذیر است، تا زمانی که یک زن یک سال کامل بدون پریود داشته باشد. اگر در مورد تغییرات در پریود خود نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات، شرایطی غیر از یائسگی نیز می تواند باعث تغییراتی در دوره شما شود.

علائم یائسگی: گرگرفتگی
گرگرفتگی یک علامت رایج در حوالی زمان یائسگی است. گرگرفتگی احساس گرما است که تمایل دارد در اطراف صورت و گردن متمرکز شود. می تواند باعث برافروختگی یا قرمزی پوست در این نواحی و همچنین سینه، بازوها یا پشت شود. گرگرفتگی از نظر شدت متفاوت است و می تواند با تعریق و یا لرز همراه باشد. تعریق شبانه، بیدار شدن از خواب غرق در عرق در شب، ممکن است در هنگام گرگرفتگی نیز رخ دهد. گرگرفتگی در شب یک اتفاق رایج برای زنانی است که علائم یائسگی را تجربه می کنند.

گرگرفتگی چقدر طول می کشد؟
گرگرفتگی بین 30 ثانیه تا 10 دقیقه طول می کشد و ممکن است قبل از بی نظمی قاعدگی شروع شود. گرگرفتگی ممکن است تا 10 سال طول بکشد، اما 80 درصد از زنان بعد از 5 سال هیچ گرگرفتگی نخواهند داشت. علت دقیق گرگرفتگی ناشناخته است، اما به احتمال زیاد با تغییرات هورمونی و بیوشیمیایی ناشی از کاهش سطح استروژن مرتبط است. زنان می توانند با پوشیدن لباس های سبک، ورزش منظم، استفاده از پنکه، مدیریت استرس و پرهیز از غذاهای تند به کاهش علائم گرگرفتگی کمک کنند.

علائم یائسگی: مشکلات خواب 
مشکلات خواب مرتبط با یائسگی، از جمله بی خوابی، در طول این انتقال در زندگی زنان رایج است. بی خوابی در دوران گذار یائسگی می تواند ناشی از تعریق شبانه، گرگرفتگی که در شب رخ می دهد، باشد. عرق کردن و گرگرفتگی می تواند خواب را بسیار سخت کند. تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون یک زن نیز می تواند کیفیت خواب او را تغییر دهد.

تسکین تعریق شبانه
در صورت تعریق شبانه، نکات زیر می تواند به شما کمک کند خوب بخوابید:

  • از ملافه های سبک استفاده کنید
  • از پنکه در اتاق خواب استفاده کنید
  • لباس خواب یا لباس مجلسی سبک و نخی بپوشید
  • از یک دستمال مرطوب برای خنک کردن صورت خود استفاده کنید و یکی را کنار تخت نگه دارید.

علائم یائسگی: مشکلات جنسی 
علائم یائسگی می تواند بر جنسیت تأثیر بگذارد. همراه با یائسگی، زنان سطوح پایین تری از هورمون استروژن را تجربه می کنند. یکی از اثرات کاهش سطح استروژن کاهش خون رسانی به واژن است که باعث خشکی واژن می شود که می تواند منجر به مقاربت دردناک یا ناراحت کننده شود. روان کننده های محلول در آب می توانند به غلبه بر این مشکل کمک کنند. برای کاهش خشکی واژن می توان کرم ها و شیاف های واژن را تجویز کرد.

یکی دیگر از اثرات تغییرات هورمونی تغییر در میل جنسی است که ممکن است بهبود یا بدتر شود، اما مهم است که به یاد داشته باشید که عوامل دیگری به جز یائسگی می توانند بر میل جنسی تأثیر بگذارند. استرس، اختلالات خواب، داروها و اضطراب همگی می توانند بر میل جنسی تأثیر بگذارند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز تغییرات در میل جنسی، راه‌هایی برای مدیریت آن‌ها پیدا کنید.

در نهایت، اگرچه باروری در یائسگی به پایان می رسد، زنان در هر سنی هنوز مستعد ابتلا به STD هستند، بنابراین رابطه جنسی ایمن هنوز هم مهم است.

درمان علائم شدید یائسگی
هورمون درمانی یک گزینه درمانی یائسگی است که می تواند به کاهش بسیاری از علائم دردسرساز برای برخی از زنان کمک کند. قرص های ضد بارداری خوراکی با دوز پایین یکی از گزینه های زنان یائسه برای کمک به درمان خونریزی نامنظم واژن و تسکین گرگرفتگی است. برای درمان علائم کمبود استروژن واژن می‌توان از درمان‌های هورمونی موضعی واژینال مستقیماً روی واژن استفاده کرد.

نمونه‌هایی از درمان‌های هورمونی موضعی واژینال شامل حلقه استروژن واژینال، کرم استروژن واژینال یا قرص‌های استروژن واژینال (خوراکی) است. داروهای ضد افسردگی نیز برای درمان گرگرفتگی مرتبط با یائسگی استفاده شده است. سایر درمان‌های بالقوه که می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند عبارتند از داروهای فشار خون، داروهای ضد تشنج و اصلاح سبک زندگی. هورمون درمانی بدون خطر نیست، پزشک می تواند به شما کمک کند تا خطرات و مزایای این درمان را بسنجید.

درمان یائسگی: هورمون درمانی

برای کنترل علائم یائسگی می توان از هورمون درمانی استفاده کرد. این درمان شامل استروژن یا ترکیبی از استروژن و پروژسترون است که از طریق قرص، پچ یا اسپری تجویز می شود. استفاده طولانی مدت از هورمون درمانی با افزایش خطر حملات قلبی، سکته مغزی و سرطان سینه مرتبط است، بنابراین توصیه می شود که کمترین دوز هورمونی موثر در کوتاه ترین زمان ممکن مصرف شود. انواع مختلفی از درمان های هورمونی تجویزی وجود دارد و در صورت نیاز به این درمان، پزشک می تواند به شما کمک کند تا بهترین راه حل را پیدا کنید. عوارض جانبی هورمون درمانی یائسگی را با پزشک خود در میان بگذارید تا مشخص شود آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

 

بیشتر بخوانید : هورمون درمانی می تواند سن یائسگی زنان را به تاخیر بیندازد

 

درمان یائسگی: هورمون درمانی زیستی
اصطلاح هورمون درمانی "بیو همسان" برای اشاره به هورمون های مشتق شده از گیاهان به طور جداگانه برای بیماران در داروخانه های ترکیبی تهیه شده است. برخی از محصولات تجویزی مورد تایید FDA نیز به معنای واقعی کلمه "بیو همسان" هستند. برخی از پزشکان احساس می کنند که محصولات ترکیبی هورمونی "بیو همسان" ایمن تر هستند، اما FDA ایالات متحده این محصولات را تایید نمی کند.

درمان یائسگی: درمان های طبیعی

یک کاسه شبدر قرمز، یک درمان طبیعی برای علائم یائسگی.
آیا درمان های طبیعی برای یائسگی خوب هستند؟ بسیاری از زنان درمان های جایگزین را برای علائم یائسگی امتحان می کنند. برخی از داروهای گیاهی یا مکمل های گیاهی برای درمان گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی تبلیغ می شوند. 


مکمل های گیاهی که برای کاهش علائم یائسگی پیشنهاد شده است

  • فیتواستروژن ها
  • کوهوش سیاه
  • دونگ کوآی
  • روغن گل مغربی
  • جینسینگ
  • کاوا
  • شبدر قرمز
  • ویتامین E
  • یام وحشی

اگر تصمیم دارید این داروها یا سایر محصولات گیاهی را امتحان کنید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از مکمل های گیاهی می توانند با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.

خطرات یائسگی برای سلامتی 
خطرات یائسگی دیررس برای سلامتی شامل خطر بیماری قلبی و پوکی استخوان است. بیماری قلبی همچنان عامل شماره یک مرگ و میر زنان در ایالات متحده است. مهم است که مطمئن شوید کلسترول خون، فشار خون و قند خون در سطح نرمال هستند. سطح کلسترول در زمان یائسگی ممکن است نوسان داشته باشد و باعث کاهش HDL (کلسترول خوب) و بالا رفتن LDL (کلسترول بد) شود. این تغییرات ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. کاهش سطح استروژن ممکن است تا حدی مقصر باشد، اما هورمون درمانی برای زنان یائسه توصیه نمی شود تا این خطرات را کاهش دهند، زیرا خود با خطرات سلامتی مرتبط است.

یائسگی همچنین ممکن است نقش فعالی در پوکی استخوان داشته باشد، وضعیتی که در آن استخوان ها بسیار ضعیف می شوند و می توانند به راحتی بشکنند. استروژن در ساختن استخوان جدید مهم است. کاهش استروژن در دوران یائسگی زنان را مستعد ابتلا به پوکی استخوان می کند. ایجاد تراکم استخوان تا حد امکان قبل از 30 سالگی بسیار مهم است. حفظ تراکم استخوان را می توان با مصرف غذاهای حاوی کلسیم بالا مانند شیر و فرآورده های شیری انجام داد. ویتامین D همچنین مهم است زیرا به بدن در جذب کلسیم کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید : یائسگی زودهنگام و خطر نارسایی قلبی

 

یائسگی و تغذیه خوب
هیچ وقت برای شروع یک سبک زندگی سالم دیر نیست. معاینات منظم باید شامل اندازه گیری کلسترول، قند خون و فشار خون باشد.غربالگری های پیشگیرانه معمول مانند ماموگرافی را نادیده نگیرید. مصرف غذاهای گیاهی که دارای ایزوفلاون ها (استروژن های گیاهی) هستند ممکن است کمی سطح استروژن را افزایش دهد زیرا گیاهان مانند شکل ضعیفی از استروژن عمل می کنند.

درمان تغذیه یائسگی برای برخی از زنان ممکن است شامل پروتئین سویا باشد. سویا نمونه ای از مواد غذایی است که حاوی ایزوفلاون است و ممکن است علائم یائسگی را تسکین دهد. زنان  تمایل دارند سطوح پایینی از کلسیم و آهن داشته باشند. دریافت کلسیم و آهن کافی برای زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند بسیار مهم است. شما می توانید با پزشک خود برای یک برنامه سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی مغذی، فعالیت بدنی و مهارت های مدیریت استرس همکاری کنید.


رژیم غذایی و تغذیه برای زنان یائسه
نکات زیر برای تغذیه بهتر برای زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوند یا از آنها گذشته است:

  • روزانه 1200 میلی گرم کلسیم بخورید
  • هر روز تقریباً 9 میلی گرم آهن بخورید
  • هر روز تقریباً ۲۱ میلی گرم فیبر بخورید
  • هر روز چند عددمیوه و مقداری سبزیجات تازه بخورید
  • نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید
  • مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید
  • مصرف شکر و نمک را محدود کنید

یائسگی و افزایش وزن
کاهش سطح استروژن در زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند ممکن است باعث افزایش وزن شود. کمبود استروژن ممکن است باعث شود بدن به طور موثر از قند خون و نشاسته استفاده کند، ذخیره چربی را افزایش داده و کاهش وزن را دشوار می کند. فعالیت بدنی منظم در هر سنی مهم است، به ویژه زمانی که زن در حال گذار به یائسگی است.

در طول این مدت، متابولیسم یک زن کند می شود و حفظ یا کاهش وزن را دشوارتر می کند. ورزش می تواند یک راه حل برای کمک به افزایش وزن مرتبط با یائسگی باشد. ورزش های هوازی قلب را تقویت می کنند و ورزش های تعادلی برای حفظ استحکام استخوان ها دو جزء مهم یک برنامه ورزشی هستند. ورزش منظم همچنین می تواند به کاهش وزن و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. حتی اگر قبلاً فعال نبودید، می توانید در هر سنی فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

جشن یائسگی 
بسیاری از زنان متوجه می شوند که یائسگی زمانی برای جشن گرفتن مرحله جدیدی از زندگی به جای سوگواری برای جوانی از دست رفته است. پس از گذر از دوران یائسگی، زنان دیگر دوره یا علائم PMS را نخواهند داشت. آنها همچنین می توانند بدون نگرانی در مورد بارداری رابطه جنسی داشته باشند. یائسگی باید به عنوان زمانی برای کشف منابع لذت، پر کردن خود با افکار مثبت، عشق به خود و احیای زندگی جنسی مورد توجه قرار گیرد.

نکات یائسگی
غذای سالم بخورید
روزانه ورزش کنید
در مورد هر مشکلی با پزشک خود مشورت کنید

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات