برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سندروم گیلبرت یا ژیلبرت

سندروم گیلبرت یا ژیلبرت شایع‌ترین علامت سندرم گیلبرت، زردی پوست و سفیدی چشم‌هاست که در نتیجه افزایش سطح بیلی روبین در خون رخ می دهد.

سندرم گیلبرت (zheel-BAYR) یک بیماری شایع و بی ضرر کبدی است که کبد به درستی بیلی روبین را پردازش نمی کند. بیلی روبین در اثر تجزیه گلبول های قرمز تولید می شود.

 

بیشتر بخوانید : سندرم ژیلبرت و زردی پوست


کبد

 


کبد بزرگترین اندام داخلی بدن است ، تقریباً به اندازه یک توپ فوتبال، عمدتاً در قسمت سمت راست بالای شکم و زیر دیافراگم  قرار دارد.سندرم گیلبرت یک بیماری ژنتیکی ارثی است. ممکن است تا زمانی که به طور تصادفی به سندرم گیلبرت مبتلا نشده اید ندانید، و ناگهان زمانی که آزمایش خون نشان دهنده افزایش سطح بیلی روبین باشد متوجه این موضوع شوید.سندرم گیلبرت نیازی به درمان ندارد.


علائم


شایع‌ترین علامت سندرم گیلبرت، زردی پوست و سفیدی چشم‌هاست که در نتیجه افزایش سطح بیلی روبین در خون رخ می دهد. در افراد مبتلا به سندرم گیلبرت، سطح بیلی روبین ممکن است به دلایل زیر افزایش یابد:

بیماری، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا
روزه گرفتن یا خوردن یک رژیم غذایی بسیار کم کالری
کم آبی بدن
قاعدگی
تمرین های ورزشی دشوار
فشار


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

 


اگر زردی دارید که دلایل احتمالی زیادی دارد،حتما به پزشک مراجعه کنید.


علل


سندرم گیلبرت توسط ژن تغییر یافته ای ایجاد می شود که افراد از والدین خود به ارث برده اند. این ژن معمولاً آنزیمی را کنترل می کند که به تجزیه بیلی روبین در کبد کمک می کند. هنگامی که یک ژن ناکارآمد دارید، خون حاوی مقادیر اضافی بیلی روبین است زیرا بدن به اندازه کافی آنزیم تولید نمی کند.

 

بدن چگونه بیلی روبین را پردازش می کند؟


بیلی روبین یک رنگدانه زرد رنگ است که وقتی بدن گلبول های قرمز قدیمی را تجزیه می کند ساخته می شود. بیلی روبین از طریق جریان خون به کبد می رود، جایی که آنزیم رنگدانه را می شکند و آن را از جریان خون خارج می کند.بیلی روبین با صفرا از کبد به روده می رود. سپس در مدفوع دفع می شود. مقدار کمی بیلی روبین در خون باقی می ماند.

 

نحوه انتقال ژن اصلاح شده از خانواده ها


ژن تغییر یافته ای که باعث سندرم گیلبرت می شود شایع است. بسیاری از افراد حامل یک نسخه از این ژن هستند. در بیشتر موارد، دو نسخه اصلاح شده برای ایجاد سندرم گیلبرت مورد نیاز است.
اگرچه این سندرم از بدو تولد وجود دارد، اما معمولاً تا سن بلوغ یا بعد از آن متوجه سندرم گیلبرت نمی شوند، زیرا تولید بیلی روبین در دوران بلوغ افزایش می یابد.

 

خطر ابتلا به سندرم گیلبرت افزایش می یابد اگر:

 

هر دو والدین حامل ژن تغییر یافته ای هستند که باعث این اختلال می شود
یا جنسیت مرد 


عوارض


سطح پایین آنزیم پردازش بیلی روبین که باعث سندرم گیلبرت می شود ممکن است عوارض جانبی برخی داروها را نیز افزایش دهد، زیرا این آنزیم در پاکسازی این داروها از بدن نقش دارد.

این داروها عبارتند از:

Irinotecan (Camptosar)، یک داروی شیمی درمانی سرطان
برخی از مهارکننده های پروتئاز مورد استفاده برای درمان ویروس نقص ایمنی  (HIV)
اگر سندرم گیلبرت دارید، قبل از مصرف داروهای جدید حتما با پزشک خود صحبت کنید. همچنین، داشتن هر بیماری دیگری که گلبول های قرمز خون را تخریب می کند، ممکن است خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات