برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روماتیسم و بارداری

تناسب اندام در دوران بارداری اگر عادت به ورزش کردن ندارید، نگران نباشید. هیچوقت برای ورزش کردن دیر نیست. با پزشکتان در مورد بهترین و مناسب ترین ورزش با توجه به شرایط خاصتان صحبت کنید. انتخاب های خوبی که در این مورد وجود دارد شامل شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری ثابت، استفاده از پله یا دستگاه های تردمیل بیضوی و ایروبیک با فشار کم یا Low-impact زیر نظر یک مربی با تجربه می باشد. این فعالیت ها نه تنها باعث بروز آسیب و صدمه نمی شود بلکه برای کل بدن نیز مفید است و می توانید در دوران بارداری آنها را انجام دهید.
شرایط من برای بارداری اگر به روماتیسم مبتلا هستید و می خواهید بچه دار شوید این سوالات را از خودتان بپرسید: -آیا انتظار دارید بچه، خلا موجود در زندگی شما را پر کند یا از احساس تنهایی که بیماری روماتیسم برایتان ایجاد کرده فرار کنید؟ -پیش از اقدام به بارداری چه درمان هایی را باید متوقف کنید؟ -آیا کسی را دارید که در مراقبت از کودک به شما کمک کند؟ -آیا آمادگی عود و شعله ور شدن احتمالی بیماری، پس از زایمان را دارید؟ -آیا آمادگی برخورد با تغییرات و چالش هایی که یک نوزاد در زندگیتان ایجاد می کند را دارید؟
مراقبت از خود در اینجا به شما می گوییم که چگونه از خودتان و بیماری روماتیسم مراقبت کنید در حالیکه نوزادی به دنیا آورده اید و او هم نیاز به مراقبت دارد: -هروقت توانستید استراحت کنید. وقتی کودکتان خوابیده پاهایتان را بالا نگه داشته و یا شما هم مثل او به استراحت بپردازید. -تغذیه نوزاد با شیشه را مد نظر قرار دهید. با پزشکتان درمورد تغذیه با شیر مادر یا دوشیدن آن مشورت کنید. در اینصورت دیگران می توانند به شما در شیر دادن به کودک کمک کنند. -قدم زدن را فراموش نکنید. پیاده روی به خصوص در فضای باز بهترین ورزش برای شما و تسکین دهنده برای کودکتان است. -با افسردگی مبارزه کنید. برای این منظور حتما با پزشکتان مشورت کنید.
چه مقدار ماهی باید بخورید؟ تغذیه سالم برای هر زن بارداری لازم و ضروری است، اما برای مادرانی که به روماتیسم مبتلا هستند از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که این افراد ممکن است پس از زایمان با عود بیماری مواجه شوند. ماهی های چرب آب های سرد مثل سالمون، قزل آلا، ماهی تن، ساردین و شاه ماهی دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا-3 هستند که نشان داده شده برای کاهش التهاب مناسبند. توصیه این است که زنان باردار و آنهایی که قصد بارداری دارند هفته ای 350 گرم از انواع ماهی که مقدار جیوه کمتری دارند مثل میگو، کنسرو ماهی تن سبک، سالمون، پولاک و گربه ماهی مصرف کنند. از خوردن ماهی هایی چون کوسه ماهی، اره ماهی، پولاک و ماهی خال مخالی بدلیل داشتن مقادیر بالای جیوه پرهیز کنید.
افزایش وزن، روماتیسم و بارداری اضافه وزن ناشی از بارداری بر مفاصل فشار وارد کرده و باعث بروز درد می شود. البته وزن گرفتن در حد نرمال برای سلامتی جنین مفید است. اما بیشتر پزشکان توصیه می کنند بیشتر از 11 تا 15 کیلوگرم وزن اضافه نشود، و این برای زمانی است که فرد قبل از بارداری وزن متعادلی داشته باشد. با رعایت رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه جات و سبزیجات و انجام منظم تمرینات ورزشی می توانید فیزیک ظاهری و وزن متعادلی داشته باشید. این برای روماتیسم و نوزادتان خوب است.
درمان های روماتیسمی و بارداری پیش از اینکه تصمیم بگیرید بچه دار شوید، با پزشکتان درمورد درمان خود حتما صحبت کنید. بعضی از درمان های روماتیسمی چند ماه قبل از لقاح و برخی چند هفته پیش از زایمان باید متوقف شوند. بعضی از داروها هم در طول دوران بارداری با ایمنی کامل می توانند مصرف شوند. در طول دوران بارداری ممکن است بیماری روماتیسم رو به بهبودی رود، اما پس از زایمان احتمال زیادی وجود دارد که بیماری عود کرده و شعله ور شود. اگر می خواهیید کودکتان را با شیر خود تغذیه کنید با پزشک درمورد داروهایی که در دوران شیردهی منع مصرف ندارند مشورت کنید. همچنین درمورد روش های جایگزینی که برای تسکین درد وجود دارد نیز از پزشکتان سوال کنید.
آیا از نظر بدنی توان مراقبت از کودکم را دارم؟ این سوالات به شما کمک می کند به این فکر کنید که با وجود بیماری روماتیسمی که دارید از نظر فیزیکی چه کارهایی را نیاز است انجام دهید؟ اگر به همه این سوالات پاسخ منفی دهید، به این معنا نیست که نمی توانید بچه دار شوید، بلکه باید برای مراقبت از کودکتان از کمک دیگران هم استفاده کنید. -آیا می توانم ساکی به وزن ۴.۵ کیلوگرم حاوی سیب زمینی را از بلندی تختم بلند کنم؟ -آیا می توانم ساکی از سیب زمینی را بر روی یک بازویم و به مدت ۱۰ دقیقه و درحالیکه نشسته ام نگه دارم؟ -آیا می توانم همراه با ساکی از سیب زمینی به مدت ۱۰ دقیقه پیاده روی کنم؟ -آیا می توانم درب شیشه شیر مودکم را باز و بسته کنم؟ -آیا می توانم بیشتر روزها را بدون چرت زدن سپری کنم؟
با کودکتان بیرون بروید برای حمل نوزاد از آغوش استفاده کنید تا فشار کمتری بر مفاصل آرنج، مچ یا دستتان وارد شود. بدنبال مدلهایی باشید که عریض، لایه بندی شده، دور کمر و شانه قابل تنظیم و باز و بسته کردن آن آسان باشد. برای جابجا کردن کودک از کالسکه کمک بگیرید و تا حد امکان از بغل کردن طولانی مدت نوزاد خودداری کنید. همچنین ساک کودکتان را بیش از اندازه پر و سنگین نکنید، فقط آنچه که لازم و ضروری است بردارید تا وزن اضافه بر خود تحمیل نکنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات