برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا هوس می‌کنیم نمک و خوراکی های شور بخوریم؟

چرا هوس می‌کنیم نمک و خوراکی های شور بخوریم؟ بدن ما برای زنده ماندن به نمک نیاز دارد، اما بسیاری از غذاهایی که می خوریم بیشتر از نیاز واقعی ما نمک دارند. ولع مصرف نمک می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

بدن ما برای زنده ماندن به نمک نیاز دارد، اما بسیاری از غذاهایی که می خوریم بیشتر از نیاز واقعی ما نمک دارند. ولع مصرف نمک می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. در طول تاریخ، یافتن نمک سخت بود، بنابراین ولع نمک یک مکانیسم بقا به حساب می آمد. اکنون که نمک به راحتی در دسترس است و اغلب به بسیاری از غذاهای فرآوری شده اضافه می شود، بسیاری از مردم بیش از حد مصرف می کنند.

به گزارش «بهپو»، طبق گفته انجمن قلب آمریکا، بدن برای عملکرد مطلوب روزانه به بیش از 500 میلی گرم منبع مطمئن سدیم نیاز ندارد؛ یعنی کمتر از یک چهارم قاشق چایخوری. اما از آنجایی که بیشتر افراد روزانه نزدیک به 3400 میلی گرم نمک مصرف می کنند، کارشناسان توصیه می کند که بزرگسالان مصرف خود را به بیش از 1500-2300 میلی گرم در روز کاهش دهند.

همچنین ممکن است هوس نمک داشته باشید. در ادامه بخوانید تا بدانید که این ممکن است چه معنایی برای بدن شما داشته باشد و چه کاری می توانید انجام دهید تا نمک کمتری بخورید.

 

بیشتر بخوانید: نمک با بدن ما چه می کند؟

 

علت هوس شوری

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا شما ممکن است هوس نمک کنید و برخی از آنها می تواند نشان دهنده مشکلی در سلامت شما باشد.

نمک در دنیای تغذیه شهرت بدی دارد. نمک زیاد می تواند ناسالم و حتی کشنده باشد اما، نمک کم نیز می تواند خطرناک باشد. نمک برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلات و حفظ تعادل مایعات ضروری است.

هوس نمک می تواند علامت یک بیماری باشد که نیاز به درمان دارد. به همین دلیل است که هرگز نباید هوس های مزمن را نادیده بگیرید. در زیر برخی از شرایطی که ممکن است باعث شود شما هوس نمک داشته باشید آورده شده است.

 

1- استرس

چرا وقتی استرس دارید هوس نمک می کنید؟ محققان هنوز در مورد علت دقیق آن مطمئن نیستند، اما به نظر می رسد خوردن غذاهای شور باعث ایجاد احساس خوب در شما می شود. این به این دلیل است که نمک هیپوتالاموس شما را وادار به ترشح دوپامین می کند.

متخصصان دیگر می گویند که از آنجایی که نمک برای زندگی لازم است، مغز شما یاد می گیرد که نمک یک واکنش محافظت کننده از زندگی است. همانطور که گفته شد، تأثیر میل به نمک در پاسخ به استرس فقط در حیوانات نشان داده شده است و تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا تأثیر مشابهی در انسان رخ می دهد یا خیر، مورد نیاز است.

همچنین هنگامی که سطح استرس بالا می رود، بسیاری از مردم برای راحتی به غذاهای مورد علاقه خود میل می کنند. غذاهایی که مردم معمولاً هوس می کنند اغلب دارای چربی، قند یا نمک بالایی هستند که به عنوان سدیم نیز شناخته می شوند.

عادت غذای راحت می تواند سلامت کلی فرد را کاهش دهد. مقاله ای در ژورنال روانشناسی سلامت ارتباط معنی داری را بین سطوح استرس مزمن، هوس های غذایی و شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) نشان داد.

مطالعه دیگری ارتباطی بین استرس و سطوح بالاتر هورمون گرلین پیدا کرد که گرسنگی را افزایش می دهد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که گرلین (هورمون گرسنگی) ممکن است میل به غذا را افزایش داده و منجر به افزایش وزن شود.

 

2- کم آبی بدن

مایعات موجود در بدن حامل مواد معدنی حیاتی هستند. این مواد معدنی به عملکرد صحیح بدن کمک می کنند. سدیم که در نمک خوراکی رایج یافت می شود، یکی از این مواد معدنی است.

سطح این مواد معدنی در بدن که الکترولیت نیز نامیده می شوند، در صورت بروز علائمی مانند تب یا تعریق بیش از حد، نامتعادل می شود. هنگامی که شما دچار کم آبی می شوید، سدیم خون بسیار بالا می رود. اما در موارد دیگر، سطح سدیم ممکن است با کم‌آبی بدن بسیار پایین بیاید که به آن کم‌آبی هیپوتونیک می‌گویند.

اگر این سطوح پایین تر از حد سالم باشد، ممکن است متوجه شوید که غذاهای شور طعم بهتری دارند و به خوردن آنها تمایل پیدا می کنید.

 

3- بیماری آدیسون

غدد فوق کلیوی مسئول تولید هورمون هایی هستند که برای بقا حیاتی هستند. بیماری آدیسون که به عنوان نارسایی آدرنال نیز شناخته می شود، یک بیماری نادر است که می تواند میزان کورتیزول و آلدوسترون تولید شده توسط غدد فوق کلیوی را کاهش دهد. هنگامی که این هورمون ها کاهش می یابد، بدن شروع به از دست دادن سدیم می کند. در نتیجه، بیماری آدیسون می تواند باعث کاهش فشار خون و هوس ناگهانی نمک شود.

 

4- سندرم بارتر

سندرم بارتر یک بیماری ژنتیکی است که در بدو تولد وجود دارد. افراد مبتلا به سندرم بارتر نمی توانند سدیم را در کلیه های خود بازجذب کنند. در نتیجه هر سدیمی که می خورند از طریق ادرار دفع می شود که منجر به از دست دادن پتاسیم و کلسیم نیز می شود. این بدان معناست که بدن آنها همیشه کمبود سدیم دارد. به دلیل سطوح پایین سدیم، افراد مبتلا به سندرم بارتر ممکن است هوس نمک داشته باشند.

 

5- فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک (CF) یک بیماری ارثی است که ریه ها و دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند تهدید کننده زندگی باشد و افرادی که تحت تاثیر قرار می گیرند معمولا طول عمر کوتاه تر از حد معمول دارند.

CF باعث می شود بدن از نمک بیش از حد استفاده کند که منجر به کمبود نمک و آب در خارج از سلول ها می شود. این امر باعث تولید مخاط غلیظ تر از حد طبیعی می شود که می تواند ریه ها را و پانکراس را مسدود کند.

به دلیل بر هم خوردن تعادل نمک در بدن، افراد مبتلا به CF ممکن است هوس نمک داشته باشند.

 

6- سندروم پیش از قاعدگی

برخی از زنان در روزهای منتهی به دوره قاعدگی، تغییرات فیزیکی و عاطفی مختلفی را تجربه می کنند. این تغییرات به عنوان سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته می شود.

هوس غذایی، از جمله میل به غذاهای شور، یک علامت رایج در دوران PMS است. این هوس ها ممکن است مربوط به نوسانات هورمونی باشد.

 

7- خستگی

خستگی زیاد به دلایل مختلف مانند بی‌خوابی یا کم‌خوابی می‌تواند قابلیت‌های طبیعی بدن برای مبارزه با هوس‌های غذایی را ضعیف کند. در این شرایط، هورمون‌های کورتیزول، لپتین، گرلین و سروتونین باعث تشدید حس گرسنگی می‌شوند و شما را به‌سوی خوراکی‌های ‌دم‌دستی و شور مانند چیپس سوق می‌دهند. اُفت شدید سروتونین هم می‌تواند مستقیما میل به نمک‌ها را افزایش دهد و کاری کند که تمایل زیادی به خوردن چیپس یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده پیدا کنید.

مطالعه ای در ژورنال Sleep نشان داد افرادی که کم خواب هستند کمتر می توانند در برابر هوس خوردن غذاهای ناسالم مورد علاقه خود مقاومت کنند و این منجر به افزایش وزن هم می شود.

 

8- مصرف برخی داروها

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث لاین»، برخی از داروها ممکن است غدد آدرنال شما را تحت تاثیر قرار دهند و باعث نارسایی غدد فوق کلیوی ناشی از دارو شوند و شما را به خوردن غذاهای شور وادار کند.

از جمله این داروها شامل:

● قطع ناگهانی مصرف طولانی مدت گلوکوکورتیکوئید مانند هیدروکورتیزون، تریامسینولون، فلوتیکازون

● مهارکننده های وارسی ایمنی مانند نیولوماب، پمبرولیزوماب، ایپیلیموماب

● مهارکننده های پروتئین کیناز مانند کابوزانتینیب، لنواتینیب

● داروهای ضد قارچ مانند فلوکونازول

● ترامادول

● ریفامپین

اگر هنگام استفاده از این داروها تشنگی غیرعادی و هوس نمک دارید، بهتر است فوراً با پزشک خود در مورد این عوارض جانبی صحبت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات