برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه باید از آب آوردن زانو بدانید

آنچه باید از آب آوردن زانو بدانید آب آوردن زانو به سن و سال خاصی مرتبط نمی‌شود و علت‌های متفاوتی برای بروز دارد؛ از یک روماتیسم ساده گرفته تا آرتروز در سنین بالا.

آرتروز، آرتریت روماتوئید، انواع روماتیسم‌های التهابی، بیماری‌های بدخیم، عفونت و بیماری‌های کریستالی مفصل، باعث آب آوردن و تجمع مایع در زانو می‌شوند. در افراد با سن بالا علت آب آوردن زانو عمدتاً آرتروز است و در سنین پایین آرتریت روماتوئید و انواع روماتیسم‌های التهابی در این زمینه نقش دارند.

 

بیشتر بخوانید: تزریق مفصلی و کشیدن مایع مفصل

 

در سنین خیلی پایین‌تر و خیلی بالا‌تر، عفونت‌ها می‌توانند موجب آب آوردن زانو شوند. عفونت‌های میکروبی حاد، عفونت‌های تحت حاد مانند تب مالت و تیفوئید و عفونت‌های مزمن مانند سل و عفونت قارچی می‌توانند باعث جمع شدن مایع در زانو شوند. بیماری‌های بدخیم و بیماری‌های کریستالی مفصل مثل نقرس نیز می‌توانند باعث آب آوردن زانو شوند؛ همچنین بیماری‌های خوش‌خیم می‌توانند آب آوردن دوره‌ای زانو را منجر شوند مثل زنانی که در زمان عادت ماهیانه مفصلشان آب می‌آورد و بعد از پایان سیکل خود به خود بهبود می‌یابد.

آب آوردن زانو به سن و سال خاصی مرتبط نمی‌شود و علت‌های متفاوتی برای بروز دارد؛ از یک روماتیسم ساده گرفته تا آرتروز در سنین بالا. اطلاعات بیشتر در این زمینه را در ادامه مطلب بخوانید.
از علائم آب آوردگی زانو حجیم شدن مفصل است. فرورفتگی و چین‌هایی در اطراف مفصل زانو وجود دارد که در هنگام آب آوردن زانو پر می‌شوند. این علائم به دنبال روماتیسم هنگام گرم شدن مفصل مشخص می‌شود. اگر آب آوردن به دلیل عفونت باشد مفصل قرمز، ملتهب و داغ می‌شود.

افراد در مواجهه با این معضلات باید هر چه زود‌تر به پزشک مراجعه کنند و هیچ کار سرخودی انجام ندهند چرا که بررسی دقیق بیماری می‌تواند علت بروز آن را مشخص کرده و راه‌های درمانی را آشکار سازد. اگر فرد به علت عفونت‌های حاد به این بیماری مبتلا شده باشد و مفصل درمان نشود بیماری می‌تواند باعث تخریب غضروف مفصلی شده و عوارض جبران‌ناپذیری مثل محدودیت حرکت مفصل را به دنبال داشته باشد.

کشیدن یا تخلیه مایع مفصل در تشخیص و درمان بیماری موثر است. برای تشخیص علت بیماری، اگر بر اساس عفونت یا کریستال به وجود آمده باشد بهترین راه تشخیص، گرفتن مایع و آزمایش آن است. در مواردی که تجمع مایع به دلیل عفونت باشد کشیدن مایع مفصل هم برای تشخیص و هم خارج کردن میکروب از معضل کمک کننده است؛ همچنین در مواردی که روماتیسم باعث ایجاد بیماری شده باشد تخلیه مایع کمک کننده است و در ادامه تزریق آمپول در داخل مفصل صورت می‌پذیرد. البته چاقی در بیماران آرتروزی نیز باعث ایجاد و تشدید تجمع مایع در مفصل زانو می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات