برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

۹ باور تغذیه ای نادرست که باید اصلاح شوند

۹ باور تغذیه ای نادرست که باید اصلاح شوند مصرف نمک دریا نسبت به مصرف نمک معمولی ضرر کمتری دارد. این تنها یکی از باورهای تغذیه‌ای نادرستی است که در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است. باورهای نادرستی که سلامت عمومی افراد را به خطر می اندازند و باید اصلاح شوند.

یکی از باورهای تغذیه‌ای نادرست که در میان بسیاری از افراد رایج است، این است که مصرف نمک دریا نسبت به مصرف نمک معمولی ضرر کمتری دارد. اما حقیقت این است که نمک دریا و نمک صورتی دارای مواد معدنی بیشتری نسبت به نمک معمولی هستند اما میزان سدیم موجود در آنها با میزان سدیم موجود در نمک معمولی تفاوت چندانی ندارد. یکی از دلایل تاکید متخصصان تغذیه بر کاهش مصرف نمک در طول روز، این است که میزان دریافت سدیم روزانه را کاهش بدهند و با این کار احتمال ابتلا به فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن مانند بیماری‌های قلبی و کلیوی را کمتر کنند.

به گزارش «بهپو»، متاسفانه بعضی از باورهای تغذیه‌ای نارست در میان مردم جهان رواج پیدا کرده‌اند، درحالی که همین باورها می‌توانند سلامت عمومی افراد را به خطر بیندازند. در ادامه این مطلب با رایج‌ترین باورهای تغذیه‌ای نادرستی که باید اصلاح شوند، آشنا می‌شویم.

 

همه چربی‌ها چاقمان می‌کنند، پس باید حذف شوند!

یکی از نادرست‌ترین باورهای تغذیه‌ای رایج در میان بسیاری از افراد، مخصوصا کسانی که رژیم لاغری دارند، این است که چربی‌ها کالری بالایی دارند و باید از برنامه غذایی کنار گذاشته شوند. هرچند که چربی‌ها دارای کالری بسیار بالایی هستند اما از آنجایی که همین چربی‌ها به‌عنوان سوخت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به بهبود عملکرد مغز و حفظ سلامت پوست‌ومو کمک کنند، بنابراین به‌هیچ‌وجه نباید از برنامه غذایی کنار گذاشته شوند. نکته مهم درباره چربی‌ها این است که چربی‌های ناسالم مانند چربی‌های ترانس که در روغن‌های جامد و کره مارگارین وجود دارند باید تا حد امکان از برنامه غذایی حذف شوند؛‌ مصرف چربی‌های اشباع که در منابع حیوانی وجود دارند، در برنامه غذایی محدود شود و در نهایت، ‌حجم چربی مصرفی روزانه از چربی‌های سالم‌تری مانند روغن‌های گیاهی،‌ روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن کنجد، روغن هسته انگور و... باشد. به خاطر داشته باشید که حتی روغن‌های سالمی مانند روغن زیتون هم دارای کالری بالایی هستند و به‌هیچ‌وجه نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد.

 

میوه‌ها قند دارند، پس نباید میوه بخوریم!

یکی دیگر از باورهای نادرست که در میان افراد بسیاری رواج دارد، این است که باید مصرف میوه‌ها را به‌دلیل قند موجود در آنها کنار گذاشت. این درحالی است که میوه‌ها حجم بالایی از ویتامین‌ها، املاح، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر غذایی را در خود جای داده‌اند و مصرف روزانه آنها برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی، سیستم مغزی‌ـ‌عصبی و سیستم قلبی‌ـ‌عروقی کاملا ضروری است. اگر از سلامت کامل برخوردار هستید، می‌توانید روزانه 4 تا 5 واحد میوه مصرف کنید. هر واحد میوه حدودا معادل 60 تا 100 گرم است. افراد مبتلا به دیابت هم می‌توانند روزانه 2 تا 4 واحد از میوه‌هایی که قند کمتری دارند، ‌استفاده کنند. اگر میوه‌ها را به اندازه تعریف ‌شده مصرف کنید، هیچ مشکلی برای سلامت شما به‌وجود نمی‌آید.

 

همه میان‌وعده‌‌ها باعث اضافه‌وزن می‌شوند،‌ پس حذفشان کنیم!

متاسفانه بسیاری از افراد به بهانه این‌که همه میان‌وعده‌ها باعث افزایش کالری دریافتی در طول روز و ابتلا به اضافه‌وزن می‌شوند، ‌اقدام به حذف تمامی میان‌وعده‌ها می‌کنند. این درحالی است که مصرف یک میان‌وعده مناسب نه‌تنها باعث ابتلا به اضافه‌وزن نمی‌شود بلکه می‌تواند اشتهای شما برای مصرف وعده‌های غذایی اصلی را کنترل کند و به تنظیم وزنتان کمک برساند. بهتر است در میان‌وعده صبح از یک نوع نوشیدنی گرم مانند چای یا قهوه همراه با یک نوع میوه خشک مانند خرما یا انجیر و همچنین یک تا دو عدد میوه فصل استفاده کنید.

در میان‌وعده عصر هم می‌توانید از ماست یا شیر ترکیب‌شده با مغزدانه‌های خام، میوه‌های فصل، میوه‌های خشک یا آجیل‌های خام کمک بگیرید. اگر شام را زود میل می‌کنید، می‌توانید حدود 1.5 تا 2 ساعت قبل از خواب یک میان‌وعده کوچک دیگر مانند نصف لیوان شیر ولرم و یک عدد خرما هم داشته باشید. مصرف منظم و صحیح میان‌وعده‌ها باعث می‌شود که ولع شما برای خوردن غذاهای چرب و پُرکالری در وعده‌های اصلی کاهش پیدا کند.

 

کربوهیدرات‌ها کالری زیاد و پروتئین‌ها کالری کمی دارند، ‌پس کربوهیدرات‌ها را حذف کنیم!

حذف مطلق کربوهیدرات از برنامه غذایی و جایگزین کردن پروتئین‌ها یا حتی چربی‌ها به‌جای آنها در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. پروتئین‌های حیوانی همگی حاوی حجم بالایی از اسیدهای چرب اشباع هستند. بنابراین، مصرف فراوان پروتئین‌ها به‌جای کربوهیدرات‌ها برای رسیدن به تناسب اندام، جزو نادرست‌ترین رفتارها و عادت‌های تغذیه‌ای است. شاید این رفتار غذایی در کوتاه‌مدت آسیبی به شما نرساند، اما حذف مطلق یک گروه غذایی مانند کربوهیدرات‌ها و افزایش مصرف پروتئین‌ها و چربی‌ها می‌تواند به‌مرور زمان باعث افزایش کلسترول خون، چربی بد خون، تری‌گلیسرید خون، فشار خون و در نهایت ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی یا حتی حمله‌ها و سکته‌های قلبی در سنین پایین شود.

 

آب میوه‌ها و سبزی‌ها خلوص بیشتری دارند، پس از آنها به‌جای خود میوه و سبزیجات استفاده کنیم!

بعضی افراد تصور می‌کنند که آب میوه‌ها و سبزی‌ها دارای ارزش تغذیه‌ای بالاتر و خلوص بیشتری نسبت به خود میوه‌ها یا سبزی‌های تازه و درسته هستند. این درحالی است که پس از فرایند آبگیری میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها، عملا پالپ آنها حذف می‌شود و فقط عصاره خالصشان در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما با این کار قند و کالری بالاتر و فیبر غذایی کمتری دریافت می‌کنید. یکی از اهداف گنجاندن میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی، افزایش دریافت فیبر غذایی به‌منظور بهبودبخشی به عملکرد سیستم گوارشی و تنظیم فشار خون، قند خون و کلسترول خون است. به همین دلیل هم مصرف آب میوه‌ها، سبزی‌ها یا صیفی‌ها به‌جای محصولات کامل به‌هیچ‌وجه برای همیشه توصیه نمی‌شود. اگر فردی به مشکلات گوارشی یا بیماری‌های خاصی مبتلا باشد و به دستور پزشک نباید از میوه‌ها و سبزی‌های کامل استفاده کند، می‌تواند تحت نظر پزشک و برای مدت‌زمان کوتاه به استفاده از آب این محصولات غذایی ادامه دهد.

 

صبحانه اهمیت خاصی ندارد، پس آن را از برنامه غذایی کنار می‌گذاریم!

متاسفانه بسیاری از افراد در سراسر جهان، اهمیت چندانی به وعده صبحانه نمی‌دهند و به بهانه خواب‌آلودگی یا کمبود وقت، این وعده غذایی مهم را کنار می‌گذارند. صبحانه وعده اول روز است که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کند. بنابراین، حذف این وعده غذایی ارزشمند نه‌تنها به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، بلکه پیشنهاد متخصصان تغذیه این است که در وعده صبحانه حتما یک واحد کربوهیدرات مانند نان سبوس‌دار، یک واحد پروتئین مانند شیر، پنیر یا تخم‌مرغ،‌ مقداری از مغزها و دانه‌های خام و یک تا دو واحد از میوه‌ها، سبزی‌ها یا صیفی‌ها مصرف شود. رعایت این الگوی غذایی در وعده صبحانه می‌تواند مغز را هرچه سریع‌تر از حالت خواب‌آلودگی خارج کند و باعث بهبودی در تمرکز و انرژی در طول روز شود.

 

زرده تخم‌مرغ کلسترول دارد، پس فقط سفیده تخم‌مرغ را مصرف کنیم!

یکی از باورهای تغذیه‌ای بسیار نادرست در میان جوامع مختلف این است که زرده تخم‌مرغ به‌دلیل داشتن کلسترول بالا باید از برنامه غذایی کنار گذاشته شود. این درحالی است که تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند که مصرف زرده تخم‌مرغ (علی‌رغم داشتن کلسترول) نه‌تنها نمی‌تواند باعث افزایش کلسترول خون شود بلکه می‌تواند چربی خوب خون یا همان HDL را هم افزایش دهد. بد نیست بدانید که زرده تخم‌مرغ حاوی حجم بسیار بالایی از کاروتنوئیدها، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌های A، E، D و K است. از طرف دیگر، زرده تخم‌مرغ ترکیبی به‌نام کولین را در خود جای داده است که می‌تواند برای بهبود عملکرد مغز و کبد بسیار مفید باشد و باعث کاهش التهاب در بدن شود. تمامی افراد می‌توانند روزانه یک عدد تخم‌مرغ مصرف کنند.

 

مصرف شام باعث اضافه‌وزن می‌شود، پس شام را از رژیم غذایی حذف می‌کنیم!

متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها به بهانه این‌که در ساعات پایانی شبانه‌روز فعالیت فیزیکی چندانی ندارند، اقدام به حذف وعده غذایی شام می‌کنند تا کالری کمتری دریافت کرده باشند و به اضافه‌وزن مبتلا نشوند. این درحالی است که حذف شام عملا بدن را در یک حالت گرسنگی بیش‌ از 12 ساعته (فاصله بین ناهار تا صبحانه روز بعد) قرار می‌دهد. وقتی که بدن بیشتر از 6 تا 7 ساعت مواد غذایی مورد نیاز برای سوخت‌وسازش را دریافت کند، حس می‌کند که در حالت قحطی قرار دارد و در این شرایط اقدام به ذخیره‌سازی چربی‌ها برای روز مبادا می‌کند. در چنین حالتی،‌ ولع بدن برای مصرف خوراکی‌های شیرین و چرب در وعده بعدی شدیدا بالا می‌رود و شما به‌جای خوردن یک صبحانه سالم به خوراکی‌هایی مانند انواع کیک و کلوچه، غذاهای سرخ‌کردنی و دیگر گزینه‌های غذایی ناسالم تمایل بیشتری پیدا می‌کنید. درنهایت، اینکه اگر این عادت تغذیه‌ای نادرست را برای طولانی‌مدت ادامه بدهید، بدن برای تامین انرژی به سوزاندن بافت‌های عضلانی روی می‌آورد، درحالی که این کار به‌مرور زمان باعث تحلیل عضلانی شما خواهد شد.

 

نوشیدن آب باعث نفخ می‌شود، پس کمتر آب بنوشیم!

به گزارش «بهپو» و به نقل از «eatthis»، برخی از افراد با نوشیدن آب دچار نفخ یا احساس پُری معده می‌شوند و بنابراین تصمیم می‌گیرند که نوشیدن آب را کنار بگذارند. این درحالی است که نفخ یا مشکلات گوارشی به خود آب ربطی ندارد بلکه به رفتار نادرست خود افراد مرتبط می‌شود. مثلا ممکن است که شما بعد از خوردن یک وعده غذای سنگین ناگهان یک لیوان آب سرد بنوشید یا بلافاصله پس از خوردن میوه یک لیوان پُر از آب سر بکشید. در این صورت ممکن است تعادل ترشح اسید معده را مختل کنید و دچار مشکلات گوارشی شوید. از این‌ رو، به‌جای حذف آب و مشکلات ناشی از آن مانند کم‌آبی بدن، کاهش تمرکز، ایجاد خستگی مزمن و ضعف سیستم ایمنی، بهتر است که اوقات مناسب‌تری را برای نوشیدن آب در نظر بگیرید. در واقع، بهتر است که آب مصرفی شما ولرم و مایل به خنک باشد و حدود یک ساعت قبل یا بعد از وعده‌های غذایی اصلی هم مصرف نشود تا از شکل‌گیری مشکلات گوارشی جلوگیری کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات