برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مواد غذایی تراریخته عضو جدایی ناپذیر سفره های امروزی

مواد غذایی تراریخته عضو جدایی ناپذیر سفره های امروزی مواد غذایی تراریخته سال های سال است که ناخواسته و ناخوانده در سبد غذایی ما راه پیدا کرده اند و از جایگاه ویژه ای برخوردار شده اند. همیشه در ذهن مردم پرسش های زیادی درباره این غریبه های تازه وارد وجود دارد. اینکه چگونه می توان آنها را از مواد غذایی معمولی تشخیص داد؟ مصرف آنها چه خطراتی در پی دارد؟ آیا خوردن آنها باعث تغییر ژنتیکی بدن انسان می شود؟ و ... پرسش هایی هستند که در این مقاله به پاسخ آنها می پردازیم.
مواد غذایی تراریخته سال های سال است که ناخواسته و ناخوانده در سبد غذایی ما راه پیدا کرده اند و از جایگاه ویژه ای برخوردار شده اند. این محصولاتِ دستکاری ژنتیک شده، بازده تولیدی بیشتری دارند، ارزان تر، مقاوم تر و معمولا درشت ترند، اما بسیاری از ما همیشه به چشم غریبه به آنها نگاه می کنیم و نمی توانیم مانند مواد غذایی معمولی با آغوش باز پذیرای آنها باشیم. دانشمندان روی اثر این مواد روی بدن انسان ها تحقیق کرده اند و تا به امروز گزارشی از مضرات آن ها به جامعه جهانی منتشر نشده است.
به گزارش «بهپو» همیشه در ذهن مردم پرسش های زیادی درباره این غریبه های تازه وارد وجود دارد. اینکه چگونه می توان آنها را از مواد غذایی معمولی تشخیص داد؟ مصرف آنها چه خطراتی در پی دارد؟ آیا خوردن آنها باعث تغییر ژنتیکی بدن انسان می شود؟ و ... پرسش هایی هستند که در این مقاله به پاسخ آنها می پردازیم.
 

آیا تراریخته ها DNA انسان را تغییر می دهند؟

با اینکه تا به حال هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است، اما برخی افراد تصور می کنند «محصولات تراریخته» می توانند ساختار ژنتیکی انسان را تغییر دهند، اما بهتر است بدانید غذاهای تراریخته این توانایی را ندارند که مثلا به الاغ دم بچسبانند. اینطور نیست که ژن های اضافه شده از ترکیب غذا جدا شوند و به ژن های شما بچسبند.
آنزیم های ضد باکتری و فرایندهای درون بدن برای جلوگیری از تهاجم ژنتیکی طراحی شده اند. انجمن پزشکی امریکا می گوید اگر یک میکروب خارجی از فرایند هضم جان سالم به در برد و به جمعیت باکتریهای روده وارد شود، برای اینکه یکی از ژن ها را برباید و تغییر دهد می بایست DNA ای شبیه انسان داشته باشد و در زمان و مکان درست قرار گیرد. هر چیز که می خوریم دارای ژن است حتی غذا های معمولی، اما این ژن ها برای بدن ما خارجی محسوب می شوند. دانشمندان مراقبند که در تولید محصولات غذایی از ژن های مشکل ساز استفاده نکنند.

بیشتر بخوانید: ایمنی محصولات تراریخته زیر ذره بین
 

ترکیبات پنهان غذاهایی که می خوریم

ممکن است الان هم بی آنکه متوجه شده باشید از غذاهای تراریخته استفاده کرده باشید. در امریکا بیش از 80 درصد غذاهای فراوری شده از محصولات تراریخته استفاده می کنند و بیشتر قندی که مصرف می کنند از چغندرهای تراریخته است. در صنعت تراریخته با تغییر ژنتیکی، چغندر قندهای قوی تر، ماندگار تر و بزرگتری تولید می شود.
در چغندر قند های مهندسی ژنتیک شده، چیزی بیشتر یا متفاوت از چغندر قند های معمولی وجود ندارد. هیچ تفاوتی بین این دو چغندر قند نیست؛ بنابراین شما نمی توانید از مصرف قند های تراریخته پرهیز کنید، چون وجود ندارند.
ذرت تراریخته ماده اصلی تولید نشاسته ذرت است، از این ماده در غلظت دادن به سس ها، سوپ ها و بعضی محصولات غذایی استفاده می کنند. همچنین روغن تخم کتان، کانولا و سویای تراریخته در مایونز ها، سس ها، نان ها و غلات و غذاهای آماده به مقدار زیاد استفاده می شوند. 90 درصد مواد غذایی تراریخته در غذا های حیوانات کاربرد دارند. مطالعات نشان می دهد گوشت، شیر، تخم مرغ یا بقیه محصولات  این حیوانات هیچ تفاوتی با حیواناتی که غذاهای تراریخته نمی خورند ندارند، حتی از لحاظ سلامت جسمانی حیوانات هم هیچ تمایزی بین این دو گروه وجود ندارد.
سازمان غذا و دارو –FDA- همواره سلامت غذاهای حیوانات را مورد بررسی قرار می دهد.
 

هیچ راه گریزی از تراریخته ها نیست

در چین، استرالیا و اتحادیه اروپا می بایست روی غذاهای تراریخته برچسب مخصوص زده شود، اما در امریکا این طور نیست. در ایران هم خبرهایی مبنی بر الزام برچسب زنی به غذا هایی تراریخته منتشر شده، اما تاکنون این قانون اعمال نشده است.
مسئله بعدی این است که کدام غذاها به برچسب نیاز دارند. غذاهای مهندسی ژنتیک شده که با اشعه و مواد شیمیایی تولید شده اند در گروه تراریخته ها قرار نمی گیرند و اجباری به نصب برچسب ندارند. بسیاری از روش های تولید مواد غذایی از طریق مهندسی ژنتیک در زیر گروه تراریخته ها قرار نمی گیرد؛ اما آکادمی دانش ملی امریکا می گوید: «مهم نیست این مواد در چه گروهی باشند، این موضوع تغییر ژن هاست که اهمیت دارد، نه روش آن.»
اگر می خواهید از غذاهای تراریخته دور بمانید، تنها می بایست غذا های ارگانیک، تازه، کامل و فراوری نشده بخورید؛ اما یادتان باشد که هیچ سازمانی ارگانیک بودن یا نبودن محصولات را بررسی نمی کند. اگر از غذاهای تراریخته پرهیز می کنید هنگام خریداری محصولاتی مثل ذرت شیرین -مکزیکی- یا پاپایا بیشتر دقت کنید چون امکان تراریخته بودن آنها بیشتر است.
 

سوال بزرگ

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، مطالعات انجام شده نشان می دهند تراریخته ها بی خطرند، اما نگرانی هایی وجود دارد که این مواد باعث ایجاد تغییرات ژنتیکی، آلرژی یا مشکلات جدی سلامت شوند. برای پاسخ به این پرسش ها نیاز به تحقیقات بیشتری است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات