برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پاپ کورن؛ میان وعده ای سالم و مغذی

پاپ کورن؛ میان وعده ای سالم و مغذی پاپ کورن یا ذرت بو داده یکی از تنقلات سالم در سراسر دنیا محسوب می‌شود و کمتر کسی است که تمایلی به خوردن آن نداشته باشد.

پاپ کورن یا ذرت بو داده یکی از تنقلات سالم در سراسر دنیا محسوب می‌شود که با حرارت دادن بالا به دانه‌های ذرت به دست می‌آید. به این ترتیب آب موجود در دانه‌های ذرت بخار می‌شود و پوسته آن به اصطلاح می‌ترکد. از قدیم پاپ کورن را با نمک مزه‌دار می‌کردند اما به تدریج انواع شیرین، کاراملی و کره‌ای آن نیز وارد بازار شد.

به گزارش «بهپو»، کمتر کسی است که تمایلی به خوردن پاپ کورن نداشته باشد؛ آن هم با این تنوع زیاد در مورد چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های آن. معمولا کودکان علاقه زیادی به این خوراکی دارند و خوشبختانه از آنجا که جزو تنقلات سالم محسوب می‌شود، می‌توان با خیال راحت‌تری در برنامه غذایی آنها گنجاند.

 

خواص پاپ کورن

پاپ کورن نه‌تنها یک میان‌وعده خوشمزه و مقرون‌به‌صرفه است بلکه از نظر ارزش تغذیه‌ای نیز می‌توان آن را جزو تنقلات مفید دانست. اما فواید مصرف این ماده غذایی عبارت است از:

 

خوراکی سرشار از پروتئین

هر گرم ذرت بوداده حاوی مقدار بیشتری پروتئین و فسفر نسبت به یک گرم چیپس است. همچنین گرچه شاید عجیب به نظر برسد، پاپ کورن آهن بیشتری نسبت به اسفناج دارد.

 

میان‌وعده‌ای کم‌کالری

ذرت بوداده برخلاف تصور خوراکی پرکالری نیست و یک لیوان آن تنها 30 کیلوکالری دارد که در واقع یک‌پنجم همین مقدار چیپس است. از طرفی مقدار فیبرهای سرشار آن باعث احساس سیری سریع می‌شود زیرا مانع از ترشح گِرلین؛ هورمون محرک احساس گرسنگی می‌شود. از همین رو پاپ کورن را می‌توان میان‌وعده مناسبی بین وعده‌های غذایی دانست. البته علاوه بر این، دانه‌های پاپ کورن حاوی ذرات هواست که در مقابله با ولع خوردن و گرسنگی طی دوران رژیم‌های غذایی تاثیر مثبت دارد.

 

منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌های ذرت با میوه‌ها و سبزیجات قابل‌مقایسه است. همچنین مشخص شد غلات منبع غنی از اسید فنولیک هستند که یکی از موثرترین آنتی‌اکسیدان‌هاست و بدن راحت‌تر می‌تواند آنها را هضم و جذب کند. از طرفی پاپ کورن حاوی مقدار زیادی پلی‌فنول است که عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارد و مانع تاثیر رادیکال‌های آزاد می‌شود که زمینه‌ساز بروز انواع سرطان‌ها هستند.

 

غله‌ای سرشار از فیبر

ذرت دانه‌ای سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌های گروه B و E است. از نظر مقدار فیبرها می‌توان گفت که یک لیوان پاپ کورن 3/1 گرم فیبر دارد و فیبرهای فراوان موجود در این خوراکی نقش مهمی در عملکرد مطلوب سیستم گوارشی دارند. فیبرها ترکیباتی هستند که حرکات روده‌ای را تنظیم می‌کنند و مانع از یبوست می‌شوند. همچنین التهابات شکمی را کاهش می‌دهند.

 

تنظیم‌کننده کلسترول خون

فیبرهای طبیعی پاپ کورن عروق خونی را پاک‌سازی می‌کند و با بهبود جریان خون، کلسترول بالا را کاهش می‌دهد. ذرت یکی از بهترین خوراکی‌ها برای سیستم قلبی- عروقی است و در کاهش زمینه ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی موثر است.

 

کاهنده قند خون

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، فیبرهای موجود در پاپ کورن برای بیماران دیابتی نیز توصیه می‌شود زیرا مقدار فراوان فیبرها در بدن باعث تنظیم میزان قند خون در بدن می‌شود. البته این تاثیرات زمانی خواهد بود که به پاپ کورن شکر اضافه نشود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات