برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بایدها و نبایدهای خوراکی های شب یلدا

بایدها و نبایدهای خوراکی های شب یلدا از دیدگاه طب سنتی خوردن انواع غذاها همچون آجیل، میوه و سبزیجات، نان و غلات و ... همزمان با هم سبب اختلال در هضم و فساد غذایی در معده می‌شود. مسمومیت، اسهال و استفراغ از عوارض پرخوری به شمار می‌روند.
جمع شدن خانواده ها دور هم در شب یلدا، یکی از آیین های کهن ماست. در این طولانی ترین شب سال، افراد با خوردن خوراکی های مختلف و صحبت کردن و گرفتن فال حافظ لحظه های شیرینی را کنار هم می گذرانند. اما پرخوری و بدخوری ها در این شب می تواند این لحظه های شیرین را تلخ کند. در این مطلب به 5 باید و نباید خوراکی های شب یلدا اشاره می کنیم.
 

بایدهای پنج گانه

  1. در شب یلدا مصرف میوه های مختلف از جمله انار و هندوانه مرسوم است. این یک عادت خوب است. می توانید از فواید این میوه ها بهره ببرید. یادتان باشد یک برش متوسط هندوانه، نصف انار، نصف گریپ فروت، 2 عدد خرمالو و یک عدد پرتقال هرکدام 60 کیلوکالری انرژی دارند.
  2. خوردن انواع مغزهای خام نیز در مهمانی شب یلدا رایج است و البته بهتر است در طول سال نیز مصرف شوند. اما به مقدار مشخص، 5 بادام، 8 پسته، 7 فندق و 1 قاشق غذاخوری کنجد و تخمه کدو یا آفتابگردان هریک 45 کیلوکالری انرژی دارند.
  3. مصرف میوه های خشک نظیر انواع برگه زردآلو، توت خشک و مویز و حتی انجیرخشک نیز در این شب بسیار خوب است، اما نباید با این تصور که میوه های خشک هیچ کالری ندارند در مصرفشان زیاده روی کرد. زیرا تکه های میوه خشک به دیل داشتن قند، دارای مقداری انرژی هستند. مثلا هر 5 عدد انجیر، 8 برگه زردآلو، نصف لیوان توت خشک یا 2 قاشق غذاخوری کشمش، 60 کیلوکالری انرژی دارند.
  4. یکی دیگر از رسم های خوب شب یلدا دور هم غذا خوردن است که باید در سایر ایام سال نیز این کار انجام شود. البته این دور هم بودن نباید به پرخوری منجر شود.
  5. کمی خلاقیت در تهیه غذا و خوراکی ها نیز می تواند این شب را به یادماندنی تر کند. تهیه نوشیدنی های سنتی مثل...
 

نبایدهای پنج گانه

  1. ممکن است شام سنگینی در این شب میل کنید و خوردن انواع میوه و آجیل به فاصله کم از شام باعث بروز مشکلات گوارشی شود. پیشنهاد می کنیم به دلیل تنوع زیاد خوراکی ها در این شب، شام را سبک میل کنید. از سوی دیگر، از دیدگاه طب سنتی خوردن انواع غذاها همچون آجیل، میوه و سبزیجات، نان و غلات و ... همزمان با هم سبب اختلال در هضم و فساد غذایی در معده می‌شود. مسمومیت، اسهال و استفراغ از عوارض پرخوری به شمار می‌روند. کسانی که در اثر پرخوری و همه چیز‌خوری دچار مشکل نشوند قطعاً تأثیر این مسئله در درازمدت در بدن آنها ایجاد شده و معده، کبد و روده‌ها را دچار عوارض فراوان می‌کند. افرادی که معده ضعیف‌تری داشته باشند با همه چیز‌خوری زودتر بیمار می‌شوند.
  2. از آنجا که در این مهمانی انواع مواد غذایی را با کالری مختلف میل می کنید، بهتر است به جای اینکه چای را با شیرینی یا شکلات بخورید آن را با چند عدد کشمش یا توت خشک یا یک عدد انجیر خشک بنوشید. حتی بهتر است در میان انواع شیرینی های تر به دنبال کوچکترین ها و کم خامه ترین ها باشید.
  3. میوه و آجیل از خوراکی های اصلی این شب هستند. بنابراین از خوردن شیرینی، به خصوص شیرینی های خامه دار و انواع شکلات خودداری کنید. در غیر اینصورت کالری فراوانی وارد بدنتان می شود. در شب یلدا مصرف آجیل یا میوه باید یک ساعت و نیم پس از شام باشد. همچنین هندوانه و آجیل همزمان مصرف نشود.
  4. هرگز در این شب چیپس، پفک و انواع اسنک نخورید. زیرا از طرفی خوردن این تنقلات در شب یلدا مرسوم نیست و از سوی دیگر مصرفشان جز دریافت کالری اضافی خاصیت دیگری ندارد.
  5. اجزای آجیل بهتر است مغز شده نباشد زیرا در اینصورت حجم آجیل مصرفی بیشتر می شود. بنابراین مغزهای بدون پوست بادام، پسته، فندق و حتی انواع تخمه ها را برای مهمانانتان نخرید!/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات