برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خواص ماست یونانی و نقش آن در حفظ سلامت بدن

خواص ماست یونانی و نقش آن در حفظ سلامت بدن ماست یونانی یکی از ارزشمندترین انواع ماست در سراسر جهان است که بافتی نرم و لطیف و کمی کشدار دارد. این ماست به‌دلیل داشتن کلسیم و پروتئین زیاد در گروه خوراکی‌های ارزشمند برای بیماران، ورزشکاران و افرادی که می‌خواهند در دوره رژیم لاغری دچار تحلیل عضلانی نشوند، قرار می‌گیرد.

ماست یونانی یکی از ارزشمندترین انواع ماست در سراسر جهان است که بافتی نرم و لطیف و کمی کشدار دارد. این ماست به‌دلیل داشتن کلسیم و پروتئین زیاد در گروه خوراکی‌های ارزشمند برای بیماران، ورزشکاران و افرادی که می‌خواهند در دوره رژیم لاغری دچار تحلیل عضلانی نشوند، قرار می‌گیرد. ماست یونانی در برابر کم‌چرب‌ترین انواع ماست معمولی هم چربی کمتری دارد و می‌توان ادعا کرد که میزان چربی ماست یونانی تقریبا صفر است. از این‌رو بیماران قلبی، افراد مبتلا به کلسترول خون بالا و باز هم کسانی که رژیم لاغری دارند، می‌توانند به‌راحتی این نوع ماست را در رژیم غذایی شان بگنجانند.

به گزارش «بهپو»، تولیدکنندگان ماست یونانی در روند تولید آن از یک مرحله اضافه‌تر استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب که آب اضافی، لاکتوز و مواد معدنی از ماست خارج می‌شود و چیزی که باقی می‌ماند ماستِ خامه‌ای غنی با قند کمتر، کربوهیدرات بیشتر و طعمی ترش است. اسیدی بودن این ماست کمک می‌کند تا سایر مواد مغذی راحت‌تر جذب بدن شود. ماست ساده یونانی میان‌وعده‌ای غنی از مواد مغذی است که برای سلامتی فواید زیادی دارد.

در ادامه، بیشتر با خواص این ماست بی‌نظیر آشنا می‌شوید و می‌توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 

خواص ماست یونانی

ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروبیوتیک‌های موجود در ماست یونانی می‌توانند فواید مهمی برای سلامتی داشته باشند. به عنوان مثال، ماست یونانی می تواند به تامین بخشی از پتاسیم دریافتی روزانه شما کمک کند.

پتاسیم برای حفظ فشار خون و مقابله با سدیم مهم است. همچنین نقش مهمی در منظم نگه داشتن ضربان قلب و کمک به انقباض ماهیچه ها ایفا می کند.

ماست یونانی همچنین منبع عالی ویتامین B12 است که به جلوگیری از کم خونی کمک می کند و سلول های خونی و اعصاب شما را سالم نگه می دارد.

علاوه بر این، ماست یونانی می تواند فواید سلامتی زیر را داشته باشد:

 

بهبود سلامت استخوان

ماست یونانی مقدار قابل توجهی کلسیم داردکه برای سلامت استخوان ها مهم است. کلسیم رایج ترین ماده معدنی در بدن شماست و بیشتر آن در اسکلت شما قرار دارد. دریافت کلسیم کافی به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند و استخوان های شما را متراکم تر نگه می دارد و کمتر مستعد شکستگی می شود.

 

سلامت دستگاه گوارش

ماست یونانی پروبیوتیک است، به این معنی که با کشت باکتری های زنده تولید می شود. این باکتری‌ها می‌توانند از باکتری‌های خوبی که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند، حمایت کنند. مصرف پروبیوتیک‌هایی مانند ماست یونانی توانایی دستگاه گوارش را برای هضم انواع غذاها بهبود بخشد. همچنین به تنظیم حرکات روده نیز کمک می کند.

 

سلامت قلب

ماست یونانی با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید مرتبط است که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. کلسترول و تری گلیسیرید می توانند به مرور زمان شریان های شما را سفت یا مسدود کنند و منجر به بیماری قلبی یا تصلب شرایین شوند. ماست یونانی با کنترل کلسترول، به شما در جلوگیری از بیماری قلبی یا کاهش سرعت پیشرفت آن کمک می کند.

 

کاهش خطر ابتلا به دیابت

مصرف ماست یونانی به کاهش خطر ابتلا به دیابت نیز کمک می کند. تجزیه و تحلیل اخیر یازده مطالعه نشان داد که مصرف منظم ماست می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 14 درصد کاهش دهد. برای درک اینکه چرا این اتفاق می افتد به مطالعات بیشتری نیاز است، اما شواهد پشت این ارتباط امیدوارکننده است.

 

کمک به ساخت عضلات

ماست یونانی مقادیر قابل توجهی از پروتئین باکیفیت را در خود جای داده است. تقریبا هر 150 گرم از ماست یونانی حاوی 16 گرم پروتئین مرغوب است که می‌تواند به ساخت عضلات کمک کند. این مساله برای افراد ورزشکار، نوجوانان، افرادی که رژیم لاغری دارند یا بیماران بستری‌شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. معمولا این افراد به‌دلیل عضله‌سوزی دچار تحلیل عضلانی می‌شوند و لازم است که حجم پروتئین دریافتی در برنامه غذایی شان بالا برود.

 

ارزش غذایی ماست یونانی

ماست یونانی منبع عالی ید است که از عملکرد سالم تیروئید و سیستم ایمنی قوی حمایت می کند.

همچنین منبع عالی مواد زیر است:

● ویتامین A

● ویتامین B12

● کلسیم

● پتاسیم

● ید

● فسفر

 

مواد مغذی در هر وعده

1 فنجان ماست یونانی 2 درصد چربی حاوی:

● کالری: 150

● پروتئین: 19 گرم

● چربی: 5 گرم

● کربوهیدرات: 9 گرم

● فیبر: کمتر از 1 گرم

● شکر: 9 گرم

هنگام بررسی اندازه وعده ها، مهم است که محتوای چربی ماست یونانی را بررسی کنید. ماست یونانی را می توان با شیر بدون چربی، شیر 2 درصد یا حتی شیر کامل درست کرد. بسته به محتوای چربی ماست، محتوای کالری آن می تواند متفاوت باشد.

 

ماست یونانی را با چی بخوریم

ماست یونانی طعم متفاوتی نسبت به سایر ماست ها دارد. از آنجا که مایع بیشتری از آن گرفته شده است، طعم تخمیر شده بیشتربه چشم می آید. این طعم قوی تر، ماست یونانی ساده را به افزودنی عالی برای غذاهای خوش طعم تبدیل می کند. طعم غنی و بافت خامه‌ای آن می‌تواند به غلیظ شدن سس‌ها، جایگزینی خامه ترش یا دیگر طعم‌های تند کمک کند.

از سوی دیگر، با افزودن شیرین کننده هایی مانند عسل یا میوه، ماست یونانی را می توان به عنوان یک دسر شیرین یا صبحانه مناسب مصرف کرد.

 

در اینجا چند ایده برای اضافه کردن ماست یونانی به رژیم غذایی شما وجود دارد:

● ماست یونانی را با عسل در وعده صبحانه ساده میل کنید.

● از ماست یونانی بدون طعم به عنوان جایگزین خامه ترش استفاده کنید.

● ماست یونانی را با یک اسموتی مخلوط کنید.

● ماست یونانی را در سس های خامه ای مخلوط کنید.

● از ماست یونانی برای تهیه برانی اسفناج استفاده کنید.

● سس ماست را با ماست یونانی درست کنید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، مصرف روزانه یک تا دو فنجان ماست یونانی کم‌چرب می‌تواند یک مکمل سالم برای رژیم غذایی شما باشد و به حفظ وزن شما نیز کمک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات