برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه هایی برای داشتن صبحانه سالم و کامل

توصیه هایی برای داشتن صبحانه سالم و کامل صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است و اگر آن را از برنامه غذایی خود حذف کنیم، فاکتورهای مهمی را در حفظ سلامت خود از دست خواهید داد

چرا باید صبحانه بخوریم؟

نخست به دلیل اینکه صبحانه اولین وعده غذایی بعد از حداقل 8 ساعت بی غذایی است. دوم اینکه بر اساس نتایج پژوهش های متعدد، صبحانه روی تغذیه بقیه روز تاثیر می گذارد. علاوه براین خطر ابتلا به چاقی یا دیابت در میان افرادی که صبحانه می خورند به مراتب کمتر از افرادی است که از این وعده غذایی صرفنظر می کنند.
 

چه بخوریم؟

برای بیشتر مردم صبحانه ایده ال از سه واحد تشکیل می شود: گلوسیدها با پایه دانه کامل، محصولات لبنی یا مواد غذایی دیگری که سرشار از کلسیم  اند و میوه. در کل این مواد غذایی حدود 300 کالری برای بدن تامین می کنند. نیازی نیست که حتما از مواد غذایی سرشار از پروتئین مثل گوشت و تخم مرغ استفاده کنید. اما می توانید این مواد غذایی را نیز در صبحانه خود بگنجانید؛ البته به شرط اینکه میزان چربی خون یا میزان کالری صبحانه را افزایش ندهد.
 

چند پیشنهاد برای داشتن یک صبحانه ی کامل در فصول مختلف

  • یک پیاله غلات سرشار ازفیبر، مقداری توت فرنگی و شیر کم چرب
  • غلات، یک عدد سیب و یک لیوان شیر خنک
  • نان گندم کامل با کره و مربا، یک عدد هلو به اضافه یک پیاله ماست
  • یک عدد تخم مرغ عسلی، یک تکه نان گندم کامل، میوه و یک فنجان شیر بدون سرشیر
  • پیراشکی کم چرب، یک قاچ طالبی و یک فنجان قهوه یا شیر

چه موادی را می توان جایگزین غلات کرد؟

اگر تمایل دارید غلات آماده کنید اما در عین حال ترجیح می دهید از مواد قندی و کالری آنها بپرهیزید یک پیاله برنج قهوه ای را امتحان کنید. این برنج سرشار از ویتامین B، مقوی و منبع فیبرهای مغذی است. برنج را شب آماده کنید. برای خوش طعم کردن آن، یک قاشق عسل، مقداری کشمش و یک تکه سیب و مقداری دارچین اضافه کنید. اگر برنج قهوه ایی دوست ندارید می توانید از دانه های دیگری از قبیل جو، گندک قرمز، جو دو سر، گندم سیاه و ... استفاده کنید.


نوشیدنی ها

بیشتر افراد چای یا قهوه را برای صبحانه انتخاب می کنند. اما توجه داشته باشید نوشیدنی های دیگری مثل انواع آب میوه ها نیز وجود دارد که ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کنند. کافیست یک فنجان توت فرنگی، یک عدد موز را با یک قاشق پودر ویتامینه و یک قنجان یخ خرد شده داخل مخلوط کن بریزید و یک صبحانه ی کامل و سرشار از آنتی اکسیدان میل کنید! می توانید برای تقویت استخوان هایتان یک فنجان ماست طبیعی نیز در کنار این معجون میل کنید.
 

وقتی نان و پنیر جواب نمی دهد

اگر تصور می کنید که نان و پنیر به اصطلاح «جواب نمی دهد»، روی نان تست تان 2 قاشق سوپخوری تن با اندکی سس مایونز کم چرب بمالید و میل کنید. ماهی تن منبع غنی امگا 3 و پروتئین های مغذی است. برای ایجاد تنوع غذایی می توانید ماهی آزاد دودی سرد یا گرم نیز میل کنید.
 

چه کنیم که از خوردن صبحانه لذت ببریم؟

برای آمادگی لازم جهت صرف یک صبحانه کامل، لازم است شام را زود مصرف کنید تا صبح هنگام، احساس گرسنگی کامل داشته باشید. زودتر از خواب بیدار شوید و به نرمش‌های معمول بپردازید. کمی آب میوه مصرف کنید و زمان لازم برای صرف صبحانه را درنظر بگیرید. صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هایی چون دیرکرد وقت و زمان سرویس اداری و یا ساعت اداری میل کنید.هنگام صبحانه به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید، با اعضای خانواده صحبت کنید و از بیان و یادآوری آنچه نشاط را از شما دور می‌کند خودداری نمایید. از خوردن غذاهای کافئین دار مانند چای، قهوه و کاکائو در هنگام شب خودداری کنید. ازخوردن غذاهای سنگین و پرچرب درهنگام شام خودداری کنید زیرا این کار اشتهای شما را کور می‌کند. از تماشای تلویزیون یا فکرکردن به کار و مسوولیت‌های روزانه خودداری کرده و صرفا به آنچه میل می‌کنید توجه نمایید. به یاد داشته باشید دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفید ومغذی می‌شود و میزان جذب چربی بدن را بالا می‌برد. هنگام صبحانه قبل و بعد از آن مطلقا سیگار نکشید. مواد مغذی و پرکالری وانرژی زا درگروه صبحانه جای می‌گیرد. شما بسته به ذائقه و وضعیت مزاجی خود می‌توانید ازاین مجموعه وسیع، تعدادی را انتخاب ودررژیم غذایی خود بگنجانید.
 

قرص های ویتامین تان را فراموش نکنید

سفارش آخر اینکه بهتر است صبحانه را با مصرف ویتامین ها کامل کنید. شری لیبرمن، متخصص تغذیه توصیه می کند مکمل های غذایی را با صبحانه میل کنید زیرا در اینصورت احتمال اینکه دچار حالت تهوع بشوید را به حداقل می رسانید و مواد معدنی بیشماری جذب می کنید.
شایان ذکر است، برای بالا رفتن بازدهی بیشتر در کار و داشتن روحیه‌ای شاد و جسمی سالم درمحل کار لازم است به ارزش غذایی صبحانه واقف باشیم و بدانیم که کسانی که صبحانه میل نمی‌کنند، از ویتامین‌های ضروری مثل A ، C، B12  و ریبوفلاوین، کلسیم، منیزیم و فسفر بهره کمتری می‌برند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات