برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مضرات نودل برای سلامت از آنچه تصور می کنید بیشتر است

مضرات نودل برای سلامت از آنچه تصور می کنید بیشتر است نودل غذایی فوری و محبوب در بین همه گروه های سنی است اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند زمینه بروز چاقی و بیماری‌های متابولیک مختلف مانند افزایش فشار خون، قند خون و چربی خون را برای فرزندتان یا خود شما به‌دنبال داشته باشد.

از آنجایی که آماده‌سازی نودل بسیار ساده و سریع است و این محصول غذایی ظاهری شبیه به اسپاگتی دارد، بنابراین بسیاری از کودکان تمایل زیادی به خوردن این غذا نشان می‌دهند و متاسفانه مادران هم به‌خاطر آماده شدن سریع این غذا و تمایل فرزندشان به مصرف آن، گاهی نودل را بیش از اندازه در رژیم غذایی کودکان جای می‌دهند. این درحالی است که براساس اعلام انجمن تغذیه آمریکا بهتر است که حد اعتدال در مصرف نودل‌ها رعایت شود تا سلامت کودکان یا حتی بزرگسالان به خطر نیفتد.

 

کودکان نباید در مصرف نودل زیاده‌روی کنند!

به گزارش «بهپو»،‌ اگر بخواهید بدانید که چرا باید مصرف نودل به یک تا دو بار در طول هر ماه محدود شود باید در مرحله اول به این نکته توجه داشته باشید که نودل‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند. رشته‌های نودل ترکیبی از آرد، نمک و یک نوع روغن گیاهی (معمولا روغن پالم) هستند. در کنار رشته‌های نودل معمولا یک پاکت کوچک ادویه قرار داده می‌شود که حاوی حجم قابل توجهی از نمک، ادویه و ترکیبی به نام منوسدیم گلوتامات است.

حالا که مواد تشکیل‌دهنده نودل را بیشتر شناختید، شاید متوجه باشید که زیاده‌روی در مصرف این ماده غذایی می‌تواند زمینه بروز چاقی و بیماری‌های متابولیک مختلف مانند افزایش فشار خون، قند خون و چربی خون را برای فرزندتان یا خود شما به‌دنبال داشته باشد. از طرف دیگر، هرچند که میزان کالری نودل از کالری انواع پاستا کمتر است اما میزان فیبر و پروتئین موجود در نودل هم بسیار پایین است. به همین دلیل شما نمی‌توانید در برنامه کاهش وزن نیز به‌طور منظم از نودل به‌عنوان منبعی برای تامین کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مورد نیاز بدن استفاده کند چون در این صورت با کمبودهای دیگری مانند کمبود فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و املاح مواجه خواهید شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف نودل فوری به طور قابل توجهی خطر بروز برخی بیماری‌ها و امراض مزمن را به ویژه در گروه‌های خاصی از افراد افزایش می‌دهد.

مصرف این ماده خوراکی می‌تواند با خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی نظیر امراض قلبی، دیابت و حتی سکته مغزی مرتبط باشد.

هشت دلیل مضر بودن نودل فوری برای سلامتی به شرح زیر است:

 

چربی زیاد

یک بسته 85 گرمی نودل حاوی 14.5 چربی است و چربی اشباع شده ناسالم 6.5 گرم آن را تشکیل می‌دهد که یک سوم بیشتر از میزان مجاز مصرف روزانه است.

 

برخوردار نبودن از پروتئین و مواد معدنی

به سختی می‌توان ارزش غذایی در این ماده خوراکی مشاهده کرد. میزان ویتامین C ،A و کلسیم در آن صفر است. نودل تنها حاوی چهارم گرم پروتئین و 10 درصد آهن است که برای تامین نیاز بدن بسیار اندک است.

 

وجود انواع طعم دهنده‌ها

پودر‌های طعم دهنده به کار رفته در نودل از نمک، قند، ادویه و «مونوسدیم گلوتامات» ساخته شده که بیشتر آنها برای سلامتی ضرر دارند.

 

نمک زیاد

نودل فوری حاوی مقدار بسیار بالایی سدیم است که با مصرف هر بسته آن 41 درصد از میزان نمک مجاز بدن در روز تامین می‌شود. بیشتر سدیم موجود در این ماده خوراکی از طعم‌دهنده‌های آن ناشی می‌شود.

 

وجود ماده شیمیایی بیسفنول A

این ماده شیمیایی در بسته بندی نودل استفاده می‌شود و بر مسیری که هورمون‌ها پیام‌ها را به سراسر بدن می‌فرستند تاثیر مختل‌کننده می‌گذارد.

 

کالری زیاد

یک بسته از نودل به عنوان دو وعده غذایی به لحاظ جذب کالری به حساب می‌آید. یک بسته کامل این خوراکی حاوی 400 کالری است.

 

شیوه ناسالم آماده‌سازی نودل

برای اینکه بتوان بسته‌های حاوی نودل را برای چند ماه نگهداری کرد تولیدکنندگان آن را در روغن سرخ می‌کنند که برای سلامتی مضر است.

 

سندرم متابولیک قلبی

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف نودل فوری برای دو تا سه بار در طول هفته با ابتلا به این سندرم ارتباط دارد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌ها همچون دیابت و سکته مغزی را افزایش دهد.

 

راه‌های غنی‌سازی نودل

همان‌طور که گفته شد، رشته‌های نودل ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارند اما به هر حال کودکان زیادی به خوردن این خوراکی علاقه نشان می‌دهند. اگر کودک شما هم جزو طرفداران نودل است، بهتر است که به‌جای حذف نودل از رژیم غذایی کودک، با راه‌های غنی‌سازی نودل و بالا بردن ارزش تغذیه‌ای ‌آن بیشتر آشنا شوید و مصرف نودل را در رژیم غذایی فرزندتان به یک یا دو بار در طول ماه محدود کنید.

شما می‌توانید برای مغذی‌تر کردن رشته‌های نودل، هر بسته از نودل را در درجه اول با حداقل 3 لیوان آب بجوشانید و آب اضافی را دور بریزید. این کار به کم کردن میزان نمک موجود در رشته‌های نودل کمک می‌کند. در درجه بعدی هم بهتر است که استفاده از ادویه عرضه‌شده همراه با بسته‌بندی نودل را فراموش کنید. درنهایت، نودل‌های آبکش‌شده را با پوره گوجه‌فرنگی، روغن زیتون، انواع سبزیجات مورد علاقه فرزندتان، انواع گوشت‌های مورد علاقه او یا حتی با سس‌هایی مانند سس ماکارونی ترکیب و آماده خوردن کنید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، به این ترتیب هم می‌توانید یک وعده غذایی جذاب به فرزندتان بدهید و هم ریزمغذی‌های بیشتری به بدن او برسانید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات