برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هرآنچه که باید درباره بلفاروپلاستی بدانید

هرآنچه که باید درباره بلفاروپلاستی بدانید بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که افتادگی پلک را ترمیم می کند. با افزایش سن، پلک ها کشیده و ماهیچه های حمایت کننده از آنها ضعیف می شوند. در نتیجه، چربی اضافی در بالا و زیر پلک جمع و باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک های فوقانی و کیسه های زیر چشم می شود.

بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که افتادگی پلک را ترمیم می کند و ممکن است شامل برداشتن پوست، ماهیچه و چربی اضافی باشد. با افزایش سن، پلک ها شما کشیده می شود و ماهیچه های حمایت کننده از آنها ضعیف می شوند. در نتیجه، چربی اضافی ممکن است در بالا و زیر پلک شما جمع و باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک های فوقانی و کیسه های زیر چشم شود.

به گزارش «بهپو»، افتادگی شدید پوست اطراف چشم‌ها علاوه بر این که شما را مسن‌تر نشان می‌دهد، می‌تواند دید جانبی (دید محیطی) به‌ویژه قسمت‌های فوقانی و بیرونی میدان دید را کاهش دهد. بلفاروپلاستی می تواند این مشکلات بینایی را کاهش داده یا از بین ببرد و چشمان شما را جوان تر و هوشیارتر نشان دهد.

 

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یکی از اقدامات زیبایی برای جوان‌سازی پلک است که در بیشتر موارد از طریق جداسازی پوست اضافی در پلک بالایی یا پلک پایینی انجام می‌شود تا درنهایت حالت جوانی و شادابی بیشتری را به آنها بازگرداند. با اینکه بلفاروپلاستی در پلک بالایی یا پایینی برای بهتر کردن جلوه چشم‌ها انجام می‌شود، این دو حالت کمی با همدیگر تفاوت دارند.

بلفاروپلاستی برای پلک بالایی زمانی به‌کار گرفته می‌شود که مقداری پوست اضافی واقعا چشم‌ها را افتاده و نیمه‌باز نشان بدهد. بلفاروپلاستی برای پلک پایینی هم معمولا برای جداسازی پوست و چربی اضافی از پلک‌ها انجام می‌شود تا جلوه بهتری به پف‌کردگی‌ زیر چشم‌ها بدهد. این دو روش بلفاروپلاستی را می‌توان به‌صورت جداگانه یا همراه با یکدیگر انجام داد.

 

دلایل انجام بلفاروپلاستی

اگر افتادگی پلک مانع از باز شدن کامل چشم ها یا پایین آوردن پلک های پایینی شود، بلفاروپلاستی به اصلاح این مشکل کمک می کند. برداشتن بافت اضافی از پلک بالایی می تواند بینایی شما را بهبود بخشد. بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین می تواند چشمان شما را جوان تر و هوشیارتر نشان دهد.

در موارد زیر بلفاروپلاستی یکی از گزینه های درمان است:

 

افتادگی پلک بالایی

پوست اضافی پلک های بالایی بطوری که بینایی محیطی را مختل می کند

پوست اضافی در پلک پایین

کیسه های زیر چشم

 

بیشتر بخوانید: افتادگی پلک، ناخوشایند اما درمان پذیر

 

مزیت‌های بلفاروپلاستی

به زبان ساده، بلفاروپلاستی یکی از بهترین راهکارها برای جوان‌سازی و شاداب‌سازی تمام چهره است. بلفاروپلاستی پلک بالایی می‌تواند به باز شدن چشم‌ها کمک کند و باعث شود که چهره شما جوان‌تر و هوشیارتر به نظر برسد. جراحی پلک پایینی هم می‌تواند ناحیه زیر چشم‌ها را صاف‌سازی کند، پف‌کردگی آنها را کاهش دهد و حالت خستگی آنها را نیز کمتر کند. درحالی که بلفاروپلاستی می‌تواند با مواردی مانند افتادگی پوست و کیسه‌های زیر چشم که با افزایش سن تشدید می‌شوند مقابله کند، قابلیت‌های این عمل زیبایی فقط به این موارد محدود نمی‌شود. درواقع مشکلاتی که به‌سادگی ریشه ژنتیکی دارند، مانند افتادگی پلک‌ها یا پتوز مادرزادی با جراحی پلک وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.

توجه داشته باشید که بلفاروپلاستی برای بعضی افراد نمی‌تواند یک راه‌حل دائمی باشد اما بلفاروپلاستی پلک پایینی معمولا به تکرار نیاز ندارد. اگر در زمان جراحی بلفاروپلاستی پلک بالایی کم‌سن و جوان باشید، احتمالا با گذشت 5 تا 7 سال دوباره به بلفاروپلاستی پلک بالایی نیاز پیدا خواهید کرد زیرا پوست با افزایش سن به‌طور طبیعی دچار افتادگی می‌شود و حجمش کاهش می‌یابد.

بهترین افراد برای جراحی بلفاروپلاستی، افرادی هستند که از نظر سلامت عمومی بدن در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برند و تصورات واقع‌بینانه‌ای از اقدامات زیبایی دارند. برای انجام بلفاروپلاستی بهتر است که سنتان به 35 سال رسیده باشد اما اگر افتادگی پلک واقعا در خانواده شما رایج باشد، با مشورت پزشکان متخصص می‌توانید این جراحی را زودتر از 35 سالگی انجام دهید.

 

جراحی بلفاروپلاستی در مقابل گزینه‌های غیرجراحی

هنگامی که پوست اضافی قابل توجهی در اطراف چشم‌ها وجود داشته باشد (چه در قالب زائده‌ای روی پلک بالایی و چه چین‌وچروک‌های زیاد در زیر چشم‌ها)، تقریبا هیچ گزینه دیگری نمی‌تواند به نتایج بلفاروپلاستی برسد. بعضی از گزینه‌های غیرجراحی وجود دارند که می‌توانند کمک کنند، خصوصا اگر مشکل افتادگی پلک یا کیسه‌های زیر چشم شدید نباشد. در این موارد، پزشکان از روش‌هایی مانند میکرونیدلینگ با فرکانس رادیویی یا لیزر فرکشنال برای سفت‌سازی و ضخیم‌سازی پوست اطراف چشم‌ها کمک می‌گیرند. حتی در مواردی از این روش‌ها کنار جراحی بلفاروپلاستی کمک گرفته می‌شود.

اقدامات تزریقی مختلفی وجود دارند که می‌توانند برای پلک بالایی یا پلک پایینی کارآمد باشند. پزشکان از نوروتوکسین‌هایی مانند بوتاکس در عضلات چشم‌ها استفاده می کنند تا محل قرارگیری ابروها بالاتر برود و فضای پلک بالایی افزایش یابد. برای پلک پایینی هم فیلرها می‌توانند موثر باشند چراکه پف چربی را پوشش می‌دهند و حجم برآمدگی‌ها را به گونه‌ای بیشتر می‌کنند که صاف و مسطح به نظر برسند. در هر صورت، نتایج نهایی این اقدامات تزریقی به آناتومی خاص هر انسان بستگی دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند مانند جراحی بلفاروپلاستی دائمی و چشمگیر باشد.

 

چطور برای بلفاروپلاستی آماده شویم؟

فرقی نمی‌کند که این جراحی روی پلک پایینی انجام شود یا روی پلک بالایی؛ چون بلفاروپلاستی در هر صورت نوعی جراحی محسوب می‌شود. به همین دلیل هم استانداردها و محدودیت‌های خاصی برای یک هفته منتهی به جراحی بلفاروپلاستی وجود دارند، ازجمله ممنوعیت سیگار کشیدن یا استعمال دیگر انواع دخانیات و همچنین ممنوعیت استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون.

 

عوارض بلفاروپلاستی

با توجه به اینکه با یک عمل جراحی مواجه هستیم و این جراحی باید روی پوست بسیار نازک اطراف چشم‌ها انجام بگیرد، انتخاب پزشک متخصص و کاملا باتجربه ضرورت دارد. با این‌حال، عوارض جانبی احتمالی می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: عفونت و خونریزی، تحریک و خشک شدن چشم ها، غیرعادی شدن حالت چشم ها و در موارد شدید ناتوانی در بستن چشم ها، آسیب عضلات چشم، تاری دید موقت یا به ندرت از دست دادن بینایی و در نهایت گاهی نیاز به جراحی بعدی پیدا می کنید. خطرهای مرتبط با جراحی مثل لخته شدن خون یا واکنش های بیهوشی نیز وجود دارد.

 

مراقبت‌های بعد از جراحی

مراقبت‌های بعد از جراحی بلفاروپلاستی (هم برای پلک پایینی و هم برای پلک بالایی) بسیار ساده و واضح هستند. بیمار در اولین 48 ساعت پس از جراحی باید کیسه یخ روی چشم‌ها قرار دهد. این کار باید به مدت 20 دقیقه در هر یک ساعت بیداری انجام شود. توجه داشته باشید که بعضی از ورم‌ها فقط برای چند روز اول باقی می‌مانند و بعضی از کبودی‌ها می‌توانند تا یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کنند. بلفاروپلاستی پلک بالایی به برش کوچکی در چین‌خوردگی پلک بالایی نیاز دارد. پس بخیه‌ها باید 5 تا 7 روز باقی بمانند و استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک هم ضرورت دارد. با این‌حال، با گذشت 48 ساعت از جراحی می‌توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید و بابت تماس ترکیبات آنها با بخیه‌ها نگرانی نداشته باشید. بلفاروپلاستی پلک پایینی هم عمدتا از طریق یک برش کوچک داخل پلک انجام می‌گیرد و درنتیجه نیازی به بخیه ندارد. با این‌حال، پزشکان احتمالا قطره چشم را برای شما تجویز خواهند کرد. این قطره‌ها باید دو بار در روز و به مدت یک هفته استفاده شوند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مایوکلینیک»، بسیاری از افراد از نتایج بلفاروپلاستی مانند ظاهری آرام و جوان تر و اعتماد به نفس بیشتر ابراز رضایت می کنند. برای برخی افراد، نتایج جراحی ممکن است تا آخر عمر باقی بماند. برای برخی دیگر، افتادگی پلک ممکن است عود کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات