برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علاج دومین نفر در جهان از ویروس ایدز بدون مداخله پزشکی

علاج دومین نفر در جهان از ویروس ایدز بدون مداخله پزشکی دانشمندان دومین شخصی را شناسایی کرده‌اند که بدون هیچ درمان پزشکی عفونت ویروس ایدز یا ‌اچ‌آی‌وی از بدنش پاک شده است.

دانشمندان دومین شخصی را شناسایی کرده‌اند که بدون هیچ درمان پزشکی عفونت ویروس ایدز یا ‌اچ‌آی‌وی از بدنش پاک شده است.

به گزارش «بهپو»، این دانشمندان که گزارش کارشان را روز دوشنبه در مجله «سالنامه‌های پزشکی داخلی» منتشر کرده‌اند، می‌گویند این زن نامبرده‌نشده که در آرژانتین زندگی می‌کند در سال ۲۰۱۳ میلادی مبتلا به اچ‌آی‌وی یا ویروس نقص ایمنی اکتسابی تشخیص داده شد.

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران از سال ۲۰۱۷ میلادی به دنبال یافتن ردی از ویروس از DNA بیمار بوده‌اند. این پژوهشگران حتی هنگامی که این زن در مارس ۲۰۲۰ نوزادی به دنیا آورد، جفت او را نیز از این لحاظ بررسی کردند. این دانشمندان پس از توالی‌یابی ژنتیکی میلیاردها سلول در بدن این بیمار تایید کردند که او عاری از ویروس ایدز شده است.

داروهای موجود برای ایدز یا درمان‌های «ضدرترو ویروسی» این امکان را فراهم کرده است که در بسیاری از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی عفونت را تحت کنترل نگه‌داشت اما بیماران برای پیشگیری از تکثیر ویروس باید به طور مداوم این داروها را مصرف کنند. تا به حال چهار نفر در تاریخ «علاج‌شده» از ویروس ایدز اعلام شده‌‌اند، دو نفر از این بیماران- «بیمار برلین» و «بیمار لندن»- پس از دریافت پیوند سلول بنیادی علاج شدند اما این شیوه درمانی پرخطر است و امتحان در سایر بیماران موفقیت‌آمیز نبوده است.

تنها مورد قبلی که دانشمندان پاک شدن کامل خودبه‌خودی ویروس ایدز را بدن بیماری تایید کرده‌اند، مربوط به سال ۲۰۲۰ میلادی در زنی به نام «لورین ویلن‌برگ» یا «بیمار سانفرانسیسکو» بوده است که پزشکان او را نخستین مورد علاج کامل از ویروس ایدز بدون مداخله پزشکی نامیدند.

ویلن‌برگ و بیمار نامبرده‌نشده آرژانتینی جزو زیرگروه کوچکی از بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی قرار می‌گیرند که «کنترل‌کننده‌های نخبه» نامیده می‌شوند و دستگاه ایمنی‌شان می‌تواند به طور طبیعی ویروس ایدز را مهار کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «بیزینس اینسایدر»، بیمار آرژانتینی اهل شهر اسپرانزا در این کشور است، «بیمار اسپرانزا» (کلمه‌ای که در اسپانیایی به معنای امید است) نامیده شده است.او یک دختر دارد و عاری از اچ‌آی‌وی است و در انتظار تولد دومین فرزندش هم هست./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات