برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خستگی مفرط، احتمال حمله قلبی را در مردان افزایش می‌دهد

خستگی مفرط، احتمال حمله قلبی را در مردان افزایش می‌دهد پژوهشگران روسی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که خستگی مفرط می‌تواند احتمال حمله قلبی را در مردان افزایش دهد.

پژوهشگران روسی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که خستگی مفرط می‌تواند احتمال حمله قلبی را در مردان افزایش دهد.

به گزارش «بهپو»، بررسی جدید پژوهشگران روس نشان می‌دهد مردانی که خستگی زیادی را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض حمله قلبی قرار می‌گیرند. خطر حمله قلبی مرتبط با خستگی، به ویژه در مردانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند و یا از همسر خود جدا شده‌اند، بیشتر است.

«دمیتری پانوف»، از پژوهشگران این پروژه گفت: خستگی مفرط، احساس بی‌روحی و افزایش تحریک‌پذیری را به همراه دارد. به نظر می‌رسد که این پاسخی نسبت به مشکلات حل‌نشدنی زندگی است؛ به ویژه هنگامی که افراد نمی‌توانند با عوامل استرس‌زا، سازگاری بلندمدت داشته باشند.

پژوهشگران در این پروژه، رابطه میان فرسودگی و خطر حمله قلبی را در مردان بدون سابقه بیماری قلبی-عروقی مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان براساس سطح خستگی، در سه دسته بدون خستگی، متوسط یا بالا طبقه‌بندی شدند و به مدت ۱۴ سال مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش نشان داد که به طور کلی، ۶۷ درصد مردان به خستگی مفرط مبتلا هستند که ۱۵ درصد آنها در سطح بالا و ۵۲ درصد در سطح متوسط قرار دارند. ۳۳ درصد نیز تحت تاثیر خستگی قرار نگرفته بودند. تقریبا سه چهارم مردان مبتلا به فشار خون بالا، از خستگی مفرط رنج می‌بردند که ۵۸ درصد آنها در سطح بالا و ۱۶ درصد در سطح متوسط قرار داشتند.

پژوهشگران در همه مردان، ارتباط میان خستگی مفرط و خطر حمله قلبی را تجزیه و تحلیل کردند. مردانی که میزان خستگی آنها، متوسط یا بالا بود، طی پنج سال، ۲/۷ برابر، طی ۱۰ سال، ۲/۲۵ برابر و طی ۱۴ سال، ۲/۱ برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار داشتند.

بررسی‌ها نشان داد که خطر حمله قلبی در مردانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند و یا از همسر خود جدا شده‌اند، نسبت به مردان متاهل بیشتر است. همچنین خطر حمله قلبی در مردان دارای تحصیلات ابتدایی در مقایسه با مردانی که مدرک دانشگاهی داشتند، ۲/۲ برابر بیشتر بود. مردان میانسال در مقایسه با مردان جوان بیشتر در معرض خطر قرار داشتند.

پانوف در مورد تاثیر وضعیت تاهل در رابطه با فرسودگی و حمله قلبی گفت: تنها زندگی کردن، حمایت اجتماعی کمتری را نشان می‌دهد. این موضوع، یک عامل خطر جداگانه برای بروز سکته قلبی و مغزی به شمار می‌رود.

وی افزود: یافته‌های این پژوهش، الگویی را نشان می‌دهند که رابطه میان آسیب اجتماعی را با خستگی حیاتی به نمایش می‌گذارد. هنگام ارزیابی خطر، رابطه خستگی با عوامل تهدیدکننده موثر در بیماری‌های قلبی-عروقی باید در نظر گرفته شوند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس‌دیلی»، پانوف ادامه داد: تلاش برای رفاه و کاهش استرس در خانه و محل کار می‌تواند به کاهش خستگی مفرط کمک کند. مشارکت در گروه‌های اجتماعی نیز یکی از راه‌های افزایش حمایت اجتماعی و آسیب‌پذیری کمتر در برابر فشارهای روانی است. این کارها به همراه سبک سالم زندگی می‌توانند برای سلامت قلب مفید باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات