برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 فرمان برای از کار انداختن قلب!

10 فرمان برای از کار انداختن قلب! وقتی پای بیماری‌های قلبی به میان می‌آید، مواردی وجود دارد که نمی‌توانید کنترل کنید؛ شبیه به بالا رفتن سن و سال یا بیماری‌های قلبی یکی از والدین، اما مواردی بیشتر وجود دارد که می‌توانید رعایت کنید تا ضربان قلبتان را به خطر نیندازید
وقتی پای بیماری‌های قلبی به میان می‌آید، مواردی وجود دارد که نمی‌توانید کنترل کنید؛ شبیه به بالا رفتن سن و سال یا بیماری‌های قلبی یکی از والدین، اما مواردی بیشتر وجود دارد که می‌توانید رعایت کنید تا ضربان قلبتان را به خطر نیندازید. برای مراقبت از قلبتان این فهرست ویژه به شما می‌گوید، چه کارهایی را انجام ندهید.

1-به سیگار کشیدن ادامه دهید

یکی از دلایل اصلی بیماری‌های قلبی، کشیدن سیگار است. سیگار باعث بالارفتن فشارخون و باعث ایجاد لخته خون می‌شود و سطح کلسترول مثبت را پایین می‌آورد. دلیل اصلی مرگ‌های زودهنگام را نیز تشکیل می‌دهد. هرچند ترک سیگار ممکن است یکی از سخت‌ترین ترک عادت‌ها باشد، اما پاداشی که از این ترک عادت نصیبتان می‌شود، نه فقط بهترین پاداش است، بلکه سریع‌ترین پاداش نیز به حساب می‌آید. دکتر نیسا گلدبرگ، متخصص قلب می‌گوید: «وقتی که شما سیگار را ترک می‌کنید، چند روز پس از ترک کامل خطر عوارض قلبی در شما کاهش می‌یابد. پس از یک سال احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی نصف می‌شود و پس از ده سال، انگار که شما هیچ‌وقت لب به سیگار نزده‌اید

2-معاینه منظم را فراموش کنید

زمانی که به‌صورت منظم به پزشک مراجعه نمی‌کنید، ممکن است عوامل خطرآفرین برای بیماری‌های قلبی‌تان را که در سکوت شما را همراهی می‌کنند، تشخیص ندهید. برای نمونه فقط با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های روتین متوجه می‌شوید که عوامل خطرسازی مانند کلسترول بالا یا فشارخون بالا شما را احاطه کرده‌اند یا نه. اگر هم که هزینه معاینه و مراجعه به پزشک و آزمایشگاه است که دست و دلتان را می‌لرزاند هم می‌توانید به هزینه درمان سکته قلبی فکر کنید و هم می‌توانید فعالانه در صحنه حاضر شوید و درمانگاه‌ها و پزشک‌هایی را شناسایی کنید که با رقمی پایین این معاینه را برای شما انجام می‌دهند. مطلب "آزمایشات و معاینات ضروری برای گروه های سنی مختلف" در این زمینه راهنمای مناسبی می باشد.

3-درد قفسه سینه را به روی خودت نیاور

وقتی که قلب شما درد می‌گیرد و دلیلش را نمی‌دانید، حتما به سراغ پزشک بروید. اگر که در هنگام ورزش کردن دچار درد در قفسه سینه می‌شوید، یعنی پرچم قرمز بالا است و باید به آ‌ن توجه نشان دهید، اما اگر پس از یک وعده غذایی سنگین چنین احساسی پیدا کردید، احتمال بیشتری دارد که معده شما است برایتان دردسر درست کرده است. درد در قفسه سینه بیشتر شبیه به احساس فشار است تا درد واقعی. معمولا افراد آن را جلوی سینه‌شان احساس می‌کنند و همراه با کشیده شدن درد تا قسمت‌های شانه یا نزدیک به بازوی سمت چپشان است، اما اگر احساس می‌کنید که یک فیل روی قفسه سینه‌تان نشسته است و در حال عرق‌ریزی هستید، وضعیتی اضطراری پیش آمده است و باید هرچه سریع‌تر به اورژانس زنگ بزنید. درنظر داشته باشید که هیچ دکتری نمی‌تواند از پشت تلفن به شما بگوید که موقعیت‌تان تا چه اندازه اضطراری است، پس بهتر است در صورت چنین اتفاقی خودتان را برای معاینه به پزشک برسانید. مطلب "علل مختلف درد قفسه سینه" را از دست ندهید.

4-بگو همه‌اش تقصیر ژن‌هایت است


داشتن سابقه بیماری قلبی در خانواده، یکی از عوامل تعیین‌کننده برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به مشکلات قلبی است. براساس گزارش انجمن قلب آمریکا«اگر یکی از والدین در سنین جوانی دچار حمله قلبی شده باشد، فرزندان پسرشان دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی خواهند بود و درباره دخترانشان این خطر 70 درصد بیشتر می‌شود.» با وجود این، بیماری‌ قلبی فقط چیزی نیست که به شما ارث رسیده باشد و روش‌هایی وجود دارد که این احتمال را پایین می‌آورد. برای مثال با کاهش کلسترول بد یا LDL می‌توانید این احتمال را تا 50 درصد کاهش دهید. یک بررسی منتشرشده در سال 1998در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا(JAMA) نشان داد با مصرف داروی استاتینی کاهنده کلسترول، می‌توان خطر را در افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند کاهش داد و به حدی کمتر از فردی رساند که سابقه خانوادگی این بیماری‌ها را ندارد. بنابراین در برخی موارد می‌توان تاثیر سابقه خانوادگی بیماری قلبی را رفع کرد. با وجود این، در قدم اول باید بدانید که سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا سکته مغزی دارید یا نه. چند ساعتی وقت بگذارید تا درباره سابقه بیماری قلبی در خانواده‌تان اطلاعات جمع‌آوری کنید. مطمئن باشید که اطلاعات خوبی از این راه به دست می‌آورید و در‌‌نهایت می‌توانید سرنوشتتان را جدا از سابقه خانوادگیتان تعیین کنید.

5-بی‌حرکت زندگی کنید

زندگی بی‌حرکت و نشسته احتمال مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد، در حالی که فعالیت‌های فیزیکی به سادگی به زندگی طولانی‌تر منجر می‌شود. تمرین‌های ورزشی باعت کاهش فشارخون می‌شوند، سطح کلسترول را بهبود می‌بخشند، وزن شما را کم می‌کند، به عملکرد رگ‌های خونی سود می‌رساند و در میان تمام این ویژگی‌ها باعث کاهش استرس نیز می‌شود. حتی اگر در 20سال گذشته فعالیت ورزشی نداشته‌اید، بازهم برای استفاده از تاثیر مثبت ورزش دیر نیست. فقط لازم است پیش از آغاز یک برنامه ورزشی با دکترتان صحبت کنید.

6-دارو‌هایتان را نوش‌جان نکنید


اگر که داروهای قلبی خود را مصرف نکنید، به مصیبت‌های قلبی دچار می‌شوید. بیشتر آدم‌ها فکر می‌کنند، فقط هنگامی که به حمله قلبی با سکته مغزی دچار می‌شوند، باید داروهای استاتینی کاهنده کلسترول را مصرف کنند، اما این فکر درست نیست. تصور کنید که خوردن داروهای قلبی، شبیه به بیمه‌شدن علیه مشکلات قلبی عمل می‌کند. پس هیچ‌وقت بدون مشورت پزشک دوز قرص‌ها را دستکاری یا خوردن داروهای قلبی را متوقف نکنید.

7-به دورکمربندتان نگاه نکنید

اگر اندازه دور کمرتان به آرامی درحال افزایش است، باید نگران شوید. افزایش وزن در دوران میانسالی، ممکن است به خاطر «سندرم متابولیک» باشد. این سندرم مجموعه‌ای از عوامل خطرساز را دربرمی‌گیرد که به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت منجر می‌شود. دکتر گلدبرگ می‌گوید: «در بیشتر اوقات افزایش اندازه دور کمر، نشاندهنده دو برابر شدن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی است.» این نکته دلیل خوبی است تا تلاش خود را برای حفظ تناسب اندام دو برابر کنید. ورزش کردن فقط برای رسیدن به سایز ایده‌آل نیست، برای سالم ماندن هم هست.

8-تپش قلب مهم نیست

تپش قلب باعث احساس ناخوشایندی در قفسه سینه می‌شود و تنگی نفس و احساس سیاهی رفتن چشم‌ها یا غش کردن واقعی ممکن است، یکی از نشانه‌های نامنظم بودن ریتم قلب باشد.این یک مشکل الکتریکی در قلب شماست که باعث می‌شود ضربان قلب شما نامنظم شود و گاهی سریع‌تر و گاهی کند‌تر بزند. البته اگر برای چند ثانیه احساس تپش قلب می‌کنید و دیگر اثری از آن نیست، اهمیتی ندارد. این موارد ممکن است به خاطر کافئین زیاد، شکلات، آسم یا حتی داروهای سرماخوردگی‌تان باشد، اما اگر تپش قلب مستمر و با نشانه‌های دیگر همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.
 

9-بگذارید فشارخون دیوانه‌بازی دربیاورد

ساده‌ترین راه برای ضربه‌فنی کردن قلبتان این است که کاری به کار بالا و پایین رفتن فشارخونتان نداشته باشید و آن را درمان نکنید. اگر فشارخون بالا کنترل نشود، قلب مجبور است سخت‌تر کار کند که همین کار سخت به نارسایی قلبی منجر می‌شود. فشارخون بالا همچنین باعث سخت شدن شریان‌ها می‌شود و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد. فشارخون بالا را می‌توان با رژیم غذایی مناسب، ورزش و در ‌‌نهایت دارو کنترل کرد. ما در مطلب "فشار خون چیست؟ فشار خون بالا چه علایمی دارد؟" در این خصوص کامل صحبت کرده ایم.

10- به غذاخوردن‌تان بی‌توجه باشید

چاقی یا اضافه وزن به بیماری‌های قلبی، مشکلات قلبی و کوتاه‌شدن زندگی منجر می‌شود. شکی نیست که کاهش وزن نیز یکی از سخت‌ترین کارهای جهان است، اما خبر خوب اینکه حتی با کاهش وزن خیلی کم نیز می‌توان عوامل بیماری‌های قلبی را کاهش داد. باید رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات مصرف کنید که میزان چربی اشباع‌شده و کلسترول آن کم باشد. البته منظور این نیست که مصرف چربی را به کلی کنار بگذارید. چربی‌های موجود در ماهی، زیتون و آووکادو برای قلب سالم هستند و می‌توان به طور متعادل از آنها استفاده کرد. اگر کالری دریافتی روزانه‌تان را تا 100کالری کاهش دهید، به اندازه یک نان تست، یک قوطی نوشابه گازدار معمولی، یا نصف یک شکلات میله‌ای در این صورت در طول یک سال کمی بیش از4 کیلوگرم کاهش وزن داشته‌اید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات