برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 دستاورد برتردرمان بیماری‌های قلبی عروقی در سال 2014

10 دستاورد برتردرمان بیماری‌های قلبی عروقی در سال 2014 سردبیر نشریه قلب و عروق دانشگاه هاروارد، دکتردیپاک بهات، فهرست زیر را بعنوان 10 دستاورد برتر در درمان بیماری‌های قلبی عروقی در سال جدید انتخاب کرده است.

1سالی که گذشت، همراه بود با دستاوردهای نوین در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی، از داروها و اعمال جراحی جدید گرفته تا به‌روزرسانی روش‌های قدیمی‌تر.سردبیر نشریه قلب و عروق دانشگاه هاروارد، دکتردیپاک بهات، فهرست زیر را بعنوان 10 دستاورد برتر در درمان بیماری‌های قلبی عروقی در سال جدید انتخاب کرده است.

1-داروهای جدیدی که میزان کلسترول را به نصف می‌رساند

این داروها که بصورت تزریقی یک یا دو بار درماه استفاده می‌شوند، میزان کلسترول مضرLDL خون را تا50 درصدکاهش می‌دهند.تحقیقات روی این دسته مواد دارویی که بازدارندهPCSK9 نام دارند ادامه دارد تا میزان تاثیر آنها را بر پیشگیری از حملات قلبی و بالا بردن تعداد افرادی که این حملات را به کمک این داروها پشت سر می‌گذارند مشخص شود.
 

2-داروی نویدبخش درمان نارسایی قلبی

مصرف داروی جدیدی که فعلا با نامLCZ696 شناخته می‌شود، در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مزمن نیاز به بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد و مرگ ناشی از این بیماری را هم تا 20درصد کمترکرده است.
 

3-تعویض دریچه آئورت بدون عمل جراحی

تعویض دریچه آئورت به طریق ترانس کاتتر (TAVR) امکان تعویض دریچه آئورتی را که دچار تنگی شده و انعطافش را از دست داده است بدون انجام جراحی قلب باز فراهم آورده است.انجام این عمل در مقایسه با جراحی قلب باز برای بیمار خطر کمتری دارد و امید به زندگی را در او افزایش می‌دهد.در این روش، دریچه از راه ایجاد شکافی کوچک در کشاله ران به سرخرگ وارد می‌شود. انجام این روش برای بیمارانی که به لحاظ جسمی تحمل اعمال جراحی سنگین را ندارند توصیه می‌گردد.
 

4-از کار انداختن اعصاب کلیه

به‌رغم اینکه این درمان تجربی با شکست روبرو شده، اما نمی‌توان ازاهمیت آن چشم‌پوشی واز فهرست دستاوردها حذف کرد.در این روش تلاش‌شد که در بیماران مبتلا به فشارخون بالا با استفاده ازامواج اولتراسونیک پایانه اعصاب کلیوی را که جریان خون ورودی به کلیه ها را تنظیم می‌کنند از کار بیندازند و بدین ترتیب ازآثار مخرب فشارخون برکلیه بکاهند. متاسفانه این روش کارآمدی لازم و پیش‌بینی‌شده را به‌همراه نداشت.
 

5-حسگرهای بی‌سیم برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

این ابزار جدید به پزشک امکان می‌دهد بیماران قلبی حاد را از طریق اندازه گیری فشارخون شریان ریوی زیر نظر داشته باشد.این حسگر بدون باتری ودارای سیستم بی‌سیم به نام MEMS-HF، اطلاعات را به پزشک مخابره می‌کند و بدین طریق پزشک می‌تواند درمان را بنا به مقتضیات حال بیمار تنظیم و از بستری شدن وی در بیمارستان جلوگیری کند.
 

6-جراحی کاهش وزن در بیماران دیابتی

جراحی کاهش وزن یا باریاتریک برای بیماران چاق مبتلا به دیابت این امکان را فراهم کرده که مصرف داروهای کنترل فشار خون و کلسترول خود را کمتر کنند. تاثیردرمانی جراحی به‌مراتب بیش ازکاهش وزن تحت مشاوره وآزمایش کنترل قندخون است.وجود چاقی و دیابت توامان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
 

7-کاهش فشار خون با درمان آپنه‌خواب

درمان آپنه‌خواب، اختلال تنفسی که طی آن بیمار در حالت خواب دچار وقفه‌های تنفسی می‌شود، می‌تواند به کاهش فشارخون در مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا کسانی که زمینه ابتلا را دارند کمکی چشمگیر کند.CPAP یا "فشار مثبت مداوم راه هوایی" با هدایت مستمر هوا از طریق یک ماسک که در هنگام خواب روی صورت قرار می‌گیرد، مانع از افتادگی بخش‌های شل پشتی گلوی بیمار و بسته شدن مسیر تنفس می‌شود.
 

8-ساخت داروی ضد انعقاد جدیدی که خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد

داروی جدیدی که به‌تازگی به تایید سازمان غذا و دارویی آمریکا رسیده، از تشکیل لخته‌های خونی می‌کاهد و از خطر وقوع حمله قلبی در افرادی که پیش از این سابقه آن‌را داشته‌اند یا دچار نوعی ضایعه عروقی هستند، کم می‌کند. داروی وراپاکسار(Zontivity)، اولین در نسل جدید داروهای آنتاگونیست 1- PAR، از به‌هم چسبیدن پلاکت‌ها جلوگیری و مانع تشکیل لخته می‌شود.
 

9-کوتاه‌تر شدن زمان امداد پس از حمله قلبی

انجمن قلب آمریکا 11 استراتژی را برای تسریع عملیات درمان پس از حمله قلبی ارائه داده که به‌لطف این راهکارهای نوین از تعداد افرادی که پس از مرخصی از بیمارستان ناچار به اقامت درمراکزتوانبخشی بوده‌اند، کم شده است.
 

10-به‌روزرسانی توصیه‌های پیشگیری از سکته قلبی دوم

باغربالگری دقیق مبتلایان به دیابت و چاقی و ارائه رهنمودهای نوین ازاحتمال وقوع سکته قلبی دوم کاسته شده است. توصیه به رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای، استفاده از داروهای خوراکی ضدانعقاد جدید به‌جای وارفارین، بررسی احتمال ابتلابه آپنه و تحت نظر بودن بیماران مبتلا به فیبریلاسیون بطنی از مواردی است که از احتمال وقوع سکته قلبی دوم کاسته است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات