برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ماسک های پارچه ای را چگونه شستشو و دوباره استفاده کنیم؟

ماسک های پارچه ای را چگونه شستشو و دوباره استفاده کنیم؟ استفاده از ماسک جراحی یا پزشکی بهترین انتخاب برای پیشگیری از ابتلا به کروناست. اما به دلیل کمبود ماسک جراحی، به مردم توصیه می‌شود تا از ماسک‎های خانگی استفاده کنند. تا چه مدت می توان از ماسک‌های خانگی استفاده کرد و نحوه شستشوی این ماسک ها چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری در برابر ویروس کرونا، استفاده از وسایل حفاظت فردی از جمله ماسک است. ماسک‌های استاندارد توصیه‌شده توسط سازمان‌های معتبر همچون سازمان جهانی بهداشت و یا سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، ماسک‌های جراحی (پزشکی) و ماسک‌های N95 است.

به گزارش «بهپو»، به دلیل کمبود ماسک جراحی، به مردم توصیه می‌شود تا از ماسکهای خانگی استفاده کنند، به خصوص در مکان‌های شلوغ که حفظ فاصله با دیگران ممکن نیست.

درباره ماسک های پارچه ای دست دوز خانگی باید یادآوری کنیم این نوع ماسک‌ها گاهی به صورت غیراصولی و از پارچه‌های نامناسب؛ مثلا پارچه های غواصی یا تترون- تهیه می‌شوند که نه تنها تاثیری در مقابله با ویروس کرونا ندارد بلکه خود به بروز حساسیت‌های تنفسی نیز منجر می‌شود. به همین دلیل این ماسک ها به عنوان وسیلە حفاظتی توصیه نمی شوند. بااینحال، به منظور رفع نیاز فوری ماسک های یکبار مصرف و بحران هایی که در اثر کمبود ماسک ایجاد می شود، بسیاری از مردم شروع به ساخت ماسک از پارچه های مختلف کرده اند. اگرچه این گونه ماسک ها ممکن است تا حدودی حفاظت ایجاد کند اما میزان حفاظت آنها بسیار کمتر از ماسک های جراحی و ماسک های N95 است می کنند. در برخی مطالعات مشخص شده است که اثربخشی ماسک های پارچه ای –خانگی- نصف ماسک های جراحی و کمتر از 50 برابرماسک های N95 است. مطالعه دیگری نشان داده است که ماسک های جراحی در مقایسه با ماسک های خانگی درآزمون فیلتراسیون باکتریایی 9 برابر و در مسدود نمودن قطرات تنفسی در آزمون سرفه 2 برابر عملکرد بهتری داشتند. توجه داشته باشید این ماسکها صرفا برای مصارف عمومی و به منظور پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه کاربرد دارند و استریل بودن آنها بسیار مهم است.

 

بیشتر بخوانید: چه پارچه ای کارایی ماسک خانگی را مشابه N95 می کند؟

 

پرسشی که مطرح می شود این است که تا چه مدت می توان از ماسک‌های خانگی استفاده کرد و نحوه شستشوی این ماسک ها چگونه است؟

برخی از ماسک‌های پارچه‌ای ساخته‌شده توسط افراد قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارد. ویروس کرونا در مقابل مواد شوینده بسیار ضعیف است لذا افراد می‌توانند با شستشوی ماسک، به دفعات متعدد از آن استفاده کنند. توصیه شده است این دسته از ماسک ها بعد از هر بار استفاده جهت جلوگیری از گسترش و پخش ویروس کرونا و یا سایر میکروب ها تمیز شوند.

به توصیه دانشگاه جانز هاپکینز ماسک های پارچه ای از جنس نخی و یا غیره را می توان به صورت معمول با آب داغ و مواد شوینده در ماشین لباسشویی شست و بعد از شستن، ماشین را در حالت خشک کن قرار داد تا خشک شوند و یا همچنین می توان ماسک را با استفاده از آب گرم و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه به صورت دستی شست و سپس آن را در حرارت زیاد در یک خشک کن گذاشت تا خشک شود و نهایتا ماسک تمیز را تا زمان استفاده در یک جای مناسب و تمیز نگهداری کرد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها نیز شستشو با ماشین لباسشویی با استفاده از مواد شوینده و آب گرم و سپس خشک کردن کامل آن با برنامه خشک کن را توصیه کرده است و یا در شستشوی دستی برای ضدعفونی کردن ماسک استفاده از مواد و محلول های سفید کننده را توصیه می کند به شکلی که 5 قاشق غذاخوری از محلول سفید کننده در چهار لیتر آب و یا چهار قاشق چایخوری از آن در یک لیتر آب حل شود، سپس به مدت 5 دقیقه ماسک را در این محلول بگذارید و سپس با آب خنک آن را بشویید و در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

همچنین برای شستشوی ماسک می توان به مدت یک دقیقه آن را در آب داغ جوشاند. از دیگر راهکارهای توصیه شده قرار دادن ماسک در یک کیسه کاغذی و قرار دادن آن در یک مکان گرم به مدت دو روز است که در این صورت نیز ویروس غیرفعال خواهد شد و دیگر عفونی نخواهد بود.

ماسک های پزشکی یا جراحی برای پوشاندن دهان و بینی در نظر گرفته شده، معمولا سه لایه بوده و با موادی طراحی شده اند و می توانند ذرات بزرگ، ترشحات و ... حاوی ویروس را فیلتر کنند. با این حال، ذرات کوچک ممکن است هنوز هم بتوانند به یک ماسک پزشکی نفوذ کنند. این ماسک ها یکبار مصرف هستند و عمر مفید استفاده از آنها 4 تا 5 ساعت و یا حداکثر یک روز کاری است. همچنین قابل ضدعفونی و شستشو نیستند و حتما پس از استفاده می بایست دفع  آنها بصورت بهداشتی و داخل سطلهای زباله درب دار انجام شود.

هترین راهکار توصیه شده برای شستشو و استفاده مجدد از ماسک های پارچه ای و خانگی شستشوی دستی و یا شستشو با ماشین لباسشویی و آب داغ و مواد شوینده و سپس خشک کردن کامل آن است. ضمن اینکه بر شستشوی روزانه این ماسک ها بعد از هر بار استفاده تأکید شده است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «کمیته اطلاع رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران»، شما چه ماسک پارچه‌ای انتخاب کنید و چه ماسک جراحی، باید بدانید که ماسک زدن به این معنی نیست که دیگر می‌توانید مدت طولانی در تماس با دیگران باشید. این ماسک‌ها ممکن است فقط تا چند دقیقه بتوانند محافظت ایجاد کنند، نه تا چند ساعت! پس همچنان بهترین کار رعایت فاصله‌ی اجتماعی است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات