برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری و درمان کرونا

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری و درمان کرونا عمل به توصیه های طب ایرانی در پیشگیری از بهبود روند درمان مبتلایان به آنفولانزا، کرونا و سایر بیماریهای شایع فصل پاییز می تواند به میزان قابل توجهی موثر باشد.

متخصص طب سنتی گفت: درمان های مدعیان دروغین طب سنتی برای درمان کرونا را باور نکنید؛ چرا که با توجه به قوانین درمانی کشور و استانداردهای بین المللی تایید داروها، هیچ گونه تجویز دارویی و درمانی نباید بدون شواهد و مستندات علمی، صورت گیرد.

به گزارش «بهپو»، فاضله حیدریان مقدم افزود: اعلام عمومی مطالب فاقد پشتوانه های تحقیقاتی بالینی در رسانه های رسمی و فضای مجازی کاملا اشتباه است.

وی با توجه به شروع فصل پاییز و احتمال افزایش هم زمان ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا، گفت: عمل به توصیه های طب ایرانی در پیشگیری از بهبود روند درمان مبتلایان به آنفولانزا، کرونا و سایر بیماریهای شایع فصل پاییز می تواند به میزان قابل توجهی موثر باشد.

وی، پیروی از سبک زندگی سالم زندگی را برای تقویت سیستم ایمنی موثر دانست و خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین فاکتورها در ارتقای دستگاه ایمنی بدن تنظیم ساعت خواب و بیداری است.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه اساسی ترین تنظیمات بدن از جمله دستگاه ایمنی، مغز و اعصاب، غدد درون ریز و حتی گوارش، تحت تاثیر خواب عمیق است، گفت: تنها زمانی که خواب عمیق می شود، اندام های مختلف بدن خود را بازسازی و تنظیم می کنند.

حیدریان مقدم، اولویت خواب و استراحت کامل را برای ارتقای دستگاه ایمنی بدن ضروری ذکر کرد و افزود: حدود ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح برخی هورمون‌هایی که برای سلامت بدن بسیار ضروری است، در خواب ترشح می‌شوند و اگر فردی در این ساعات بیدار باشد، قطعا این هورمون‌ها نمی‌توانند به طور مناسب در بدن ترشح شوند.

وی گفت: با سردتر و خشک شدن هوا، طب ایرانی و دانشگاهی توصیه های کاربردی با این هدف که در این فصول چه بخوریم و چه نخوریم را به مردم دارد و باید از رژیم های خاص در این فصول استفاده کنیم.

متخصص طب سنتی در ادامه پرهیز از مصرف غذاهای ترش، شور، پر ادویه، تند، سرخ کردنی ها، فست فودها را مورد تاکید قرار داد و گفت: مصرف غذاهای آبکی مثل سوپ، آش یا نخود آب برای فصل پاییز گزینه بسیار مناسب است.

وی افزود: این غذاها می توانند علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی بدن، در زمان بیماری نیز طول درمان را کاهش دهند.

 

مبتلایان به یبوست بیشتر مستعداد ابتلا به بیماری های عفونی هستند

حیدریان مقدم با اشاره به این که مبتلایان به یبوست نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری های عفونی هستند، توضیح داد: یبوست موجب می شود انباشت مواد زائد در بدن فرد بیشتر شود؛ چرا که بدن را با انباشت و تجمع  مواد زائد روبرو می کند.

وی گفت: به طور معمول دفع ادرار، مدفوع و یا تعریق، راه های خروج و تجمع مواد زائد در بدن است که باید با رعایت اصول تغذیه ای این مواد از بدن خارج شوند.

حیدریان مقدم با بیان این که دفع گوارشی، ادرار، تعریق و دفع ترشحات مخاطی به‌ترتیب به پاکسازی گوارشی، خون و اعضا کمک می‌کنند، تاکید کرد: اگر دفعی بیش از حد نیاز چون اسهال، تکرر زیاد ادرار و تعریق زیاد باشد یا به‌عکس کاهش دفع در یبوست‌ها و احتباس ادرار و عدم‌دفع عرق صورت گیرد، تعادل مواد بدن به‌هم می‌خورد و کسالت و بیماری رخ می‌دهد.

متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: با باقی ماندن مواد زائد در بدن، زمینه برای ابتلای بیشتر به انواع بیماری ها فراهم خواهد شد.

وی با بیان این که خاکشیر به عنوان یک ملین آرام شناخته می شود، گفت: مصرف خاکشیر با افزایش حرکات روده به پیش‌گیری و درمان یبوست کمک می کند. شربت خاکشیر درصورتی که با آب گرم تهیه شود به درمان یبوست کمک می کند و در طب سنتی از خاکشیر برای پاکسازی روده ها و درمان بیماری اسهال استفاده می شود.

حیدریان مقدم افزود: مصرف خاکشیر به صورت ناشتا و با آب گرم می تواند راهکار موثری برای رفع یبوست باشد.

متخصص طب سنتی در ادامه استفاده از انجیر را یکی دیگر از گزینه های کمک به رفع یبوست دانست و گفتد: می توانید انجیر خشک را یک شب قبل در آب بخیسانید و صبح ناشتا همراه با آبی که در آن خیسانیده شده میل و یا قبل از هر وعده غذایی دو عدد انجیر مصرف کنید.

وی با اشاره به این که هوای سرد یکی از مهمترین عوامل ابتلا به عفونت های ویروسی است، توضیح داد: باید سر و صورت، بینی و سینوس ها در معرض باد سرد قرار ندهیم و در زمستان با پوشاندن این نواحی احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را به میزان قابل توجهی کم کنیم.

متخصص طب سنتی در ادامه ضرورت شست و شوی مکرر دست ها، پوشیدن ماسک، استفاده از مواد صدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی را در اپیدمی کرونا و پیشگیری از سایر بیماریهای شایع فصل سرما ضروری دانست.

حیدریان مقدم با بیان این که طب سنتی دانشگاهی کاملا بر پایه پژوهش و تحقیق شکل گرفته، ادامه داد: تمام توصیه های ارائه شده توسط پزشکان طب سنتی ایرانی بر پایه پژوهش و تحقیق شکل گرفته و اثر گذاری این علم در سلامت جامعه به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت تقویت دستگاه ایمنی بدن به خصوص در دوران بحران کرونا گفت: مصرف روزانه آب سیب شیرین، شیربادام، حریره بادام، دمنوش عناب و شربت آب و عسل می تواند به میزان قابل توجهی به افزایش دستگاه ایمنی بدن کمک کند.

حیدریان مقدم به مبتلایان به کرونا نیز توصیه کرد: در مرحله اول و حاد این بیماری که معمولا با تب و بدن درد و حال عمومی وخیم روبرو است، استراحت حرف اول را می زند. بنابراین مبتلایان باید به این موضوع توجه داشته باشند که با استراحت کافی و مصرف مایعات فراوان می توانند به میزان قابل توجهی به مهار بیماری کمک کنند.

وی پرهیز از مصرف دم نوش هایی با مزاج گرم همانند زنجبیل و آویشن  را ضروری ذکر کرد و گفت: استفاده از دم نوش عناب، گل ختمی، لعاب به دانه و نشاسته در بهبود روند بیماری موثر است.

مصرف آب سیب و لیموشیرین و پرهیز از نوشیدن آب میوه های ترش یکی دیگر از توصیه های حیدریان مقدم برای تسریع روند بهبودی بیماری کرونا بود.

وی در ادامه پاشویه با گیاه پنیرک و یا آبی که در آن کاهو خیسانده شده، مصرف استامینوفن و مایعات فراوان را برای کاهش تب در مبتلایان به کرونا و آنفولانزا ضروری بیان کرد.

گرم کردن بدن در مرحله دوم بیماری و زمانی که بیماری کمی کنترل شده، یکی دیگر از توصیه های این متخصص طب سنتی دانشگاه بود.

وی افزود: قدم زدن آهسته، شروع فعالیت های محدود فیزیکی، استفاده از دم نوش عناب، شربت آب و عسل، لعاب به دانه و یا سه پستان می تواند به میزان قابل توجهی روند بهبودی را سریع تر کند.

حیدریان مقدم درباره خواص شگفت انگیر شیر و زردچوبه گفت: این نوشیدنی می تواند علاوه بر افزایش سطح ایمنی بدن  اثرات التیام بخشی نیز داشته باشد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی»، وی در پایان مصرف دم نوش بابونه را برای دردهای استخوانی شدید و دمنوش گل گاو زبان شیرین را برای رفع اضطراب و کاهش دردهای عضلانی موثر دانست و گفت: استفاده از روغن هایی همانند بابونه و روغن زیتون تسکین دهنده موثری است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات