برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا ویتامین D آسم را درمان می کند؟

آیا ویتامین D آسم را درمان می کند؟ محققان دریافتند برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، مصرف مکمل‌های ویتامین D مانع بروز حملات شدید آسم در کودکان مبتلا به این بیماری نمی‌شود.

محققان دریافتند برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، مصرف مکمل‌های ویتامین D مانع بروز حملات شدید آسم در کودکان مبتلا به این بیماری نمی‌شود.

به گزارش «بهپو»، با وجود این که تحقیقات شهودی پیشین نشان می‌دهد ویتامین دی توانایی کاهش شدت حمله‌های آسم را دارد، این اولین بار است که تحقیقاتی با استفاده از مکمل‌های ویتامین D و دارونماها به منظور ارزیابی میزان اثرگذاری ویتامین دی انجام می‌شود.

در تحقیقات دانشگاه پیتزبورگ واقع در آمریکا که مدت سه سال به طول انجامید، ‌۲۰۰ کودک ۶ تا ۱۶ ساله در هفت بیمارستان آمریکا مورد آزمایش قرار گرفتند. تمام این کودکان در طول یک سال قبل از شروع آزمایش حداقل یک بار دچار حمله آسم شده بودند.

نیمی از این کودکان روزانه ۴ هزار واحد ویتامین دی دریافت کردند، اما نیم دیگر، قرص‌های دارونما مصرف کردند. هیچ‌کدام از عوامل دخیل در این تحقیقات اطلاعی نداشت که چه کسی دارو و چه کسی دارونما مصرف کرده است.

 میزان ویتامین دی موجود در خون کودکان مورد آزمایش به حدی پایین بود که اگر مصرف مکمل ویتامین دی می‌توانست بر کاهش شدت حمله آسم اثرگذار باشد، قطعا چنین اثری توسط محققان مشاهده می‌شد. اما شدت و تعداد حملات اسم در کودکانی که دارونما مصرف کردند با کودکانی که ویتامین دی‌ مصرف کرده بودند، تفاوتی نداشت.

آسم یک بیماری شایع و غیر مسری است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و ورود و خروج هوا دشوار می‌شود. مرگ ناشی از آسم بیشتر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد. استنشاق دود سیگار، مواد شیمیایی و تحریک کننده و هوای آلوده، سبب تحریک راه‌های هوایی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس»، نگهداری حیوانات خانگی و به طور کلی تماس با موی حیوانات، استفاده از لباس‌های پوست و پشم طبیعی، گرد و غبار موجود در خانه و مبلمان، دود ناشی از تنباکو، آلودگی هوا، انواع محرک‌های شیمیایی، لوازم بهداشتی شیمیایی و انواع آلرژن مانند گرده از جمله محرک‌های بیماری آسم هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه «Journal of the American Medical Association» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات