برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

برس و شانه لانه میکروب ها؛ شستشوی آن را جدی بگیرید

برس و شانه لانه میکروب ها؛ شستشوی آن را جدی بگیرید نتایج پژوهشی که در دانشگاه آریزون ایالات متحده آمریکا انجام شده نشان می‌دهد در برس‌های محبوب ما علاوه بر پوست مرده، مو و بقایای محصولات مربوط به مو، 3500 نوع باکتری ناقابل نیز وجود دارد! این باکتری‌ها می‌توانند به پوست سر آسیب بزنند و حتی باعث ایجاد بوی نامطبوع و همچنین خارش پوست سر شوند.

معمولا اولین کاری که بعد از برخاستن از رختخواب انجام می‌دهیم شانه کردن موها است. اگر شانه زدن موها برایتان کار لذتبخشی است و با حوصله برس را لابلای موهایتان به حرکت درمی‌آورید حتما از تاثیر این‌کار در زیبایی و مرتب بودن موها آگاه هستید.

به گزارش «بهپو»، شانه زدن تاثیر شگرف دیگری نیز دارد که شامل تحریک پوست سر و در پی آن افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شود. در نتیجه اکسیژن‌رسانی و تامین مواد مغذی ریشه موها افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این شانه زدن موها باعث پخش شدن سبوم یا همان چربی طبیعی مو از ریشه تا نوک موها می‌شود. در نتیجه موها محکم‌تر، درخشان‌تر و مقاوم‌تر شده و خشکی و شکنندگی آنها کم می‌شود. اما برای رسیدن به این مرحله همیشه باید کارهای کوچکی انجام داد. اینکه عادت کنید برس‌ها و شانه‌هایتان را به‌طور مرتب بشویید.

 

چرا باید برس مو را شست؟

درست است که برس مو بهترین دوست مو و پوست سر محسوب می‌شود، در عین حال لانه میکروب نیز به شمار می‌رود. نتایج پژوهشی که در دانشگاه آریزون ایالات متحده آمریکا انجام شده نشان می‌دهد در برس‌های محبوب ما علاوه بر پوست مرده، مو و بقایای محصولات مربوط به مو (ژل، موس، تافت)، 3500 نوع باکتری ناقابل نیز وجود دارد. این باکتری‌ها می‌توانند به پوست سر آسیب بزنند و حتی باعث ایجاد بوی نامطبوع و همچنین خارش پوست سر شوند.

 

بیشتر بخوانید: طروات بخشی به موهای خشک شده

 

چگونه باید برس‌ها را شست؟

1. با آب و صابون: برای این کار به آب و صابون نیاز دارید. فرقی ندارد که مارک یا جنس برس‌تان چه باشد. کافی است برس را در یک ظرف حاوی آب و صابون خیس کنید. توجه داشته باشید که قبل از این کار موهای گیر کرده در برس را خارج کنید. سپس اجازه دهید برس‌تان به مدت چند دقیقه در آب حاوی صابون خیس بخورد و تمیز شود. در نهایت آن را با آب به‌طور کامل بشویید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. البته می‌توانید از سشوار نیز برای خشک کردن آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که برس‌ها و شانه‌های چوبی را نباید مدت زیادی در آب خیس کنید.

2. با جوش‌شیرین: استفاده از جوش‌شیرین نیز بسیار کارساز است. برای این کار 5 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در یک لیتر آب حل کنید و مطابق روش قبل برس را در این محلول قرار دهید تا تمیز شود. توصیه می‌کنیم اجازه دهید یک شب کامل برس در این محلول بماند تا به خوبی میکروب‌زدایی شود.

3. با سرکه سفید: حتما شما هم شنیده‌اید که سرکه باعث درخشندگی موها می‌شود. شما همچنین می‌توانید با سرکه سلول‌های مرده و میکروب‌های موجود در برس‌ها را نیز از بین ببرید. برای این کار به میزان مساوی آب ولرم و سرکه را مخلوط کرده و چند ساعت برس‌تان را داخل این محلول قرار دهید. در نهایت نیز آن را با آب زیاد آبکشی کنید.

 

بیشتر بخوانید: راه هایی برای خلاصی از موخوره

 

چگونه باید شانه‌ها را تمیز کرد؟

جنس شانه‌ها معمولا پلاستیکی است. برای تمیز کردن آنها بهترین روش، استفاده از ترکیب آب ژاول (مقدار کم) و آب است.

 

برس‌ها را به‌طور مرتب بشویید

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، لازم است که بعد از هر بار استفاده، موهای گیر کرده در برس را خارج کنید. برای شستشو و ضدعفونی کردن نیز زیاد منتظر نمانید و به‌طور مرتب برس‌ها را بشویید. این کار روشی موثر است تا دوام برس بیشتر شده و سالم‌تر بماند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات