برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

طروات بخشی به موهای خشک شده

طروات بخشی به موهای خشک شده «خشکی مو»ها یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که به ویژه خانم ها با آن روبرو هستند. مو برخلاف تصور ساختار مرده‌ای ندارد و عادات اشتباه آرایش و پیرایش موها بر سلامت موها تاثیر می‌گذارد. استفاده از شوینده های نامناسب، شستشوی مکرر موها، اقدامات زیبایی مو، تغذیه نامناسب و ... از جمله علل اصلی خشکی موها به حساب می آید.
بی‌شک زیبایی و سلامت موها یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد به‌خصوص خانم‌هاست که برای رسیدن به آن همواره سعی می‌کنند از محصولات و روش‌های مراقبت استفاده کنند. در این زمینه «خشکی مو»ها یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که به ویژه خانم ها با آن روبرو هستند و در بیشتر موارد ناشی از عادات اشتباه آرایش و پیرایش موهاست که بر سلامت موها تاثیر می‌گذارد.
به گزارش «بهپو»، موهای ما از طریق ماده‌ای به نام «سبوم» که از غدد چربی پوست ترشح می‌شود، محافظت می‌شوند، اما زمانی که این ماده به دلیل کاهش عملکرد غدد یا شرایطی مانند طول بلند موها، به اندازه کافی به تارهای مو نرسد، کراتین به‌عنوان اولین ساختار موها آب را از دست می‌دهد و در نتیجه موها خشک می‌شوند.
علاوه بر اینکه عملکرد غدد چربی پوست در افراد مختلف با توجه به زمینه ژنتیک متغیراست، افزایش سن خود عاملی موثر در این باره است زیرا معمولا پس از 45 سالگی، رطوبت موها به دلیل افزایش روند پیری کاهش می‌یابد. همچنین تغییرات هورمونی ناشی از کاهش هورمون‌های جنسی در خانم‌ها و آقایان پس از این سنین هم تاثیر‌گذار است و به دلیل کاهش عملکرد غدد چربی پوست، سطح پوست و موها خشک می‌شود. در بیشتر موارد این تحریکات ناشی از محصولات شستشودهنده نامناسب موها و از طرفی شستشوی مکرر آنهاست زیرا موجب از دست رفتن چربی و رطوبت طبیعی پوست می‌شوند که در صورت استفاده از شامپوهای حاوی ترکیبات قوی یا شستشودهنده‌های صابونی این مساله تشدید می‌شود.
اقدامات زیبایی موها مانند دکلره، رنگ کردن و... هم که تقریبا همه خانم‌ها امروزه انجام می‌دهند تاثیر زیادی در خشک شدن موها دارد. برس زدن زیاد موها و سشوار زدن همراه با برس کشیدن هم عامل دیگری است که نباید فراموش کرد.
گرچه به طور کلی هرچه تارهای مو ضخیم‌تر باشند، زمینه خشکی هم بیشتر است، نحوه شامپو زدن موها، تعداد دفعات شستشو و استفاده از محصولات نامناسب برای حفظ شادابی موها بیش از ساختار موها مهم خواهند بود.
از طرفی مواجهه طولانی‌مدت موها با نور خورشید، نمک دریا و کلر آب استخر هم می‌تواند در ضعیف شدن ساختار مو و خشکی آن موثر باشد.
 

بهترین اقدامات برای جلوگیری از خشکی موها

استفاده از نرم‌‌کننده‌ها در مرحله آخر شستشوی موها و سپس آبکشی موها راهکار بسیار مناسبی است که تاثیر خوبی در کاهش حالات خشکی و شکنندگی موها دارد. همچنین ماسک‌هایی که پس از حمام به موها زده می‌شود و روی آنها می‌ماند هم موثر خواهد بود. نوع دیگری از محصولات باز هم به شکل ماسک پیش از حمام رفتن به موها زده می‌شود و پس از 10 تا 15 دقیقه شانه شده و شسته می‌شوند که می‌توانند به حفظ طراوت و جلوگیری از خشکی موها کمک کنند، اما شامپوهای حاوی نرم‌‌کننده یا دیگر ترکیبات پیشگیری از خشکی موها شاید در دسترس‌ترین محصولات باشند که برحسب نوع شامپو موجب تمیز شدن و شفاف ماندن موها می‌‌شوند.
کنار انتخاب شوینده‌های مناسب باید به ضرورت استفاده از سشوار هم توجه داشت زیرا به شدت موها را خشک می‌کند. همچنین دفعات شستشوی موها هم باید متناسب با سطح چربی پوست سر و موها باشد و عادات قدیمی مانند چنگ انداختن به موها، چند بار شستشو در حمام و پیچاندن موها را باید فراموش کرد تا نیاز به برس زدن و سشوار کشیدن هم طبیعتا کاهش یابد.
سعی کنید موها را به آرامی بشویید و در زمان خشک کردن هم هرگز حوله را با شدت نکشید، بلکه تنها با فشار کاملا ملایم به کاهش آب موها کمک کنید. همچنین پس از شنا در استخر یا دریا نباید موها مدت طولانی در معرض پرتوهای خورشید باشند زیرا زمینه خشکی تشدید می‌شود. در این شرایط لازم است موها با شامپوی مناسب شسته شوند تا نمک، کلر و... از سطح موها جدا شود و سپس موها پوشیده شوند زیرا علاوه بر این مواد، باد هم عامل تشدید‌‌کننده خشکی موها خواهد بود.
افرادی که موهای فردار و مجعد دارند هم غالبا از خشکی موها گله دارند که ضرورت توجه به این نکات در آنها اهمیت بیشتری خواهد داشت. همچنین در صورت تمایل به رنگ زدن موها حتما از شامپوهای مناسب موهای خشک و رنگ‌شده و حاوی نرم‌‌کننده باید استفاده شود و دفعات استفاده از سشوار و اتو به حداقل برسد.

 

3 توصیه تغذیه‌ای برای رفع خشکی مو

سلامت و شادابی موها هم مانند پوست و دیگر ارگان‌های بدن ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد. درواقع موها اجزای زنده‌ای هستند که علاوه بر انتخاب شوینده، ماسک و دیگر محصولات محافظ بیرونی، ریزمغذی‌های ضروری برای رشد و سلامت باید از طریق جریان خون به سلول‌های مو برسد. در این باره بعضی خوراکی‌ها تاثیر فوق‌العاده و حیاتی دارند که برای داشتن موهایی زیبا و دوری از شکنندگی و خشکی باید در برنامه تغذیه روزمره گنجانده شود.
 

1-منابع پروتئینی

پروتئین‌ها جزو ترکیبات اصلی سازنده موها هستند که مصرف آنها در برنامه غذایی برای جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها ضروری خواهد بود. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد مصرف پروتئین‌ها می‌تواند تا حد زیادی از ریزش موها پیشگیری کند. مرغ و ماکیان، تخم‌مرغ، لبنیات، حبوبات و انواع مغزها به‌عنوان بهترین منابع پروتئینی برای سلامت موها توصیه می‌شوند.
 

2-امگا3

امگا3 در سلول‌های پوست سر وجود دارند و در تامین رطوبت پوست سر و موها موثرند. از آنجا که بدن قادر به تولید این اسیدهای چرب نیست باید نیاز بدن از طریق مواد غذایی غنی از آنها مانند ماهی‌های چرب، روغن کلزا، انواع مغزها به‌خصوص گردو و دانه‌های کتان و چیا تامین شود. نتایج پژوهشی که دانشمندان فرانسوی در مورد سلامت موهای 120 خانم انجام دادند، نشان می‌دهد مصرف اسیدهای چرب امگا3 در برنامه تغذیه طی 6 ماه موجب افزایش حجم موها و کاهش ریزش موها می‌‌شود. این در حالی است که توصیه می‌شود کنار مصرف کافی امگا3 از افراط در مصرف اسیدهای چرب امگا6 مانند روغن‌های آفتابگردان، ذرت و هسته انگور پرهیز شود.
 

3-ویتامین‌ها

گرچه مصرف منابع غذایی حاوی این ویتامین‌ها همیشه توصیه می‌شود، برای جلوگیری از خشکی و آسیب‌های ناشی از پرتوهای خورشید در تابستان اهمیت بیشتری خواهد داشت. میوه‌های زرد و نارنجی همچنین سبزیجات برگ‌دار سبز مانند اسفناج و جعفری به دلیل مقدار فراوان کاروتنوئیدها، تخم‌مرغ، لبنیات، جگر و کره منابع عالی ویتامین A هستند. برای تامین ویتامین E هم می‌توان روی میوه‌های با پوسته مانند گردو، فندق و... همچنین آووکادو حساب ویژه‌ای باز کرد. علاوه بر این ویتامین‌ها متخصصان بر این باورند ویتامین B5 به دلیل تسهیل رطوبت‌رسانی فیبرهای مویی برای سلامت و پیشگیری از خشکی موها مفید است که جگر، گوشت، زرده تخم‌مرغ، قارچ، حبوبات، غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات منابع سرشار آن هستند. به طور کلی مصرف کافی ماهی و فراورده‌های دریایی، مغزها و سبزیجات فراوان که اصول رژیم غذایی مدیترانه‌ای است ضامن سلامت و زیبایی موها خواهد بود. 
 

نسخه طب سنتی برای موهای خشک

از دیدگاه طب سنتی سرعت رشد مو نشانه خشکی است و اگر این سرعت خیلی زیاد باشد، نشانه گرمی و خشکی است. زیادی مو بر گرمی مزاج دلالت می‌کند و کم‌پشت بودن و نازکی نشانه رطوبت مزاج است. به طور کلی زیادی، ضخامت، مجعد بودن و سیاهی مو نشانگر گرمی و خشکی مزاج و برعکس آنها کمی، نازکی، صافی و سفیدی مو بر سردی و‌ تری مزاج دلالت دارد. توصیه می‌شود افراد دارای سوء مزاج خشک برای بهبود خشکی موها مصرف سرکه انگبین را در برنامه غذایی خود داشته باشند. استعمال خارجی روغن بنفشه هم مفید خواهد بود. همچنین می‌توان مقدار مساوی سدر، حنا و گل ختمی را با کمی آب و گلاب مخلوط کرد تا به شکل خمیر دربیاید و به‌عنوان ماسک طبیعی استفاده کرد. ماساژ موها با ژل آلوئه‌ورا هم برای رطوبت‌رسانی به موها موثر است.
 
 

ترفندهای رطوبت‌رسانی به موهای خشک

همه افرادی که دچار خشکی مو هستند باید نسبت به تامین رطوبت موها حساس باشند زیرا بی‌توجهی به این مساله زمینه خشکی و شکنندگی را تشدید می‌کند. علاوه بر تغذیه درست و پرهیز از موقعیت‌هایی مانند مواجهه با نور مستقیم خورشید راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که پس از انجام آنها حتما از لطافت و زیبایی موها متعجب می‌شوید:
  • نوشیدن مقدار فراوان آب در طول روز و مصرف میوه‌ها و خوراکی‌های سرشار از آب به‌خصوص در هوای گرم، همان‌گونه که بر سلامت ارگان‌های مختلف تاثیر مثبت دارد موجب لطافت و کاهش خشکی موها هم می‌شود.
  • پیش از آنکه اقدامی برای رطوبت‌رسانی پوست داشته باشید باید از تمیزی موها مطمئن شوید. اساس رطوبت‌رسانی رسیدن آب به سلول‌های مویی است که اگر موها تمیز نباشند یا ذرات ماسک از قبل روی موها مانده باشد، مانع نفوذ آب می‌شود و تاثیری از شیوه رطوبت‌رسانی حاصل نمی‌شود. حتما شستشوی مرتب موها با شوینده‌های مناسب با ساختار مو و روش‌های درست شستشو را مدنظر داشته باشید.
  • در زمان استفاده از هر محصول مرطوب‌‌کننده‌ای حتما لازم است علاوه بر ماساژ تارهای مو به تامین رطوبت ریشه موها هم توجه کنید.
  • می‌توان از کرم مرطوب‌‌کننده که برای شادابی روزانه پوست استفاده می‌شود، به‌عنوان یک محصول مناسب موها هم کمک گرفت. کافی است هر روز صبح کمی کرم به اندازه یک فندق را کف دست بگذارید و به آرامی موها را ماساژ دهید. البته می‌توانید انواع موس و کرم‌های مخصوص مو هم تهیه کنید.
  • محلول ساده اما مفیدی را در منزل تهیه کرده و روی موها اسپری کنید. برای تهیه این محلول مرطوب‌‌کننده، چند قطره اسانس گیاهی به‌خصوص عصاره لیمو را در تابستان با مقداری آب مخلوط کنید. اگر ژل آلوئه‌ورا هم در دسترستان است، به اندازه یک فندق به این مواد بیفزایید و درنهایت چند قطره روغن گیاهی مانند روغن نارگیل، جوجوبا، ویتامین E و... اضافه کنید تا به حفظ رطوبت موها کمک کند. این محلول را حداکثر برای 10 روز آماده کنید و در یخچال نگه دارید.
  • پس از رطوبت‌رسانی موها به تقویت آنها هم بیندیشید. ساده‌ترین و بهترین ماسک برای تقویت موها و حفظ رطوبت آنها، استفاده از مخلوطی شامل چند قطره روغن نارگیل طبیعی، روغن بادام شیرین، روغن زیتون و جوجوباست. روغن نارگیل به سرعت جذب موها می‌شود و اثری از چربی باقی نمی‌گذارد. روغن بادام شیرین هم بسیار مغذی است و روغن زیتون هم ترکیبی عالی برای موها به‌خصوص کنار دیگر مواد و به شکل ماسک دارد.
  • پس از گذاشتن ماسک روی موها عجله‌ای برای شستن نداشته باشید. در صورتی که از ماسک‌های آماده استفاده می‌کنید حتما به ترکیبات و مدت توصیه‌شده توجه کنید. در مورد ماسک‌های خانگی هم بهتر است شب تا صبح روی موها بماند تا نتیجه بهتری حاصل شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات