برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی باورهای غلط درباره بیماری کرونا – بخش دوم

بررسی باورهای غلط درباره بیماری کرونا – بخش دوم پس از شیوع ویروس کرونای جدید «کووید 19» در جهان، باورهای غلطی بین مردم رواج پیدا کرد و حتی از سرعت شیوع ویروس هم پیشی گرفت. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازمان مرجع سلامت جهان، صفحه ای را در سایت خود به پاسخگویی به سوالات کاربران در ارتباط با این بیماری اختصاص داد. استناد ما در این مطلب هم سایت سازمان جهانی بهداشت است.

پس از شیوع ویروس کرونای جدید «کووید 19» در جهان، باورهای غلطی بین مردم رواج پیدا کرد و حتی از سرعت شیوع ویروس هم پیشی گرفت. باورهای غلط در مقابل شواهد علمی و درمان های اثبات شده، مسیر بهبود بیماری را سخت می کنند و حتی جامعه را از به کار گرفتن روش های درست پیشگیری باز می دارند.

به گزارش «بهپو»، با گسترش شیوع کرونا، سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازمان مرجع سلامت جهان، صفحه ای را در سایت خود به پاسخگویی به سوالات کاربران در ارتباط با این بیماری اختصاص داد. استناد ما در این مطلب هم سایت سازمان جهانی بهداشت است که پیش از این در مقاله زیر به بخش اول آن پرداخته بودیم و در ادامه به بخشی دیگر از این باورها و سوالات پاسخ می دهیم. به یاد داشته باشید که ویروس شایعات از ویروس بیماری خطرناک تر است.

 

بیشتر بخوانید: بررسی باورهای غلط درباره بیماری کرونا - بخش اول

 

آیا هنگام ورزش ماسک بپوشیم؟

ورزش کردن با ماسک به دلیل اینکه توانایی فرد برای تنفس را کاهش می دهد هرگز توصیه نمی شود. همچنین تعریق بدن حین ورزش بیشتر و ماسک به سرعت خیس می شود و تنفس سخت تر. ماسک خیس فضای مناسبی برای رشد میکروب ها هم است. بنابراین استفاده از ماسک حین ورزش روش محافظتی درستی به نظر نمی رسد. بهترین راه برای پیشگیری از کرونا در ورزش، رعایت فاصله فیزیکی حداقل یک متر از دیگران است.

 

آیا امکان انتقال ویروس کرونا از کفش وجود دارد؟

احتمال انتشار کووید 19 روی کفش ها و آلوده کردن افراد بسیار کم است. با این حال بهتر است احتیاط کنید و به ویژه هنگام ورود به خانه کفش هایتان را در بیاورید. این کار برای سلامت کودکانی که هنوز راه نیفتاده اند یا عادت به بازی کردن روی زمین دارند هم بهتر است.

 

آیا استفاده طولانی مدت از ماسک، باعث مسمومیت دی اکسید کربن یا کمبود اکسیژن می شود؟

استفاده طولانی مدت از ماسک پزشکی اگر به درستی پوشیده شود، باعث مسمومیت دی اکسید کربن یا کمبود اکسیژن نمی شود. اگرچه استفاده طولانی مدت از ماسک آزار دهنده است اما، منجر به مسمومیت دی اکسید کربن یا کمبود اکسیژن نمی شود. وقتی ماسک پزشکی می پوشید مطمئن شوید درست روی صورت قرار گرفته است و به اندازه ای محکم است که به شما اجازه می دهد به طور طبیعی نفس بکشید. از ماسک های یک بار مصرف دو بار استفاده نکنید و به محض مرطوب شدن، آن را عوض کنید.

ماسک های پزشکی که به ماسک های جراحی هم شناخته می شوند صاف هستند و با کش یا بند به پشت سر بسته می شوند.

 

آیا نوشیدن الکل شانس ابتلا به کرونا را کم می کند؟

نوشیدن الکل از نوع اتانول یا متانول شما را از ابتلا به کووید 19 حفظ نمی کند و حتی می تواند مضر باشد. نوشیدن الکل عوارض زیادی دارد و سلامتی شما را به خطر می اندازد و حتی می تواند باعث مرگ شود. اگر ویروسی داخل بدن شما باشد، با نوشیدن الکل از بین نمی رود و این کار فقط اندام های داخلی شما را آسیب می رساند.

 

آیا اسکنرهای حرارتی می توانند کووید 19 را تشخیص دهند؟

اسکنرهای حرارتی نمی توانند مبتلایان به کووید 19 را تشخیص دهند. این اسکنرها تنها کسانی را که تب دارند و دمای بدنشان بالاتر از حد طبیعی است نشان می دهند. دلایل بالا بودن دمای بدن هم زیاد است که یکی از آنها می تواند کووید 19 باشد. اگر دمای بدنتان بالاست هرچه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: سطح آلوده که پس از تماس، باید حتما دستتان را بشویید

 

آیا داروی خاص کرونا وجود دارد؟

در حال حاضر دارویی که خاص کووید 19 ساخته شده باشد وجود ندارد. البته محققان در تلاش شبانه روزی برای کشف داروی کووید 19 هستند اما تا آن زمان از داروهای موجود استفاده می شود و مدرکی وجود ندارد که ثابت کند هیدروکسی کلروکین یا هر داروی دیگری می تواند این بیماری را درمان یا از آن جلوگیری کند. استفاده نابجا از هیدروکسی کلروکین عوارض جانبی خطرناکی به دنبال دارد و می تواند حتی باعث مرگ شود. پس اگر شنیده اید که در مراکز درمانی از هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا استفاده می شود، مجاز به مصرف خودسرانه آن نیستید.

 

آیا مصرف فلفل از کرونا پیشگیری می کند؟

استفاده از فلفل قرمز در غذا اگرچه مطلوب است اما نمی تواند کرونا را درمان یا حتی از آن پیشگیری کند. بهترین راه برای اینکه کرونا نگیرید این است که حداقل یک متر از دیگران فاصله بگیرید، دست هایتان را مرتب با آب و صابون بشویید و ماسک بزنید. همچنین برای سلامت عمومی بدنتان و بالا بردن قدرت سیستم ایمنی خود، رژیم غذایی متعادل داشته باشید، مراقب باشید کم آب نشوید، ورزش کنید و خوب بخوابید.

 

آیا مگس می تواند ناقل کرونا باشد؟

تا امروز شواهد یا اطلاعاتی که نشان دهد ویروس کووید 19 می تواند به وسیله مگس منتقل شود وجود ندارد. ویروسی که باعث کووید 19 می شود اساسا از راه قطرات تنفسی که با حرف زدن، سرفه یا عطسه کردن در هوا منتشر می شود سرایت می کند. تماس با سطوح آلوده به ویروس و سپس لمس چشم، بینی یا دهان پیش از شستن دست ها هم می تواند عامل انتقال ویروس باشد.

 

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح زنده می ماند؟

 

آیا اسپری کردن الکل روی بدن می تواند عامل حفاظتی باشد؟

اسپری کردن الکل یا سفید کننده یا هر ماده ضد عفونی کننده دیگری روی بدن شما را از کووید 19 حفظ نخواهد کرد و حتی می تواند خطرناک باشد.

تحت هیچ شرایطی سفید کننده ها یا هر نوع ماده ضد عفونی کننده دیگر را روی بدنتان اسپری نکنید. این مواد چنانچه وارد دهان شوند می توانند باعث مسمومیت شوند و از طرفی محرک پوست و چشم هستند.

محلول های سفید کننده و ضد عفونی کننده تنها باید برای ضد عفونی کردن سطوح آن هم با احتیاط به کار بروند.

 

آیا شبکه اینترنت 5G باعث انتشار کووید 19 می شود؟

ویروس ها نمی توانند بر روی امواج رادیویی یا شبکه موبایل حرکت کنند و می بینید که کووید 19 در بسیاری از کشورهایی که شبکه موبایل 5G ندارند هم شیوع پیدا کرده است. ویروس کرونا از راه قطرات تنفسی حین سرفه، عطسه و صحبت کردن منتشر می شود.

 

آیا دمای بالای محیط از ابتلا به کووید 19 پیشگیری می کند؟

احتمال ابتلا به کووید 19 در هر شرایط آب و هوایی وجود دارد؛ آفتابی و داغ یا ابری و سرد. بنابراین منطقی نیست که برای پیشگیری از ابتلا به کووید 19 خود را در معرض نور خورشید قرار دهید یا دمای محیط را به بالاتر از 25 درجه سانتی گراد برسانید. هم اکنون کشورهای زیادی در دنیا درگیر شیوع کرونا هستند درحالیکه آب و هوای بسیار گرمی دارند. همچنان بهترین راه پیشگیری از کرونا، رعایت بهداشت فردی است.

 

آیا نگه داشتن نفس برای 10 ثانیه به این معناست که کرونا ندارم؟

باور اشتباهی بین مردم ایجاد شده است که اگر بتوانم برای مدت 10 ثانیه یا بیشتر نفسم را حبس کنم بدون اینکه سرفه یا احساس ناراحتی کنم به این معناست که کرونا یا دیگر بیماری های ریوی ندارم. در حالیکه شایع ترین علائم کرونا سرفه خشک، خستگی و تب است. برخی مبتلایان به کرونا عوارض شدیدتری مثل ذات الریه نشان می دهند. بهترین راه برای تایید تشخیص کرونا تست آزمایشگاهی است. نگه داشتن نفس به مدت 10 ثانیه روش درستی برای تشخیص کرونا نیست.

 

آیا هوای سرد و برفی ویروس کرونا را می کشد؟

دلیلی وجود ندارد هوای سرد و برفی کرونا ویروس یا هر بیماری دیگری را بکشد. دمای طبیعی بدن انسان بین 36.5 تا 37 درجه سانتی گراد است و این دما ربطی به دما یا آب و هوای محیط ندارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات