برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بی اثر بودن هیدروکسی کلروکین در درمان کرونا

بی اثر بودن هیدروکسی کلروکین در درمان کرونا نتایج تحقیقی که در مجله لنست منتشر شده است نشان می دهد هیدروکسی کلروکین تاثیری در درمان کرونا ندارد.

محققان با مطالعه حدود ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ دریافتند مصرف داروهای هیدروکسی کلروکین و کلروکین، هیچ تاثیری بر درمان این بیماری ندارد و حتی می‌تواند موجب افزایش احتمال مرگ بیماران در بیمارستان شود.

به گزارش «بهپو»، کلروکین نوعی داروی ضد مالاریا است و هیدروکسی کلروکین معمولا برای درمان آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اظهارنظرهای برخی از مقامات ارشد کشورهای جهان در رابطه با اثرگذاری این دارو موجب خرید عمده آن توسط دولت‌ها شده است. هر دو دارو دارای عوارض جانبی شدید از جمله ضربان نامنظم قلب هستند.

در این مطالعه که در نشریه « Lancet » منتشر شده است نتایج استفاده از این داروها با ردگیری وضعیت چهار گروه از بیماران، ارزیابی شد. گروه اول تنها با هیدروکسی کلروکین تحت درمان قرار گرفتند، گروه دوم تنها با کلروکین تحت درمان قرار گرفتند، دو گروه دیگر نیز با استفاده از این داروها به همراه آنتی بیوتیک تحت درمان قرار گرفتند. یک گروه کنترل نیز تحت نظر قرار گرفت که هیچ ‌کدام از این داروها را مصرف نکردند.

در پایان مطالعه حدود ۹ درصد از اعضای گروه کنترل جان خود را از دست دادند. در گروه‌هایی که تنها با کلروکین یا هیدروکسی کلروکین تحت درمان قرار گرفتند، به ترتیب ۱۸ درصد و ۱۶.۴ درصد جان خود را از دست دادند. در گروه‌هایی که داروها را به همراه آنتی بیوتیک دریافت کردند، ‌وضعیت بدتر بود. در واقع ۲۲.۸ درصد از گروهی که کلروکین و آنتی بیوتیک دریافت کردند و ۲۳.۸ درصد از اعضای گروهی که با هیدروکسی کلروکین و آنتی بیوتیک تحت درمان قرار گرفتند، جان خود را از دست دادند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس»، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کلروکین و هیدروکسی کلروکین نه تنها موجب بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نمی‌شود، بلکه خطر ابتلا به مشکلات قلبی و مرگ را نیز افزایش می‌دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات