برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هر آنچه که باید درباره کرونا دلتا بدانید

هر آنچه که باید درباره کرونا دلتا بدانید بر اساس مدل‌های اپیدمیولوژی، بیش از نیمی از مبتلایان به کرونا در ایران امروز مبتلا به کرونای دلتا هستند. علائم کرونا دلتا مشابه سرماخوردگی است و عمدتا با آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد، سرفه و سردرد بروز می‌یابد.

بر اساس مدل‌های اپیدمیولوژی، بیش از نیمی از مبتلایان به کرونا در ایران امروز مبتلا به کرونای دلتا هستند. البته این رویداد تنها مختص کشور ما نیست و تخمین زده می‌شود که در کل دنیا بیش از 30 تا 40 درصد ویروس در گردش مربوط به این نوع از ویروس باشد بنابراین اگر نتوان با اطمینان گفت که واریانت غالب در جهان از نوع دلتاست، می توان گفت که این نوع ویروس امروز در کشور ما و در همه جای دنیا در حال انتشار است.

به گزارش «بهپو»، ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی و تاکنون در بیش از ۸۰ کشور جهان یافت شده است. سازمان جهانی بهداشت گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا را براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری و گونه یافت‌شده در هند را دلتا نامیده است. علائم کرونا دلتا مشابه سرماخوردگی است و عمدتا با آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد، سرفه و سردرد بروز می‌یابد.

 

حقایقی درباره ویروس دلتا

نوع دلتا مسری تر است

نوع دلتا بسیار مسری است، تقریباً دو برابر انواع قبلی مسری است. برخی داده ها نشان می دهد نوع دلتا ممکن است باعث بیماری شدیدتری نسبت به گونه های قبلی در افراد واکسینه نشده شود. در دو مطالعه متفاوت از کانادا و اسکاتلند، بیماران مبتلا به نوع دلتا بیشتر از بیماران آلوده به آلفا یا سویه های اصلی ویروس در بیمارستان بستری می شوند.

 

افراد واکسینه نشده بزرگترین نگرانی هستند

اگرچه عفونت پس از واکسیناسیون « breakthrough infections» بسیار کمتر از افراد واکسینه شده اتفاق می افتد، اما افراد آلوده به نوع دلتا از جمله افرادی که کامل واکسینه شده اند و علایم عفونی کرونا را دارند می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند. CDC داده های مربوط به افرای که کامل واکسینه شده اند و عفونت های بدون علامت دارند را همچنان مورد ارزیابی قرار می دهد تا مشخص کند آیا این افراد می توانند ناقل بیماری باشند؟ با این حال بیشترین خطر انتقال در بین افرادی است که واکسینه نشده اند و احتمال ابتلای آنها و سپس انتقال ویروس به دیگران در آنها بیشتر است.

افرادی که کاملا واکسینه شده اند و سپس به نوع دلتا مبتلا شده اند می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. با این حال به نظر می رسد افراد واکسینه شده برای مدت کوتاه تری عفونی باشند. گونه های قبلی، ویروس کمتری در بدن افرادی که کامل واکسینه شده بودند نسبت به افراد واکسینه نشده تولید می کرد. در مقابل به نظر می رسد نوع دلتا در بدن افراد واکسینه شده و واکسینه نشده به طور مشابه مقدار بالای ویروس تولید کند. البته همانند سایر گونه های ویروس کرونا، مقدار ویروس تولید شده دلتا پس از واکسیناسیون در افرادی که کامل واکسینه شده اندسریع تر از افرادی که واکسینه نشده اند کاهش می یابد. یعنی افرادی که کامل واکسینه شده اند نسبت به افراد واکسینه نشده، برای مدت کوتاه تری درگیر بیماری و عفونت هستند و زودتر بهبود می یابند.

 

علایم کرونای دلتا

علایم کرونای دلتا مشابه سویه های قبلی است؛ سرفه مداوم، سردرد، تب و گلو درد. گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد برخی علایم در نوع دلتا کمی متفاوت است. ظاهرا سرفه و از دست دادن بویایی کمتر رایج است و سردرد، گلو درد، آبریزش بینی و تب شایع تر است.

 

آیا این نوع ویروس در گروه‌های سنی پایین قدرت انتشار بالایی دارد؟

اینکه گفته می‌شود این نوع ویروس بیشتر کودکان و افراد کم‌سن و سال را درگیر می‌کند به این معنی نیست که بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند و بزرگسالان در امان هستند. این تصور کاملا غلط است زیرا تمام واریانت‌ها علاقه دارند که سالمندان را بیشتر درگیر کنند. علاوه بر این در این گروه سنی عوارض به شدت بیشتر است و در سالمندان بالای 80 سال احتمال درگیری و مرگ بیشتر از هزار برابر کودکان و خردسالان است ولی اینکه بسیاری از سالمندان در گذشته مستعد ابتلا بودند و حتی برخی از آنها هم مبتلا شده و مصونیت پیدا کرده یا برخی هم فوت کرده‌اند سبب شده تا در حال حاضر جمعیت حساسی در این گروه سنی وجود نداشته باشد. از این رو، گروه‌های سنی پایین به نسبت گروه‌های دیگر و در مقایسه با واریانت‌های قبلی بیشتر مبتلا شده‌اند اما نباید دچار این خطا شد که کودکان گروه هدف این واریانت یا واریانتی دیگر هستند زیرا هم از نظر احتمال ابتلا و هم در صورت ابتلا شدت درگیری آنها با بیماری بسیار بسیار کمتر است.

کودکِ مبتلا به کرونا گوشه‌گیر و کم‌اشتها می‌شود. علائمی مانند عطسه،  کیپ شدن بینی، گرفتگی صدا و سرفه در کنار گوشه‌گیری و کم‌اشتهایی، بیماری کرونا در کودکان را اثبات می‌کند.

 

رعایت پروتکل های بهداشتی بهترین راه پیشگیری

با توجه به آنچه در مورد نوع دلتا، اثربخشی واکسن و پوشش فعلی واکسن می دانیم، راهکارهای پیشگیری مانند استفاده از ماسک برای کاهش انتقال این نوع از ویروس همچنان مورد نیاز است.

در حال حاضر، در حالی که سطح واکسیناسیون را در سراسر کشور افزایش می دهیم، همچنان باید از تمام راهکارهای پیشگیری موجود، از جمله ماسک زدن در فضاهای بسته در مکان های عمومی، برای جلوگیری از انتقال و جلوگیری از همه گیری استفاده کنیم.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «CDC»، واکسن ها نقش مهمی در محدود کردن شیوع ویروس و به حداقل رساندن بیماری های شدید دارند. اگرچه واکسن ها بسیار موثر هستند، اما کامل نیستند و عفونت های پس از واکسیناسیون وجود خواهد داشت. افراد زیادی واکسینه شده اند و این تعداد رو به افزایش است. این بدان معناست که حتی اگر خطر عفونت های پس از واکسیناسیون پایین باشد، هزاران نفر که به طور کامل واکسینه شده اند احتمال اینکه آلوده شوند و دیگران را آلوده کنند وجود دارد؛ به ویژه با افزایش شدید نوع دلتا. پوشش کم واکسیناسیون در بسیاری از جوامع باعث افزایش سریع و گسترده در موارد مرتبط با نوع دلتا می شود ، که همچنین احتمال ظهور انواع بیشتری را نیز افزایش می دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات