برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باورهای غلط درباره سلولیت

باورهای غلط درباره سلولیت بسیاری از درمان های سلولیت، مانند ماساژ و یا کرم سلولیت، نتایج خیره کننده ای را تبلیغ می کنند. اکثر این داروها نمی توانند ادعای خود را به اثبات برسانند.

«سلولیت» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که بیشتر خانم‌ها در سنین مختلف از حالت کم و بیش شدید آن رنج می‌برند. به‌طورکلی سلولیت را باید تجمع ناهماهنگ چربی‌ها زیرپوست دانست. در این حالت، ارتباط بافت‌ها و کلاژن‌ها قطع می‌شود و درنتیجه سلول‌های چربی هیپودرم پوست بزرگ می‌شوند و از فواصل بین کلاژن‌ها و بافت‌ها بالاتر می‌آیند. در ادامه توده‌ها به لایه سطحی پوست نزدیک می‌شوند و ظاهر نازیبایی به پوست می‌دهند. تجمع چربی غالبا با احتباس مایعات همراه است که مانع دفع مواد سمی می‌شود، درنتیجه ورم تشدید خواهد‌شد.

به گزارش «بهپو»، سلولیت، جزء مشکلات پزشکی محسوب نمی شود، اما ناخوشایند و بدمنظر است. علاوه بر این می تواند هنگام پوشیدن لباسهای کوتاه مانند شلوارک و مایو شنا باعث خجالت زدگی فرد شود. بسیاری از درمان های سلولیت، مانند ماساژ و یا کرم سلولیت، نتایج خیره کننده ای را تبلیغ می کنند. اکثر این داروها نمی توانند ادعای خود را به اثبات برسانند.
محققان در حال تحقیق در زمینه داروهای موثرتر هستند و تا آن زمان، شما شاهد ظهور تدریجی سلولیت و گسترش آن در بدنتان هستید. اما کمکی که می توانید به خودتان بکنید این است که ذهنتان را از باورها و توصیه های درمانی غلط، پاک کنید.

 

بیشتر بخوانید: 10 ماده غذایی ضد سلولیت

 

شیردهی بهبود دهنده سلولیت

تجمع چربی‌ها در دوران بارداری ضامن تامین انرژی موردنیاز برای جنین و سپس نیازهای غذایی نوزاد است. مسلما شیردهی منظم به نوزاد تا 2 سالگی می‌تواند سوخت‌وساز بدن مادر را افزایش دهد و درنتیجه توده‌های چربی کمتر می‌شود که عامل مساعدی در کاهش سلولیت نیز خواهد بود.

 

زیاد نشستن عامل ایجاد سلولیت

گرچه سلولیت در افرادی که مدت طولانی در روز می‌نشینند بیشتر دیده می‌شود اما این مساله از نظر علمی تایید نشده است. در واقع تحرک یکی از مهم‌ترین اصول پیشگیری از تجمع چربی‌ها و ایجاد توده‌های سلولیتی محسوب می‌شود. از همین رو، توصیه می‌شود فعالیت‌های ورزشی همواره به‌عنوان یکی از اصول سلامت در برنامه روزمره گنجانده شود.

 

پوست‌های سفید بیشتر مستعد سلولیت

به جز زمینه ژنتیک دیگر ویژگی‌های پوست مانند رنگ آن تاثیر چندانی در افزایش احتمال سلولیت ندارد. در واقع، سلولیت مشکلی است که در لایه‌های زیرپوستی اتفاق می‌افتد و ظاهر شدن توده‌های سلولیتی یا پوست پرتقالی‌شکل در خانم‌هایی که پوست سفید دارند بیشتر دیده می‌شود. به عبارتی، تیرگی پوست معمولا چنین تغییراتی را پوشش می‌دهد و درنتیجه کمتر به نظر می‌رسد.

 

مقابله با سلولیت با رژیم‌های سخت

یکی از باورهای اشتباه در مورد سلولیت پرهیزهای شدید غذایی است. در حالی که رژیم‌های سخت و فوری تنها توده عضلانی بدن و آب موجود در اندام‌ها را تحلیل می‌دهند، هیچ تاثیری در رفع چربی‌ها از جمله توده‌های سلولیت ندارند. کاهش چربی‌های بدن نیازمند زمان طولانی است و برای بهبود سلولیت حتما باید تحت نظر متخصص، رژیم غذایی خاص و کنار آن فعالیت ورزشی منظم و توصیه‌هایی مانند ماساژ و ... را رعایت کرد.

 

رفع سلولیت با دوش آب سرد

آب سرد به جریان خون کمک می‌کند و برای مقابله با سلولیت که یکی از مهم‌ترین علل بروز آن اختلالات عروقی است، توصیه می‌شود. برای اینکه این راهکار تاثیر بهتری داشته باشد، پس از حمام روزانه، از مچ پا به سمت بالاتنه دوش آب سرد بگیرید. سپس پوست را با کرم‌های مخصوص ضدسلولیت به خوبی ماساژ دهید.

 

رفع سلولیت با لیف‌های زبر

این تصور کاملا اشتباه است. لیف‌های زبر و به‌خصوص پشمی فقط لایه سطحی پوست را از بین می‌برند و هیچ تاثیر مثبتی در رفع چربی‌های جمع‌شده زیرپوست ندارند. این کار همچنین مویرگ‌های سطحی پوست را تحریک می‌کند و سبب پارگی آنها می‌شود. باید توجه داشت شستشوی پوست با آب داغ نیز به‌دلیل اختلالات عروقی اصلا توصیه نمی‌شود.

 

کرم‌های ضدسلولیت

استفاده از کرم‌های ضدسلولیت به تنهایی هیچ تاثیر معجزه‌آسایی ندارد و تنها کنار رعایت رژیم غذایی متعادل، ورزش و روش‌های موثر مانند ماساژ موثر خواهد بود.

 

سلولیت فقط یک مشکل زیبایی

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، گرچه توده‌های چربی زیرپوستی در وهله اول مشکل زیبایی است، در صورت مزمن و بزرگ شدن منشاء دردهای شدیدی خواهد بود. جنبه زیبایی این مشکل نباید روند درمان و بهبود را به تاخیر بیندازد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات