برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

برای مبارزه با آلودگی هوا شیر بخوریم یا نه؟

برای مبارزه با آلودگی هوا شیر بخوریم یا نه؟ بسیاری از ما بر این باوریم که نوشیدن شیر جذب آلاینده های موجود در هوا را که با تنفس وارد ریه کرده ایم کمتر می کند، اما این تصور تا چه اندازه درست است؟

حتما شیر بخور! کمتر کسی است که این توصیه را در روزهایی که هوای شهر آلوده است نشنیده باشد. بسیاری از ما بر این باوریم که نوشیدن شیر جذب آلاینده های موجود در هوا را که با تنفس کردن وارد ریه کرده ایم کمتر می کند، اما این تصور تا چه اندازه درست است؟

به گزارش «بهپو»، «سعید حسینی»، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشتباه خواندن این توصیه می گوید: «توصیه به شیر نوشیدن معمولا برای کسانی است که در محل کارشان بخارات شیمیایی تنفس می کنند؛ آزمایشگاه ها، کارخانه های ذوب فلزات و معادن از این نوع هستند.»

 

بیشتر بخوانید: در هوای آلوده بهتر است چه مواد غذایی مصرف شود؟

 

او با اشاره به اینکه نوع آلودگی موجود در هوا با آلودگی موجود در کارخانه‌های ذوب آهن، ذوب مس یا معادن، متفاوت است گفت: «به‌عبارت ساده‌تر، آلودگی موجود در این کارخانه‌ها و معادن، ناشی از بخارات فلزات سنگین است اما آلودگی موجود در هوا، ناشی از آلاینده‌هایی مانند ترکیبات هیدروکربن نیم‌سوخته است که ابتدا به ریه آسیب وارد می‌کند و سپس با ورود به جریان خون، آسیب‌هایی را به بافت‌های حیاتی‌تری مانند قلب و مغز می‌رساند.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: «از این‌رو، ما می‌توانیم برای پیشگیری از جذب آلاینده‌های موجود در کارخانه‌ها، مصرف شیر و لبنیات را توصیه کنیم اما مصرف این گروه غذایی در زمان آلودگی هوا و برای پیشگیری از جذب آلاینده‌های موجود در هوای آلوده، چندان مفید و موثر نخواهد بود. با این حال، شیر و لبنیات، حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم هستند و مصرف آنها در تمام شرایط آب و هوایی توصیه می‌شود.»

حسینی به تمام افراد، مخصوصا کودکان و سالمندان توصیه کرد: «در مواقع آلودگی شدید هوا از ترددهای غیرضروری در سطح شهر به شدت پرهیز کنند. با این حال، اگر مجبور به تردد در شهر در روزهای آلوده سال شدید، به هیچ عنوان فعالیت سنگین انجام ندهید و با سرعت بالا راه نروید یا ندوید. تمام این کارها باعث افزایش تنفس و ضربان قلب می‌شوند و آلاینده‌های بیشتری را در اثر استنشاق، وارد بدنتان می‌کنند.»

 

بیشتر بخوانید: سبک زندگی سالم در روزهایی که هوا آلوده است

 

این متخصص تغذیه، توجه به میزان کالری دریافتی در شرایط آلودگی هوا را بسیار مهم دانست و افزود: «بهتر است در شرایط آلودگی هوا، حواستان به میزان کالری دریافتی‌تان هم باشد و رژیم غذایی خود را به‌گونه‌ای بچینید که که کالری مازاد وارد بدنتان نشود. افزایش دریافت کالری با بالا رفتن رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو در بدن همراه است که این موارد می‌توانند آسیب‌های وارده به بدن در اثر آلودگی هوا را تشدید کنند. ضمن اینکه بهتر است در آلودگی هوا، از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی یا قندهای ساده که باعث افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن می‌شوند هم خودداری کنید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، او در پایان توصیه کرد: «در روزهای آلوده سال، سعی کنید آب کافی در طول روز بنوشید تا کم‌آب شدن بدن باعث تشدید آسیب‌های وارده به ارگان‌های حیاتی‌تان نشود.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات