برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خیلی شورش نکنید، آلزایمر می گیرید

خیلی شورش نکنید، آلزایمر می گیرید مطالعات جدید نشان می دهند مصرف زیاد نمک بر روی عملکرد شناختی مغز تاثیر منفی می گذارد و باعث آلزایمر می شود.

مطالعات اخیر محققان موسسه تحقیقاتی ویل کورنل در نیویورک نشان می دهد رژیم غذایی پرنمک با تاثیر منفی بر عملکرد شناختی مغز شرایط را برای بروز بیماری آلزایمر فراهم می کند.

به گزارش «بهپو»، تجمع رسوبات تاو «tau» در بروز بیماری آلزایمر در انسان نقش دارد. مصرف زیاد نمک باعث کاهش ترکیبات اکسید نیتریک که برای حفظ سلامت عروق مغز حیاتی است، می شود. وقتی اکسید نیتریک کاهش یابد تغییرات شیمیایی در پروتیین تاو اتفاق می افتد و شانس ابتلا به زوال عقل بیشتر می شود.

مطالعات زیادی مصرف بیش از حد نمک را با تضعیف عملکرد عروق خونی مغز و زوال عقل مرتبط می‌داند. بر اساس یک مطالعه حیوانی که به تازگی صورت گرفته است، سدیم باعث تولید و تحریک یک پروتیین التهابی به نام «اینترلوکین 17» می‌شود و از این طریق در زوال عقل نقش دارد. این مولکول باعث کاهش تولید اکسید نیتریک می‌شود. اکسید نیتریک به اتساع عروق خونی کمک می‌کند و کاهش آن فشار خون را محدود می‌کند.

 

بیشتر بخوانیدشیوه های سبک زندگی برای پیشگیری از آلزایمر

 

مطالعات جدید نشان می‌دهد کاهش میزان اکسید نیتریک بر میزان پروتیین تاو در مغز موثر است. تجمع بیش از حد پروتیین تاو عامل اصلی بروز آلزایمر است، بنابراین رژیم غذایی پرنمک با تاثیر مستقیم در پروتئین تاو عامل بروز زوال شناختی و آلزایمر است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، بدن به نمک نیاز دارد. یون‌های سدیم به حمل و انتقال آب در بدن کمک می‌کنند و کنترل پالس‌های عصبی را برعهده دارند. با این وجود، مصرف بیش از اندازه نمک بدن را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

نتایج این مطالعه در نشریه  «Nature Neuroscience» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات