برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شیوه های سبک زندگی برای پیشگیری از آلزایمر

شیوه های سبک زندگی برای پیشگیری از آلزایمر برای کاهش خطر بیماری آلزایمر می‌توان گام‌های خاصی را برداشت. این گام‌های خاص همگی مبتنی بر سبک زندگی هستند. به‌عبارت‌دیگر، با ایجاد تغییرات مهم و مثبت در سبک زندگی خود می‌توان از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کرد.
برای پیشگیری از بیماری آلزایمر هیچ روش درمانی شناخته‌شده‌ای وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر، در صورت ابتلا به آلزایمر نباید این انتظار را داشت که مصرف یک داروی خاص می‌تواند بیماری آلزایمر را رفع کند. محققان، شرکت‌های دارویی، بنیادها و سازمان‌های غیرانتفاعی درگیر تحقیقاتی هستند تا ابتلا به بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازند، سرعت ابتلا به این بیماری را کاهش دهند و از این بیماری جلوگیری کنند. تحقیقات این افراد و سازمان‌ها درزمینه آموزش شناختی، آنتی‌اکسیدان‌ها (برای مثال، ویتامین C، ویتامین E و بتا کاروتن)، اسیدهای چرب امگا ۳، مکمل دوکوزاهگزانوئیک اسید، هورمون‌ها و درمان‌های دیابت نوع ۲ (ظاهر انسولین نقشی را در بیماری آلزایمر ایفا می‌کند)، تمرین و درمان‌های قلبی و عروقی است.

برای کاهش خطر بیماری آلزایمر می‌توان گام‌های خاصی را برداشت. این گام‌های خاص همگی مبتنی بر سبک زندگی هستند. به‌عبارت‌دیگر، با ایجاد تغییرات مهم و مثبت در سبک زندگی خود می‌توان از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کرد. باوجوداین، پیش از تغییر سبک زندگی خود با پزشک خودتان مشورت کنید. از مهم‌ترین تغییرات مثبت سبک زندگی در پیشگیری از بیماری آلزایمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
 
بیشتر بخوانید: با 10 نشانه شروع زودرس آلزایمر، آشنا شوید
 

حفظ یک رژیم غذایی سالم

بعضی از شواهد نشان می‌دهند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. این رژیم غذایی شامل گوشت قرمز بسیار کم است و روی مصرف غذاهایی همچون غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها، ماهی و صدف داران، مغزها، روغن‌زیتون و دیگر چربی‌های سالم تاکید می‌کند. نتایج دیگر تحقیق‌ها نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند روی تغییرات ناشی از سن در مغز تاثیر بگذارند. تحقیقات انجام‌گرفته روی موش‌های عادی و موش‌های صحرایی نشان داده است که مصرف بلوبری (قره‌قات)، توت‌فرنگی و کران‌بری (میوه‌ای مانند زغال‌اخته) باعث بهبود عملکرد شناختی شده است. این بهبود عملکرد هم در میان موش‌های معمولی و هم موش‌های مبتلابه بیماری آلزایمر رخ‌داده است. در تحقیق دیگری تاثیر کورکومین، ماده اصلی متمایل به زرد در زردچوبه هندی و زردچوبه موردبررسی قرارگرفته است. کورکومین یک آنتی‌اکسیدان قوی است و ممکن است از افزایش تدریجی پلاک‌های آمیلوئیدی مضر در مغز جونده‌ها جلوگیری کند.
 
بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از آلزایمر، چه بخوریم؟
 

ادامه دادن فعالیت‌های ذهنی

یک ذهن فعال می‌تواند خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهد. فعالیت‌هایی همچون گوش دادن به رادیو، خواندن روزنامه، انجام بازی جورچین و رفتن به موزه‌ها می‌تواند در فعال نگه‌داشتن ذهن به شما کمک کند. درگیر شدن در تمرین‌های ذهنی می‌تواند در ایجاد «ذخیره شناختی» شما کمک کند. به‌عبارت‌دیگر، با تمرین‌های ذهنی می‌توانید باعث ایجاد نورون‌ها و مسیرهای اضافی در مغز خودتان شوید. چرا این نورون‌ها و مسیرهای اضافی از اهمیت برخوردار هستند؟ به‌طور طبیعی، مغز شما تنها یک مسیر یا جاده برای انتقال اطلاعات از نقطه A به نقطه B دارد. اگر این جاده مسدود شده باشد یا بن‌بست باشد قادر به انتقال پیام نخواهید بود. افرادی که از طریق تمرین‌های ذهنی روش‌های جدید تفکر را در خود گسترش می‌دهند می‌توانند با این کار مسیرهای گوناگون و جایگزینی را برای مغز خود شکل دهند. این مسیرهای متنوع و جایگزین کار انتقال اطلاعات اساسی را آسان‌تر و سریع‌تر می‌سازد؛ بنابراین، توصیه می‌شود که برای بهبود عملکرد ذهنی خود تمرین‌های ذهنی انجام دهید. برای مثال، جدول کلمات متقاطع حل کنید، کارت بازی کنید یا یک زبان جدید یاد بگیرید.
 

درگیر شدن در فعالیت‌های اجتماعی

بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌گرفته بزرگ‌سالانی که بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند در مقایسه با افرادی که بیشتر سفر می‌کنند تا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. باوجوداین، این کشفیات می‌تواند منعکس‌کننده سلامت کلی اشخاص نیز باشد. به‌طورکلی، نتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که درگیر شدن در فعالیت‌های اجتماعی برای سلامت جسمی، روانی و عاطفی مفید است.
 

انجام روزانه تمرین‌های هوازی

اگر یک بزرگ‌سال مبتلابه بیماری آلزایمر خود را درگیر تمرین‌های هوازی کند، علائم فیزیولوژیکی و رفتاری او بهبود خواهند یافت. بر اساس نتایج بسیاری از تحقیق‌ها یک تمرین ۳۰ دقیقه‌ای روزانه عامل موثری در پیشگیری از بیماری آلزایمر است.

به‌عبارت‌دیگر، با انجام تمرین‌های هوازی می‌توان خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش داد. در یک مطالعه ۸ ساله رابطه میان عملکرد ذهنی و فعالیت جسمی در ۶۰۰۰ زن ۶۵ ساله یا مسن‌تر موردبررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق زنانی که فعالیت جسمی بیشتر داشتند در مقایسه با زنانی که فعالیت فیزیکی کمتر داشتند کمتر از کاهش عملکرد ذهنی رنج می‌بردند.
 
بیشتر بخوانید: ورزش های مفید برای پیشگیری از آلزایمر

ترک سیگار

سیگار کشیدن می‌تواند خطر بیماری آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد. باوجوداین، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که قبلا سیگار می‌کشیدند یا افرادی که خیلی کم سیگار می‌کشند زیاد نیست؛ بنابراین، اگر همچنان سیگار می‌کشید، سیگار کشیدن را ترک کنید.
 

کم کردن هموسیستئین

هموسیستئین اسید‌آمینه‌ای (اجزای سازنده پروتئین) که به‌طور طبیعی در خون وجود دارد. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که اگر سطح هموسیستئین در خون از حد عادی بالاتر رود فرد با خطر بیماری آلزایمر، دمانس عروقی و ضعف شناختی مواجه خواهد شد. غذاهای سرشار از فولات (فولیک اسید) و دیگر ویتامین‌های B (مانند B6 و B12) می‌توانند سطوح هموسیستئین را پایین بیاورند. باوجوداین، تاثیر افزایش جذب ویتامین‌های B در پیشگیری از بیماری آلزایمر هنوز نامشخص است. بعضی از غذاهای سرشار از فولات شامل کاهو، اسفناج، مارچوبه، کلم بروکلی، خربزه، جعفری، گل‌کلم، چغندر و عدس است. علاوه بر این، از غذاهای سرشار از ویتامین B6 و B12 می‌توان به ماهی، گوشت قرمز، سیب‌زمینی، میوه‌های غیر مرکباتی، غلات غنی‌شده، مرغ و تخم‌مرغ اشاره کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات