برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهترین نوشیدنی ها پس از ورزش

بهترین نوشیدنی ها پس از ورزش هیدراتاسیون مناسب و جایگزین کردن مایعات از دست رفته پس از تمرینات ورزشی بسیار مهم است. این نوشیدنی هم باید آب از دست رفته را تامین کند و هم انرژی و استقامت را به شما برگرداند.

ورزش کردن با تعریق و دفع آب از بدن همراه است و هیدراتاسیون مناسب و جایگزین کردن مایعات از دست رفته پس از تمرین بسیار مهم است؛ به ویژه اگر می خواهید انرژی و استقامت خود را به درستی حفظ کنید.

به گزارش «بهپو»، نوشیدن آب به عنوان اولین مایع در دسترس، حتی در بهترین حالت ممکن هم طعمی ملال آور دارد. اما آب تنها مایعی نیست که می توانید برای جبران مایعات از دست رفته بنوشید. گزینه های بیشتری از آب یا نوشیدنی های ورزشی وجود دارد که می توانید به سراغ آنها بروید.

بیشتر بخوانید: خوراکی هایی که انرژی شما را تا آخر روز حفظ می کند

 

1- شیرکاکائو

یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی که می‌توان بعد از فعالیت ورزشی سنگین از آن استفاده کرد، شیرکاکائو است. شیرکاکائو در مقایسه با شیر دو برابر کربوهیدرات دارد و برای بازیابی پس از تمرینات انتخاب بسیار خوبی است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند استفاده از شیرکاکائو، گلیکوژن عضلات را بازیابی می کند و با تامین پروتیین مورد نیاز بدن، خستگی عضلات را در می کند.

در طول ورزش الکترولیت های زیادی با عرق کردن از بدن دفع می شود که خستگی، گرفتگی عضلات و سردرگمی ذهنی از نتایج آن است. شیرکاکائو این نشانه ها را تسکین می دهد. چون محتوای آب بالایی دارد و شما را هیدراته و الکترولیت های ضروری مثل پتاسیم، کلسیم و منیزیم را دوباره جایگزین می کند.

مطالعات نشان داده اند که شیرکاکائو یک نوشیدنی مفید برای بازیابی پس از تمرینات به ویژه برای دوچرخه سواران، ورزشکاران استقامتی و دوندگان است.

 

2- چای سبز

نوشیدنی دیگری که مصرف آن بعد از فعالیت ورزشی سنگین توصیه می‌شود، چای سبز است. چای سبز، چند ویژگی مهم دارد؛ بالا بردن سطح انرژی در بدن بعد از ورزش، توانایی چربی‌سوزی زیاد و ترکیبات مهمی که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. این نوشیدنی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی ‌است که به سوخت‌وساز سریع‌تر چربی کمک می‌رسانند و اجازه نمی‌دهند رادیکال‌های آزاد که بعد از فعالیت ورزشی شکل گرفته‌اند، باعث التهاب و کوفتگی عضلانی شوند.

 

3- آب گیلاس

آب گیلاس طبیعی، نوشیدنی دیگری است که می‌توانید بعد از فعالیت ورزشی سنگین از آن استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی آب گیلاس طبیعی، آنتی‌اکسیدان‌های مهمی هستند که مانع از شکل‌گیری آسیب‌های عضلانی می‌شوند. یکی از تحقیقات منتشرشده در مجله « British Journal of Sports Medicine »، نتایج جالبی را درباره این ترکیبات نشان می‌دهد. براساس این گزارش، افرادی‌ که روزانه حدود 700 میلی‌لیتر آب گیلاس طبیعی می‌نوشند، بعد از فعالیت ورزشی با کوفتگی عضلانی کمتری مواجه می‌شوند و قوای بدنی‌شان کمتر از حالت عادی ‌کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم درباره مصرف آب گیلاس، طبیعی بودن آن است. انواع مصنوعی یا کنسانتره آب گیلاس، آنتوسیانین‌ها و فلاونوییدهای موجود در نوع طبیعی را ندارند.

 

بیشتر بخوانید: 11 عارضه افراط در مصرف نوشابه های انرژی زا

 

4- اسموتی ماست و میوه

یکی از بهترین اسموتی‌هایی که بعد از فعالیت ورزشی سنگین به شما کمک می‌کند، اسموتی ماست و میوه است. قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها، سطح گلیکوژن را در عضلات به وضعیت طبیعی برمی‌گردانند و کربوهیدرات‌های ازدست‌رفته را جایگزین می‌کنند. بیشتر ماست‌ها حاوی پروتئین و چربی هستند که هر دو به بازسازی عضلات و کاهش التهاب ناشی از فعالیت ورزشی سنگین کمک می‌کنند. میوه‌های غنی از پتاسیم، مانند موز، منبع خوبی برای تهیه اسموتی‌ها محسوب می‌شوند زیرا به جلوگیری از گرفتگی عضلانی و کوفتگی آنها کمک می‌‌کنند. نکته مهم این است که به‌جای خریدن اسموتی‌های آماده باید خودتان دست به کار شوید و اسموتی طبیعی خانگی آماده کنید.

 

5- نوشیدنی‌های کافئین‌دار

متخصصان بر این باورند که استفاده از انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار، از جمله قهوه، بعد از فعالیت‌های ورزشی برای افراد مناسب نیست. آنجلا گین‌میدو، از اعضای آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، می‌گوید: «بعد از فعالیت ورزشی، میزان آدرنالین در بدن شما در سطح بالایی قرار دارد و قلب با ریتم تندی‌ درحال پمپاژ خون است بنابراین، اصلا ‌ایده خوبی نیست که در این وضعیت از نوشیدنی‌های حاوی کافئین استفاده کنید.» علاوه بر اینها، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه اصلا آب ازدست‌رفته بدن را تامین نمی‌کنند و توانایی ایجاد انرژی پایدار را هم ندارند. پس بهتر است خودتان اسموتی خانگی تهیه و مقداری کاکائو به آن اضافه کنید. حتی می‌توانید بعد از فعالیت ورزشی، شیرشکلاتی یا شیرکاکائو بنوشید. مصرف مقدار کمی شکلات، تاثیر مثبتی در وضعیت بدنی شما دارد.

 

بیشتر بخوانید: خستگی و کمبود انرژی را با این خوراکی ها از بین ببرید

 

6- آبمیوه‌های شیرین

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت» و «هلث لاین»، استفاده از آبمیوه‌های متنوع بعد از فعالیت‌های ورزشی، می‌تواند هر فردی ‌را وسوسه کند. با این‌حال، هرگز نباید بعد از فعالیت ورزشی از این نوشیدنی‌ها استفاده کنید زیرا حاوی میزان زیادی‌ فروکتوز هستند. یکی از ویژگی‌های فروکتوز این است که خیلی کند و آرام هضم می‌شود، اما این ویژگی واقعا چطور می‌تواند تلاش‌های شما را خنثی کند؟‌ فروکتوز با همین ویژگی خودش، آثار چربی‌سوز فعالیت‌های ورزشی سنگین یا تمرینات ورزشی چربی‌سوز را تضعیف می‌کند و حتی میزان ذخیره‌سازی چربی‌ها را در بدن افزایش می‌دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات