برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بایدها و نبایدهای وسایل ورزشی خانگی

بایدها و نبایدهای وسایل ورزشی خانگی اگر برای باشگاه رفتن وقت کافی ندارید می توانید خانه را تبدیل به یک باشگاه ورزشی کنید. تردمیل، دوچرخه ثابت، دستگاه دراز و نشست و ... انواعی از این وسایل هستند.
وقتی صحبت از ورزش‌کردن می‌شود، تصورمان این است که باید در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام و با مبلغ خاصی زیرنظر مربی ورزش کنیم اما زندگی و مشغله‌‌های آن آگاهی این اولویت مهم را به تاخیر می‌اندازد.
با این وجود تکنولوژی همیشه هم مقوله بدی نیست و گاهی پیشرفت آن به کمکمان می‌آید. اگر سری به فروشگاه‌های ورزشی بزنید متوجه می‌شوید که می‌توانید با صرف کمی هزینه برای خودتان یک باشگاه خانگی مهیا کنید. حالا اگر حوصله و وقتش را ندارید، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید و بعد دست به کار شوید.
 
بیشتر بخوانید: 9 نکته ای که باید درباره تردمیل بدانید
 

دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت بعد از تردمیل یکی از پرطرفداراترین وسایل ورزشی است. مزیت آن بر تردمیل اشغال فضای کمتر و قابل‌حمل بودن آن است. البته برای کسانی که به دوچرخه‌سواری علاقه‌مندند و امکان آن را در محیط بیرون ندارند، بهترین وسیله محسوب می‌شود. این وسیله برای کسانی که دچار زانودرد هستند توصیه نمی‌شود. پدال زدن باعث افزایش ضربان قلب می‌شود پس سعی کنید از روی کاتالوگ یا با راهنمایی یک فرد، با توجه به ضربان قلبتان در دقیقه پا بزنید و آرام‌آرام آن را افزایش دهید. یک راه‌حل مناسب برای شدت ضربان قلب، گرفتن نبض و به عرق افتادنمان است. اگر این اتفاق افتاد سعی کنید با همان شدت ادامه دهید. اگر می‌خواهید با این وسیله نتیجه بگیرید، سعی کنید حداقل 3 بار در هفته تمرین کنید. از 5 دقیقه شروع کنید، قبل از استفاده از دوچرخه بدنتان را با کمی حرکت‌های نرمشی یا کششی، گرم کنید.
 
بیشتر بخوانید: رکاب زدن چه فوایدی دارد
 

دستگاه درازونشست

این کار را که از دوران مدرسه و زنگ‌های ورزش به خاطر دارید و تقریبا اولین توصیه همه افراد برای‌ آب کردن چربی‌های شکم است. این روزها دستگاه درازونشست هم به بازار آمده و کار را برای انجام این فعالیت ورزشی آسان کرده است اما اینکه با استفاده صرف از این دستگاه‌ها حتما چربی‌های شکمی‌تان از بین می‌رود به اثبات نرسیده است اما مطمئنا به تقویت ماهیچه‌های این ناحیه کمک می‌کند. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که در زاویه درستی قرار می‌گیرید و به کمرتان فشار نمی‌آورد و راحت‌تر می‌توانید درازونشست انجام دهید. مزیت دیگر آن قیمت‌های مناسبش است. پس اگر این وسیله را داشته باشید و با نرمش‌های دیگر ادغام کنید، مطمئنا می‌توانید یک ورزش انفرادی و مفید در خانه داشته باشید.
 
بیشتر بخوانید: دستگاه دراز و نشست؛ مفید یا مضر؟
 

حلقه دور کمر

این حلقه‌های رنگی هم که در سایزهای متفاوت وجود دارند یادآور دوران کودکی‌مان است اما این حلقه‌ها که به آن «هولاهوپ» می‌گویند یک وسیله ورزشی خانگی محسوب می‌شود و حتی در باشگاه‌های ورزشی هم از آن استفاده می‌شود. این حلقه‌ها که با جداشدن امکان کوچک و بزرگ‌شدن دارند، جاگیر نیستند. اگر بتوانید مثل دوران کودکی باز هم آن را دور کمرتان بچرخانید به تقویت عضلات شکمتان کمک کرده‌اید. نتایج تحقیقی روی 25 خانم که روزانه نیم ساعت پیاده‌روی و 10دقیقه حلقه استفاده کرده‌اند نشان داد به طرز مشهودی بعد از2 ماه، سایزشان، نه وزنشان به‌خصوص سایز دور کمرشان کم شده است. ضمن اینکه روی کمر، پهلو و شکم متمرکز می‌شود، عضلات شانه و سرشانه را هم تقویت می‌کند. می‌توانید برای یادگیری نحوه استفاده از این وسیله، فیلم‌های آموزشی آن را تهیه کنید. قیمت ارزان آن هم یکی دیگر از مزیت‌هایش است. نوع جدید آن که شیارهایی داخل حلقه کار گذاشته شده از طرف متخصصان ورزشی توصیه نمی‌شود چرا که با خوردن ضربه‌ها، چربی‌ها ممکن است به سایر نقاط انتقال پیدا کنند.
 

کش‌های ورزشی

این وسیله هم که در سال‌های گذشته بسیار پرکاربرد شده است و وسیله‌ای مکمل محسوب می‌شود. قیمت چندانی ندارد اما استفاده‌های زیادی از آن می‌شود. 3 بار در هفته و حداقل 30 دقیقه می‌تواند نتایج مثبتی برایتان به ارمغان بیاورد. نکته مثبت آن این است که می‌توانید آن را هر کجا می‌خواهید حمل کنید. ترکیب این کش‌ها و دمبل بسیار عالی است. روی انعطاف‌پذیری‌تان کار می‌کند و می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت نحوه استفاده از این کش‌ها را پیدا کنید.
 
بیشتر بخوانید: آشنایی با حرکات ورزشی مضر و ممنوع
 

چرخونک

این وسیله هم در سال‌های اخیر با عناوین مختلف به بازار آمد حتی باشگاه‌های ورزشی هم نوع مدرن‌تر و بزرگ‌تر آن را برای فعالیت ورزشی‌شان انتخاب کرده‌اند. به این دستگاه مسگری هم گفته می‌شود. یک وسیله ساده مدور که می‌توانید روی آن بچرخید. برای شکم، پهلو و ران‌ها هم استفاده می‌شود. از حرکت‌های ساده شروع کنید و بعد با چرخش‌های کمر می‌توانید پاهایتان را هم داخل شکم کنید. با حداقل 15 هزارتومان می‌توانید یک وسیله ورزشی ساده در خانه داشته باشید اما یادتان نرود استفاده تنها از این وسیله کافی نیست. تمرین را با روزی 10 دقیقه شروع و به مرور به زمان آن اضافه کنید. این وسیله را روی کمر و پشتتان هم کار و عضله‌های این ناحیه را قوی می‌کند.
 

توپ ورزشی

حتما در فروشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی توپ‌هایی با سایزهای بزرگ دیده‌اید. این توپ‌های ورزشی هم چند سالی است پایشان به دنیای ورزش باز شده و در رشته‌های ایروبیک، پیلاتس و بدنسازی از آن استفاده می‌شود. این توپ‌ها که جنسشان از PVC ارتجاع‌پذیر است از هوا پر می‌شوند. این توپ‌های برای تقویت عضلات شکم و بین مهره‌ها کاربرد دارد اما در مرحله اول باید تعادلتان را روی این وسیله ورزشی بیاموزید. اگر آن را تهیه کردید و قصد دارید در خانه استفاده کنید، توصیه می‌کنیم حتما از سی‌دی‌های آموزشی هم که در بازار وجود دارد استفاده کنید. ابتدا از توپ به عنوان صندلی استفاده کنید تا کم‌کم تعادلتان حفظ شود. به هر حال اگر از این وسیله ورزشی درست استفاده نکنید، عوارض‌اش بیشتر از مزایایش است.
 
بیشتر بخوانید: 15 تمرین ورزشی به کمک توپ پیلاتس
 

دمبل

اگر سری به فروشگاه‌های ورزشی بزنید، خواهید دید خرید یک جفت دمبل هزینه چندانی برایتان ندارد و می‌توانید با این وسیله بسیاری از حرکت‌های ورزشی را در خانه و به تنهایی انجام دهید. اگر تازه می‌خواهید از این وسیله ورزشی استفاده کنید از وزنه کم آن شروع کنید. با دمبل می‌توانید حرکت‌های ساده بازو، مچ و ساعد، سینه‌ها، ران و پاها را انجام دهید. اگر اولین‌بار است که می‌خواهید از این وسیله استفاده کنید، از یک مربی یا با جستجو کردن در فضای اینترنت حرکت‌های درست را یاد بگیرید. روزهای اول کمی احساس درد در بازوها و سایر اندام‌ احساس می‌کنید اما این دردها طبیعی است و ماهیچه‌هایتان درحال تغییر است. می‌توانید دمبل را با یکی دیگر از وسایل ورزشی که معرفی کردیم ترکیب کنید و یک ساعت ورزش خانگی مفید داشته باشید/.
 
بیشتر بخوانید: 10 حرکت ورزشی مفید جهت تقویت عضلات بدن به کمک وزنه

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات